/خبرهايي از حوزه‌ي ميراث فرهنگي/

احتمال دارد، دفتر مطالعات منطقه‌يي ميراث معنوي تا يك سال آينده در ايران تاسيس شود.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در فرانسه با بيان اين مطلب، افزود: يونسكو موافقت كلي خود را با تاسيس مركز مطالعات منطقه‌يي ميراث معنوي در ايران اعلام كرده است و مذاكراتي در اين زمينه به‌صورت جدي با كوجيرو ماتسورا ـ مدير كل يونسكو ـ انجام شدند.

اسفنديار رحيم‌مشايي با توضيح اين‌كه پيش از اين نيز به‌صورت كتبي علاقه‌مندي خود را براي تاسيس اين دفتر در ايران به يونسكو اعلام كرده‌ بوديم، گفت: در جلسه‌اي كه روز گذشته با حضور مدير كل يونسكو برگزار شد، به‌صورت جدي مطرح كرديم كه به‌دليل توانمندي‌هاي جدي جمهوري اسلامي ايران، تمايل داريم در زمينه‌ي ميراث معنوي، اين دفتر در ايران تاسيس شود كه خوشبختانه مدير كل يونسكو و معاونان حاضر در جلسه نيز با اين نظر به‌صورت كلي موافقت كردند و براي رسيدگي به اين امر تا يك سال آينده وعده‌ي مساعد دادند.

وي با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه‌ي همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد، بيان كرد:‌ در اين تفاهم‌نامه بر تاسيس صندوق اماني ايران نزد يونسكو براي حفاظت و مرمت از آثار تاريخي ملموس و غير ملموس در حوزه‌ي فرهنگ و تمدن ايران در كشورهاي غرب آسيا توافق شد.

رحيم‌مشايي ادامه داد: اين پيشنهاد در سفر مدير كل يونسكو به ايران در سال گذشته مطرح شده بود كه در طول اين يك سال، بررسي‌هاي كارشناسي و پي‌گيري‌هاي فني و حقوقي آن ميان دو طرف رد و بدل شدند تا اين كه ديروز به امضاي دو طرف رسيد.

وي اظهار داشت: در جلسه‌اي كه روز گذشته با مدير كل يونسكو برگزار كرديم، يونسكو قدرداني خود را نسبت به تحرك و فعاليت‌هاي جدي ايران در همكاري با يونسكو اعلام كرد. همچنين جمهوري اسلامي ايران نيز آمادگي و علاقه‌مندي خود را براي همكاري با يك موسسه‌ي فعال فرهنگي با يونسكو اعلام كرد.

او با اشاره به فعاليت‌هاي اين نهاد فرهنگي در ميان كشورهاي مختلف، تاكيد كرد: يونسكو به‌عنوان يك نهاد فعال فرهنگي، در ايجاد صلح و امنيت در منطقه از طريق گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي اقدامات مناسبي مي‌تواند انجام دهد كه در اين زمينه، جمهوري اسلامي ايران نيز حمايت خود را از فعاليت‌هاي اين نهاد فرهنگي اعلام كرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به تاسيس مركز منطقه‌يي يونسكو در ايران، گفت: در جمهوري اسلامي ايران اين مركز بايد فعاليت خود را افزايش دهد، زيرا در اين زمينه پيشنهادهايي نيز به مدير كل يونسكو ازسوي ايران داده شدند. از جمله اين‌كه برخي كشورها مانند تاجيكستان به‌لحاظ منطقه‌يي در كشورهاي غرب آسيا به‌حساب نيامده‌اند و مسؤوليت‌شان برعهده‌ي ايران نيست؛ اما اين كشور‌ها به‌لحاظ فرهنگي، انطباق كاملي با فرهنگ ايرانيان داشته‌اند. به همين دليل، پيشنهاد داديم كه رسيدگي به مسايل فرهنگي در اين كشورها نيز برعهده‌ي ايران باشد.

رحيم‌مشايي تاكيد كرد: در اين جلسه با اشاره به توانايي‌ها و سوابق تمدني ايران در حوزه‌هاي فرهنگي و تاريخي اعلام كرديم كه به‌دليل وجود اين توانمندي‌ها، جمهوري اسلامي ايران بايد به‌لحاظ گستردگي فعاليت در منطقه ازسوي يونسكو جدي گرفته شود.

وي با اشاره به ديداري كه با ايرانيان مقيم فرانسه داشت، توضيح داد: در شب نخست ورود به فرانسه، در سفارت ايران در فرانسه ملاقاتي با ايرانيان مقيم فرانسه داشتيم كه گفت‌وگوهاي خوبي در آن صورت گرفت و وضعيت روشني از مسايل روز موجود در كشور مطرح شد.

او تصريح كرد: در اين سفر، جلسه‌اي نيز با ماندرين ـ رييس كميته‌ي ميراث جهاني ـ برگزار شد كه در اين جلسه بر ضرورت همكاري و توسعه‌ي همكاري‌ها ميان ايران و اين كميته تاكيد شد. همچنين آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي فعاليت‌هاي وسيع‌تر در سايت‌هايي چون بم و جهان‌نما اعلام شد.

وي با اشاره به نظرات رييس‌ كميته‌ي ميراث جهاني، گفت: اين كميته نيز با اظهار خرسندي از فعاليت‌هاي ايران در زمينه‌ي يادشده اعلام كرد كه ايران موقعيت برتري نسبت به ديگر كشورها در حوزه‌ي حفاظت و صيانت از آثار تاريخي دارد.

رحيم‌مشايي بيان كرد: همچنين در اين ملاقات پيشنهاد عضويت ايران در شوراي اجرايي و كميته‌ي ميراث جهاني براي دوره‌ي بعد مطرح شد كه روساي اين كميته نيز علاقه‌مندي خود را براي گسترش فعاليت‌هاي ايران در اين حوزه اعلام كردند.

وي با اشاره به بازديد از موزه‌ي لوور، گفت: از نمايشگاه هنر صفوي در موزه‌ي لوور نيز بازديدي انجام شد و با مسؤولان برگزاري اين نمايشگاه نيز ملاقاتي داشتيم. همچنين در جلسه‌اي كه با فرزندان خانم برند در ارتباط با خريد سر سرباز هخامنشي برگزار شد، مذاكره‌هاي خوبي براي برگرداندن سر سرباز هخامنشي به ايران انجام شدند كه اميدواريم نتايج مثبتي را نيز دربر داشته باشد.

او با اشاره به برنامه‌هاي روز آخر سفر خود، ادامه داد: تا ساعاتي ديگر قرار است، با اصحاب رسانه‌هاي معتبر فرانسوي نيز ملاقاتي داشته باشيم كه پس از آن نيز در اجلاس مجمع عمومي يونسكو شركت خواهيم كرد. عصر امروز نيز با ايرانياني كه در فعاليت‌هاي توريستي در كشور فرانسه مشغول به فعاليت هستند، ديدار مي‌كنيم كه اميدواريم اين ديدار نتايج خوبي را داشته باشد.

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عصر امروز به ايران بازمي‌گردد.

~.~.~.~.~.~.~

اشياي كشف‌شده در بزرگ‌ترين محموله‌ي قاچاق اشياي عتيقه به مقصد آمريكا كه چندي پيش توسط ماموران گمرك جنوب تهران كشف شده بود، به موزه‌ي ملي ايران تحويل داده شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حسن قراخاني بهار ـ كارشناس اشياي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ با بيان اين مطلب افزود: اشياي كشف‌شده پس از طي مراحل و تشريفات قضايي و قانوني برحسب دستور قضايي صادره و ازسوي بازپرسي شعبه‌ي 2 دادسراي ناحيه 24 به جمع‌دار موزه‌ي ملي ايران تحويل داده شدند.

وي در ادامه گفت: بنا بر اظهار معاون مدير كل گمرك جنوب تهران براي پرونده، كيفرخواست تهيه و پرونده به دادگاه احاله شد.

قراخاني بيان كرد: اين محموله شامل مجموعه‌اي از اشياي عتيقه‌ي ايراني و آثار هنري اروپايي و اشياي مربوط به هنر شرق در آيين بوداست كه در پوشش اثاثيه‌ي منزل به گمرك ارايه شده بودند و قصد قاچاق آن‌ها را به مقصد آمريكا از طريق گمرك جنوب داشتند.

وي توضيح داد: نمونه‌هايي نفيس از اين مجموعه كه جزو آثار فرهنگي نخبه و كمياب محسوب مي‌شوند، به اين قرار هستند؛ ظرف منقوش و كتيبه‌دار كه به تاس دوره‌ي صفوي معروف است و نمونه‌ي آن در موزه‌ي رضا عباسي نگهداري مي‌شود. شمعدان و تنگ مسي مزين به كتيبه‌اي به خط كوفي و به زبان عربي، كوزه‌ي دوقلوي خاكستري رنگ مربوط به هزاره اول (عصر آهن 1)، ظرف سفالي منقوش با آبريز ناوداني كه از آثار شاخص تمدن سيلك است و نمونه‌هاي آن در موزه‌ي ملي ايران و موزه‌ي لوور فرانسه نگهداري مي‌شود و به هزاره‌ي اول (عصر آهن 1) مربوط است. بت‌هاي مفرغي لرستان مربوط به اواخر هزاره‌ي دوم قبل از ميلاد، كاسه‌هاي سفالي لعابدار مربوط به قرن‌هاي چهار تا هفت هجري قمري، تنگ قليان و سر قليان از جنس چيني و مزين به تصوير ناصرالدين‌شاه و رجال قاجاري، قرآن خطي بسيار نفيس با تذهيب كامل صفحات اوليه و جلد نقاشي‌شده لاكي و روغني داراي تاريخ كتاب و مربوط به دوره‌ي ناصرالدين‌شاه، ظرف‌هاي كريستال و شيشه‌يي كه جزو آنتيك‌هاي اروپايي بوده‌اند و به اواسط قرن 19 ميلادي مربوط هستند. مجموعه‌اي بودايي و قطعات مربوط به هنر بوديسم كه قدمت آن‌ها به قرن‌هاي 12 تا 19 ميلادي مربوط است.

او در پايان با توجه به اين‌كه كشف اين محموله از لحاظ حجم و ارزش در 15 سال اخير بي‌سابقه بوده است، اظهار داشت: اين مجموعه شامل بيش از 300 قلم شيء است و با توجه به اي‌ كه بخش قابل توجهي از اين اشياي تاريخي جزو آثار موزه‌يي پيش از اسلام و بخصوص دوره‌ي اسلامي هستند، انتظار مي‌رود كه در جايگاه واقعي خود يعني موزه‌هايي كه نياز به اين‌گونه اشيا دارند، به‌نمايش گذاشته شوند.

~.~.~.~.~.~.~

يادداشت تفاهم همكاري ميان ايران و سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در حوزه‌ي فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به امضا رسيد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا،‌ سرپرست دفتر امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب، گفت: يكي از عمده‌ترين مفاد اين تفاهم‌نامه تاسيس صندوق ايران نزد يونسكو براي مرمت و احياي آثار فرهنگي و تاريخي در حوزه‌ي آسياي غربي است.

محمدكاظم خلدي‌نسب هدف از اين سفر را امضا يادداشت تفاهم ميان ايران و يونسكو در حوزه‌ي فعاليت‌هاي سازمان متبوع دانست و افزود: با توجه به اين‌كه در اجلاس سي‌وچهارم يونسكو، موضوع كانديداتوري جمهوري اسلامي ايران براي عضويت در كميته‌ي ميراث جهاني پيشنهاد خواهد شد، اين موضوع در ملاقات با مدير كل يونسكو و جلب حمايت او مطرح خواهد شد.

وي تاكيد كرد: اجلاس سي‌وچهارم يونسكو از 24 مهرماه تا 13 آبان‌ماه امسال برگزار مي‌شود كه علاوه بر موضوع عضويت در كميته‌ي ميراث جهاني، آمادگي براي تاسيس مركز مطالعات مشترك ميراث معنوي ازسوي ايران پيشنهاد مي‌شود و عضويت جمهوري اسلامي ايران در شوراي اجرايي نيز مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

خلدي‌نسب اضافه كرد:‌ كميته‌ي ميراث جهاني از زيرمجموعه‌هاي يونسكو است كه ثبت آثار ميراث فرهنگي و طبيعي جهان را هر سال برعهده دارد. در اين كميته، 21 كشور براي مدت دو سال عضويت دارند. كميته‌ي يادشده در ماه ژوئن هر سال در يكي از كشورهاي عضو يونسكو برگزار مي‌شود و براي سال 2008 موضوع ثبت كليساهاي تاريخي زورزور، سنت استپانوس و قره‌كليسا و ثبت جنگل‌هاي هيركان در ايران به اين كميته براي بررسي و ثبت ارجاع خواهد شد.

~.~.~.~.~.~.~

وكلاي انگليسي دادگاه استيناف‌خواهي از حكم اوليه‌ي پرونده‌ي گالري بركت (اشياي جيرفت)، پس از انعقاد جلسه‌هاي دادگاه، احتمال صدور حكم به نفع ايران را بيش از 50 درصد تخمين زده‌اند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سوسن چراغچي ـ معاون مدير كل حقوقي و املاك و مسؤول روابط عمومي اداره كل حقوقي املاك ـ با بيان اين مطلب، گفت: در هر حال هنوز حكم نهايي دادگاه استيناف صادر نشده است و احتمالا حكم تا دو سه هفته‌ي آينده صادر و ابلاغ خواهد شد.

وي بيان كرد: جلسات دادگاه استيناف‌خواهي از حكم اوليه پرونده‌ي گالري بركت (18 قلم اشياي جيرفت) در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه (17 و 18 مهرماه ـ 9 و 10 اكتبر) در هان كورت لندن تشكيل شد. در اين جلسات علاوه بر وكلاي انگليسي ايران، هيات ايراني با حضور مدير كل حقوقي و املاك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به‌عنوان ناظر حضور داشتند.

چراغچي تاكيد كرد: بديهي است كه در اين جلسه، دفاع از مواضع ايران در اين دادگاه تنها ازسوي وكلاي پرونده صورت گرفت.

او افزود: با توجه به اين‌كه مرحله‌ي نخست دادگاه گالري بركت به صدور حكم عليه جمهوري اسلامي ايران و به نفع گالري بركت انجاميد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مرحله‌ي دوم (استيناف‌خواهي) تعداد ديگري از وكلاي برجسته‌ي انگليسي را استخدام كرد تا دفاعيات موثرتري را از دعوي ايران براي استرداد 18 قلم اشياي متعلق به جيرفت به ايران به‌عمل آورند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۸۶ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8607-13621.62099
  • خبرنگار :