*حصول تفاهم كامل در نشست دوجانبه خط لوله صلح* قرارداد صادرات گاز ايران به پاكستان تا يك ماه آينده براي امضا آماده خواهد شد

تفاهم در باره بند دوره بازنگري قيمت، گرفتن اجازه ترانزيت گاز ايران به هندوستان، تهيه متن سند تفاهم نامه دولت‌هاي ايران و پاكستان درخط لوله صلح و آماده امضا شدن متن قرارداد خريد و فروش گاز بين اين دو كشور تا پايان اكتبر مهمترين نتايج نشست دوجانبه ايران و پاكستان در سطح معاونان وزير در دو روز گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت الله غنيمي فرد - نماينده ويژه وزير نفت در پروژه خط لوله صلح - اظهار كرد: تمام نكات از نظر كاري در سطح معاونان وزير مورد تفاهم قرار گرفته و تا پايان ماه ميلادي اكتبر قرارداد خط لوله صلح بين ايران و پاكستان آماده امضا خواهد بود.

وي افزود: مذاكرات در سطح معاونان وزير در دو روز گذشته با اين هدف انجام شد كه درباره تمام نكات باقي مانده بحث و اختلاف نظرها با صراحت بررسي شود. در اين رابطه نكات باقي مانده و اختلافات حل شد و تمام متون بندهاي قرارداد از نقطه نظر قراردادي آماده شده تا پس از اين‌كه توسط كارشناسان حقوقدان مسايل مربوط به بخشهاي مالي، بازرگاني و فني آن به زبان مشترك درآمد، به امضاي سران دو كشور برسد.

به گفته او در اين زمينه دو قرارداد بايد امضا شود كه يكي بين شركت‌هاي خريدار و فروشنده ايراني و پاكستاني و ديگري سندي است كه بايد بين سران دو كشور امضا شود.

نماينده وزير نفت در خط لوله صلح در ادامه توضيح داد: پس از انجام اين توافق‌ها در پايان روز جمعه - ديروز - در فاصله يك هفته بايد متن نهايي شده توسط پاكستان به يك زبان مشترك تبديل و آماده شود و سپس به مدت هفت روز ديگر اين متن توسط طرف ايراني بازگو و در صورت لزوم اصلاح مي‌شود كه در نهايت از تاريخ 15 تا 19 اكتبر (23 تا 27 مهر) نشست دوجانبه ديگري براي نهايي كردن پيش نويس متون دو قرارداد در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه زمان امضاي تفاهم نامه دولت‌ها و قرارداد خريد و فروش گاز به هماهنگي سران دو كشور بستگي دارد، افزود: حضور هند در متن‌هاي تهيه شده در نظر گرفته شده است؛ يعني هرگاه مشكلات آنها حل شود مي‌توانند وارد مجموعه شوند و همانطور كه از پيش برنامه‌ريزي شده بود از حضور آنها استقبال مي‌شود.

به آينده اين تفاهم‌نامه و اجراي پروژه خوشبين هستيم

فاروق قيوم - معاون وزير انرژي و منابع طبيعي پاكستان - نيز با ابراز رضايت از پيشرفت روند مذاكرات دو روزه خاطرنشان كرد: با طرف ايراني براي خريد و فروش گاز به تفاهم رسيديم و متن سندي كه بايد به امضا برسد، مورد تفاهم قرار گرفت. در اين مذاكرات كارشناسان فني، حقوقي و مالي كمك زيادي در نهايي شدن متون قراردادي داشتند.

وي افزود: نسبت به آينده اين تفاهم‌نامه و اجراي پروژه خوشبين هستيم و اميدواريم ديگر مسائل و مشكلاتي وجود نداشته باشد.

توافقنامه در يك ماه آينده نهايي خواهد شد

همچنين مختار احمد - مشاور نخست وزير پاكستان در امور انرژي - با اشاره به نتايج مناسب مذاكرات در خصوص قرارداد مفصل خريد و فروش گاز تصريح كرد: اين قرارداد شامل بخش‌هاي فني، بازرگاني و حقوقي است كه درباره همه موضوعات بحث شد. پيش از اين نيز سه روز كارشناسان براي انجام تفاهم‌ها جلساتي را برگزار كردند.

وي افزود: براساس اين مذاكرات از ايران دعوت مي‌كنيم در روزهاي 15 تا 19 اكتبر در اسلام آباد حضور پيدا كند تا در طول اين مدت پيش‌نويس نهايي توافق نامه بررسي شود و در صورت نياز به اصلاحات، تغييرات اعمال شود. به اين ترتيب توافقنامه در يك ماه آينده نهايي خواهد شد.

به گفته او همچنين توافق مهم ديگري درباره تفاهم نامه بين دولتها انجام شد كه براساس آن جايگاه اين توافق در سطح دولت‌ها تعيين مي‌شود. اين توافقات اجرايي شدن پروژه را از نظر ساخت، تامين اعتبار، فعاليت حفظ و نگهداري خط لوله تسهيل مي‌كند و موجب مي‌شود كه پيمانكاران براساس توافقات انجام شده، راه آسانتري را براي اجراي پروژه داشته باشند.

مختار احمد ابراز اميدواري كرد كه چارچوب توافقنامه بين دولت‌ها هرچه سريع‌تر امضا شود كه زمان آن منوط به آمادگي سران دو كشور است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8607-03918
  • خبرنگار :