انجمن هنرمندان نقاش ايران درپي آنچه كه دربارهي نحوه برپايي هفتمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران رخ داده است، بيانيهاي را منتشر كرد تا بهزعم خود به توضيح آنچه كه "رد پارهاي سوء تفاهمات" ميخواند، بپردازند.
به گزارش بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بيانيه آمده است: انجمنهاي فرهنگي هنري و انجمنهاي صنفي به ضرورت و براساس شرايط فرهنگي، اجتماعي و همگام با سياستهاي دولت نزديك به يك دهه پيش شكل گرفتند. اساسنامه انجمن بر پايه قوانين كشور و ضوابط حاكم بر تاسيس موسسات و مراكز فرهنگي هنري تدوين شد و با مجوز رسمي وزارت ارشاد اين تشكل به نهادي قانوني تبديل شد.
در ماده 2 اساسنامه انجمن كه شرح اهداف انجمن است در بند 7 آن آمده است: اقدام به تشكيل گردهمآييها و جلسات و جشنوارههاي هنري بهمنظور بحث و گفتوگو، تبادل نظر، شناخت و شناسايي و معرفي هنرمندان نقاش، پس از تجربه برگزاري دوسالانه ششم توسط انجمن هنرمندان نقاش ايران، هيات مديره انجمن اينبار تصميم گرفت كه امكانات انجمن را با تمام ظرفيت در برگزاري دوسالانه هفتم بهكار گيرد. از اين رو در زمستان سال 84 هيات مديره افراد مجربي را انتخاب كرد - كه اكثرشان در برگزاري بيينالها دستي داشتند - تا به تنظيم و تدوين اساسنامهاي بپردازند تا بر پايه قواعد آن، دوسالانهها برگزار شود.
در بخش ديگري از اين بيانيه عنوان شده است، اعضاي اين شورا بعد از حدود چهار ماه تلاش اساسنامهاي تدوين كردند كه براي اظهار نظر اعضاي انجمن فرستاده شد و بعد از حك و اصلاحاتي به تصويب هيئت مديره رسيد و در پي آن هيات مديره انجمن گروهي را جهت تشكيل شوراي سياستگزاري دوسالانه نقاشي تعيين كرد كه اولين جلسه اين شورا در 20/2/85 تشكيل شد.
طي جلسات متعدد دبير دوسالانه، آيدين آغداشلو انتخاب شد كه با نظر او حميد سوري بهعنوان دبير همايش و يعقوب امداديان بهعنوان مدير اجرايي انتخاب شد و زمان برگزاري دوسالانه طي دو نشست با محسن زارع - رييس مركز فرهنگي هنري صبا - نيمه دوم ارديبهشت ماه تا پايان خرداد ماه 86 تعيين شد. آغداشلو طرحش را براي چگونگي برگزاري دوسالانه هفتم به شوراي سياستگذاري ارايه كرد و پس از تصويب شورا شرايط براي اعلام فراخوان دوسالانه آماده شد. در واقع از تابستان 85 هيات مديره در جلسات مشتركي كه با حبيبالله صادقي داشت. او تاكيد ميكرد كه محل دبيرخانه دوسالانه در موزه هنرهاي معاصر تهران باشد؛ عليرغم اينكه هيات مديره مايل بود دبيرخانه دوسالانه در محل دفتر انجمن باشد، بر طبق اساسنامه دوسالانهها در بند مربوط به دبيرخانه دوسالانههاي نقاشي معاصر تهران در تبصره 2 قيد شده كه مكان دبيرخانه در محل ساختمان انجمن هنرمندان نقاش ايران است. اما با سفر آغداشلو و برگزاري دوسالانه نگارگري و جشنواره مقاومت توسط موزه هنرهاي معاصر بهرغم تمايل و درخواست هيات مديره براي امضاي تفاهمنامه قراري از طرف دفتر صادقي با هيات مديره گذاشته نشد. پس از بازگشت آغداشلو طي جلساتي كه با حضور وي همراه بود، هيات مديره با توجه به اهميت استقلال انجمن طي نامهاي به تاريخ 20/10/85 به سرپرست موزه هنرهاي معاصر نقطه نظرات خود را اعلام كرد.
در ادامهاي اين بيانيه اين موارد اشاره شده است.
همچنين در ادامه اين بيانيه كه به امضاي اعضاي هيات مديره رسيده، اضافه شده است: بعد از آن در مذاكراتي طولاني و دشوار در جلسهاي به تاريخ 20/4/86 كه با حضور هيات مديره انجمن و آغداشلو برگزار شد، صادقي موافقت خود را با موارد بالا اعلام كرد و تنها گفت بودجه را در سه نوبت ميتوانند بپردازند.
به پيشنهاد وي طي جلسهاي كه با مهدوي - رييس موسسه توسعه هنرهاي تجسمي - داشتيم رقم پيشنهادي انجمن براي برگزاري دوسالانه هفتم به اطلاع او رسيد؛ تمامي موارد بودجه مذكور كاملا اصولي بود و تاييد شد. رقم عمده بودجه به جوايز دوسالانه مربوط ميشد كه مقرر شد دربارهي مورد يادشده مذاكراتي انجام شود. روزها گذشت و هيچ خبري نشد. تماس با رييس مركز هنرهاي تجسمي نيز مقدور نشد. در عوض در تاريخ 23/5/86 خبردار شديم كه مركز هنرهاي تجسمي برگزاركننده دوسالانه هفتم است؛ دبير اين دوسالانه نيز تعيين شده و ديگر اين كه صادقي عنوان كرد كه منع قانوني سبب عدم همكاري او با انجمن نقاشان ايران است.
اين بيانيه در پايان متذكر شده است، ظاهرا معني قانوني از طرف مركز مساله هزينههاي دوسالانه است كه بدون هيچ مذاكرهاي ناگهان باب گفتوگو بسته شد. ما در اينجا اعلام ميداريم انجمن هنرمندان نقاش ايران بر پايه اساسنامه دوسالانه خود در برگزاري دوسالانهيي كه در تكوين آن نقشي ندارد، شركت نخواهد داشت.
انتهاي پيام