يك كارشناس مرمت آثار تاريخي تاكيد كرد: ايجاد آلودگي صوتي در كنار بناها و آثار قديمي، آسيبرسان ميتواند باشد.
حسام اصلاني در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: صوت مانند موج، انرژي دارد و هرقدر شدت آن انرژي زيادتر باشد و فركانس آن بالا برود، مشكلات و شدت تخريب هم بيشتر ميشود.
اين مدرس دانشگاه هنر اصفهان با بيان اينكه با تشديد موج، آثار و بناهاي قديمي دچار آسيب ميشوند، ادامه داد: البته در همهي شرايط، ريزش در اثر پيش نميآيد.
وي بيان كرد: فضاي كاخ ـ موزهها و مكانهايي كه آثار و بناهاي تاريخي مانند چهلستون در آنها وجود دارند، براي برگزاري كنسرتها و مراسم پر سر و صدا مناسب نيستند. البته صوت در شرايطي مخرب و در شرايطي هم بيتاثير ميتواند باشد.
همچنين مدرس دانشگاه هنر اصفهان نيز در اينباره به خبرنگار ايسنا گفت: صدا يك نوع انرژي توليد ميكند، اين انرژي، بخصوص در مكانهايي كه نقاشي دارند، ضرر بيشتري دارد.
فريبا مجيدي ادامه داد: توليد صدا در مكانهاي تاريخي مانند فلاش زدن دوربين عكاسي روي آثار تاريخي است؛ صدا در يك لحظه انرژي آزاد ميكند و انرژي ميتواند مخرب باشد.
وي با اشاره به ارتعاشهايي كه صدا و بخصوص كنسرتهاي موسيقي دارند، اظهار داشت: اجراي كنسرتهاي موسيقي در مكانهاي تاريخي خطرهايي را بهدنبال دارد، خطرهايي كه هيچگاه تاثير آنها در آثار تاريخي از ميان نميرود.
او دربارهي قدمت آثار و بناهاي تاريخي و آسيبهاي موجود، گفت: اجراي كنسرت در بنايي مانند چهلستون اصفهان يك اشتباه محض است و برگزاري آن در بناهاي قاجاري و حتا پهلوي هم با گذشت زمان، آسيبهايي را وارد ميكند.
به عقيدهي اين كارشناس مرمت آثار تاريخي، معضل از يك نقطه آغاز ميشود و به نقطهي بيانتهايي ميرسد كه هيچگاه پاياني ندارد.
مجيدي افزود: سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد مرمت و حفاظت آثار تاريخي باشد، نه تخريب و از ميان بردن آنها.
انتهاي پيام