زمان رسيدگي به وضعيت اسفناك آثار باستاني فيروزآباد كي فرا مي‌رسد؟ ساخت يك پل از جهاني شدن مجموعه‌ي فيروزآباد جلوگيري مي‌كند؟!

چندي پيش فهرستي از آثار و مجموعه‌هاي تاريخي ايران براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو اعلام شد كه مجموعه‌ي ساساني فارس شامل آثار فيروزآباد، سروستان و بيشاپور، در اين مجموعه قرار دارند؛ اما به‌نظر مي‌رسد، با وجود پلي كه روي رودخانه‌ي فيروزآباد و در حريم درجه‌ي يك كاخ اردشير بابكان درحال ساخت است، مجموعه آثار فيروزآباد براي ثبت در فهرست ميراث جهاني با مشكل روبه‌رو شود.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي فيروزآباد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ساخت اين پل توضيح داد: تقريبا 50 درصد پل ساخته شده و در مرحله‌ي تكميل شدن است. از آنجا كه اين پل در حريم كاخ اردشير بابكان قرار دارد، ثبت جهاني اين اثر را با مشكل روبه‌رو مي‌كند.

افشين ابراهيمي ادامه داد: زماني كه مسؤوليت اين پايگاه را پذيرفتم، پل درحال ساخته شدن بود و تا آنجا كه اطلاع دارم، مدير پيشين پايگاه فيروزآباد نيز در اين‌باره و براي جلوگيري از ساخت پل در حريم كاخ پي‌گيري‌هايي را انجام داد، ولي پس از نتيجه نگرفتن، به نشانه‌ي اعتراض استعفا كرد.

او افزود: اين پل حدود 45 متر است و با توجه به اين‌كه كلنگ احداث آن در زمان سفر رييس جمهور و هيات دولت به استان فارس زده شده است، آن‌را نمي‌توان متوقف كرد و فقط تلاش كرديم، دست كم عرض پل كم باشد، تا ماشين‌هاي سنگين حق عبور نداشته باشند و فقط ماشين‌هاي سواري از روي اين پل عبور كنند.

ابراهيمي با بيان اين‌كه اين پل، مسير منتهي به فراش‌وند را بسيار كوتاه مي‌كند، در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره‌ي وجود لرزه و ارتعاش حاصل از عبور ماشين‌ها و تاثير آن‌ها بر كاخ اردشير، توضيح داد: اين پل با كاخ فاصله‌ي زيادي دارد و از اين لحاظ، آسيبي به كاخ وارد نمي‌شود. تنها مساله‌اي كه در اين‌باره وجود دارد، قرارگيري پل در حريم درجه‌ي يك كاخ اردشير بابكان است كه ثبت جهاني آن‌را نيز با مشكل مواجه مي‌كند.

خبرنگار ايسنا در اين‌باره با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس نيز گفت‌وگو كرد و اقدامات اين سازمان را درباره‌ي جلوگيري از احداث اين پل در حريم درجه يك كاخ اردشير جويا شد كه محمدرضا بذرگر گفت: استان فارس داراي پنج پژوهشگاه است كه يكي از آن‌ها پژوهشگاه فيروزآباد است و آن هم به‌طور مستقيم زير نظر مسؤولان در تهران اداره مي‌شود و بايد مسؤولان مربوط در اين‌باره پاسخگو باشند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8606-05662
  • خبرنگار : 71219