مديرعامل پتروپارس: انتخاب شريك خارجي در فاز12از طريق مذاكره خواهد بود، نه مناقصه پالايشگاه فازهاي 6تا8 پارس جنوبي تا اواسط دي آماده مي‌شود

با وجود اين كه علاقه‌مند هستيم در فاز 12 پارس جنوبي شريك خارجي نيز حضور پيدا كند، ولي انتخاب شريك از طريق مذاكره خواهد بود، نه مناقصه.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامرضا منوچهري ـ مديرعامل شركت پتروپارس ـ در مراسم امضاي قرارداد ساخت خطوط لوله فاز 12 پارس جنوبي با بيان مطلب فوق و با تاكيد بر اين كه چاره‌اي جز مذاكره براي انتخاب شريك خارجي نداريم، اظهار كرد: مذاكرات با شركت OMV همچنان ادامه دارد كه در بعضي بخش‌ها به توافق رسيده‌ايم و اميدواريم با برخي شرايط آن‌ها مانند تعيين سطح Capex براساس شرايط روز مناقصات اين تفاهم اوليه را انجام دهيم. همچنين مذاكراتي با شركت ONGC در حال انجام داريم كه هر دو علاقه‌مند به حضور در پروژه هستند و هر دو شرط ورود به بخش پايين دستي و سهم داشتن در انرژي را عنوان كرده‌اند كه بخشي از اين خواسته‌ها از حوزه كاري شركت پتروپارس خارج است.

وي افزود: انجام اين پروژه بيشتر از هفت ميليارد دلار سرمايه نياز دارد كه حضور شريكان بين‌المللي معتبر را الزامي‌ كرده است، ولي بايد توجه داشته باشيم كه با افزايش قيمت نفت در دنيا در پروژه‌هاي نفتي تراكم ايجاد شده است، بنابراين دسترسي ما به بازار تامين كالا، مهندسان مشاور، پيمانكاران EPC، همچنين تامين كنندگان اجزايي مانند دكل حفاري با قيمت در زمان مناسب با مشكل روبه‌رو شده است. بنابراين بايد همگان با درك شرايط موجود و ارزيابي وضعيت موجود سياست‌ها و استراتژي‌هاي جهان براي انجام پروژه‌ها در زمان خاص اقدام كنيم.

مديرعامل شركت پتروپارس با تاكيد بر اين كه هيچ دستگاهي نمي‌تواند از اين مجموعه جدا باشد، خاطرنشان كرد: بنابراين بايد فرصت‌هاي ايجاد شده را حفظ كنيم. همچنين نياز به حمايت مستمر از جانب كارفرما و وزارت نفت وجود دارد.

به گفته او موضوع تامين مالي پروژه بسيار مهم است كه براساس تفاهمات اوليه شركت نيكو تامين آن را به عهده دارد كه با توجه به شرايط موجود نياز حمايت شركت نفت ضروري است. در بخش خشكي به دليل اين كه پيمانكاران تراز اول دنيا در پروژه‌هاي ديگر حضور دارند، اين پروژه را به سه فاز تقسيم كرديم كه به نظر مي‌رسد براي حركت پروژه به سمت جلو بايد به تدريج تصميم‌هاي مرتبط با اوضاع و شرايط زمان مانند مذاكره به جاي مناقصه بگيريم.

منوچهري درباره پيشرفت كند اين پروژه در سال گذشته توضيح داد: جدا از مسائل بازار و گرفتاري‌هاي موجود كه در خصوص مطالعه و انتخاب مشاور تغييراتي از سوي كارفرما در پروژه ايجاد شده كه البته موثر بوده‌اند، ولي موجب طولاني شدن كار شده است. براي نمونه ابتدا واحد شيرين‌سازي تعبيه نشده بود، ولي در تغييرات انجام شده قرار شد اين واحد نيز ساخته شود. در حال حاضر اين تغييرات به حد تكامل رسيده و بايد به سرعت جلو رفته و پيشرفت فيزيكي بيشتر شود.

وي در خصوص فاز‌هاي 6 تا 8 پارس جنوبي نيز تاكيد كرد: اين سه فاز با توليد 3.9 ميليارد فوت مكعب گاز حدود چهار فاز پارس جنوبي گاز توليد مي‌كنند كه در حال حاضر با گرفتن گاز از ساير پروژه‌ها فاز 6 راه‌اندازي و آماده دريافت گاز از دريا شده است.

مديرعامل شركت پتروپارس با اعلام اين كه پالايشگاه فاز‌هاي 6 تا 8 تا اوايل ژانويه 2008 آماده خواهد شد، تصريح كرد: در بخش دريا نسبت به خشكي شركت صدرا چند ماه تاخير داشته است. در حال حاضر نصب ملحقات سكو انجام شده و راه‌اندازي در حال انجام است. براساس قولي كه به سرپرست وزارت نفت داده‌ايم، تا پايان آبان گاز اين فازها وارد خشكي مي‌شود و اولين مرحله پروژه راه‌اندازي خواهد شد. پس از آن هر سه ماه يك فاز وارد مرحله بهره‌برداري مي‌شود كه بهره‌برداري از گاز بر عهده شركت ملي گاز است و پس از آن براي تزريق به چاه نفتي به آغاجاري منتقل خواهد شد.

وي همچنين به طرح افزايش ظرفيت فاز يك اشاره كرد و گفت: در حال انجام مناقصه هستيم. همچنين برنامه جابه‌جايي خط لوله 18 اينچ فاز يك نيز وجود دارد. در ساير مناقصات پارس جنوبي در فاز‌هاي 19 تا 21 پيشنهاد داده‌ايم و همچنين قصد داريم در پروژه شيرين‌سازي فاز‌هاي 6 تا 8 نيز در مناقصه شركت كنيم. درطرح‌هاي بين‌المللي نيز عمليات در آمريكاي جنوبي و آفريقا در حال انجام است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8606-01230
  • خبرنگار :