• شنبه / ۳ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8606-01191

سرپرست وزارت نفت: اگر امارات بهاي گاز كرسنت را اصلاح نكند، با ساير كشورها مذاكره مي‌كنيم تزريق گاز يك ضرورت است، ولي از اهميت صادرات آن نيز نبايد غافل شويم

سرپرست وزارت نفت:
اگر امارات بهاي گاز كرسنت را اصلاح نكند، با ساير كشورها مذاكره مي‌كنيم 
تزريق گاز يك ضرورت است، ولي از اهميت صادرات آن نيز نبايد غافل شويم

در قرارداد كرسنت اولويت با اصلاح قيمت قراردادي است تا با شركت اماراتي به توافق برسيم؛ در صورتي كه امكان جست‌وجوي گزينه‌هاي جايگزين به صورت توامان نيز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري ـ سرپرست وزارت نفت ـ در حاشيه مراسم امضاي قرارداد ساخت خطوط لوله فاز 12 با بيان اين مطلب اظهار كرد: لازم است كه در قرارداد‌هاي بين‌المللي به حفظ منافع ملي پايبند باشيم. در خصوص قرارداد كرسنت نيز به دنبال اصلاح قيمت‌ها هستيم كه اگر در اين بخش به توافق نرسيم، شرايط ايران در حوزه خليج فارس به گونه‌اي است كه امكان مذاكره با ساير كشورها براي صادرات گاز وجود دارد.

گاز فاز 6 از آبان در شبكه

وي با بيان اين كه تا آبان ماه گاز استحصال شده از فاز 6 پارس جنوبي آماده بهره‌برداري است، افزود: بهره‌برداري از فاز‌هاي 6 تا 8 پارس جنوبي قدري تاخير داشته كه مربوط به بخش دريا و مشكل بين استات اويل و شركت صدراست. در اين راستا بايد به صدرا كمك كنيم كه تعهدات خود را انجام دهد و به اين منظور جلسات متعددي تشكيل شده و پيش از تعيين مديرعامل جديد تصميم‌گيري لازم انجام شده است.

به گفته او برنامه زمان‌بندي مشخصي تهيه شده كه تصور مي‌شود با اجرايي شدن آن پس از بهره‌برداري از فاز 6 در آبان ماه فاز‌هاي 7 و 8 نيز طبق زمان‌بندي نهايي شوند.

سرپرست وزارت نفت جمع كردن مجموعه وزارت نفت را از اولويت‌هاي كاري خود دانست و توضيح داد: با جمع كردن حدود 11 معاونت در 36 اداره كل روابط كاري روان‌تر خواهند شد.

 گاز مزيت نسبي ايران در بخش انرژي

وي با بيان اين‌ كه مزيت نسبي ايران در بخش انرژي مربوط به گاز است، خاطرنشان كرد: ايران با داشتن 27 تريليون مترمكعب ذخيره گاز در مقام دوم در جهان شايسته نيست صادراتي كمتر از يك درصد بازار را داشته باشد، در صورتي كه كشوري مانند كانادا با 1.3 تريليون ذخيره گازي 15 درصد بازار و يا الجزاير با حدود 2.3 تريليون مترمكعب ذخاير گازي هشت درصد بازار را در دست دارند. همچنين كشور‌هاي مالزي و اندونزي با داشتن 1.4 درصد ذخيره گاز دنيا 6 تا 7 درصد بازار گاز را در دست دارند.

به گفته او گاز علاوه بر اين كه مي‌تواند در ايجاد اشتغال نقش زيادي داشته باشد، در بخش خانگي و تزريق به چاه‌هاي نفتي نيز بسيار موثر است.

 تزريق گاز در كنار اهميت بين‌المللي صادرات آن

او درباره برنامه تزريق گاز به مخازن و اولويت آن نسبت به صادرات اظهار كرد: در برنامه تا پايان سال 1394 قرار است روزانه حدود 300 ميليون مترمكعب گاز به چاه‌هاي نفتي تزريق شود كه حتي اگر اين عدد به 400 ميليون مترمكعب هم برسد، از مجموع 27 تريليون مترمكعب ذخيره فقط 6.6 تريليون مترمكعب آن را مصرف كرده‌ايم كه در آينده قابليت برداشت دارد، بنابراين تزريق گاز يك ضرورت است، ولي مزيت گاز در روابط خارجي و تسهيل مسائل و نقش تامين انرژي براي كشور‌هاي همسايه به ويژه خط لوله صلح قابل چشم‌پوشي نيست.

 تغيير نكردن سرپرست تيم مذاكره‌كننده خط لوله صلح تا پايان مذاكرات

وي درباره وضعيت كنوني خط لوله صلح توضيح داد: با توجه به اين كه آقاي غنيمي‌فرد مسووليت مذاكرات را بر عهده داشته و در روند مذاكرات قرار گرفته، ترجيح مي‌دهم مسووليت ادامه مذاكرات تا نهايي شدن آن بر عهده وي باشد. در اين خصوص همچنان طرف هندي و پاكستاني درباره ميزان حق ترانزيت مذاكره مي‌كنند و به اين منظور فرصت‌هايي به آن‌ها داده‌ايم. با توجه به اين كه اين قرارداد بلندمدت است و هر سه كشور تلاش مي‌كنند منافع ملي خود را به صورت حداكثر تامين كنند، كمي‌ زمان‌بر خواهد بود و به نظر مي‌رسد كشور‌هاي هند و پاكستان نيز عزم خود را براي نهايي شدن قرارداد جزم كرده‌اند.

 تلاش براي گسترش روابط انرژي با تركيه

نوذري درخصوص تفام‌نامه اخير ايران و تركيه براي صادرات گاز به اروپا نيز توضيح داد: تلاش مي‌كنيم اين رابطه را توسعه دهيم. در حال حاضر توسعه سه فاز پارس جنوبي با تركيه مذاكره شده و تصور مي‌شود با توسعه و تامين گاز بتوانيم خط لوله‌اي را از خاك تركيه عبور داده و گاز را به اروپا برسانيم.

وي درباره مذاكرات بعدي ايران و تركيه گفت: منتظريم كار‌هاي كارشناسي جلوتر برود تا نتيجه مطلوبي بگيريم. در حال حاضر به تعميق تفاهم‌نامه امضا شده مشغول هستيم.

 انتظار براي دريافت جزئيات برنامه توسعه ميدان گازي سفيد زاخور

او با تاكيد بر اين كه ميدان سفيد زاخور از جمله ثروت‌هاي ملي و مهم انرژي ايران در بخش گاز است، خاطرنشان كرد: كشف اين ميدان يك كار مهم و بزرگ بوده است. اگرچه در مقايسه با پارس جنوبي و كيش جزو ميادين متوسط محسوب مي‌شود، ولي در مقياس بين‌المللي يك ميدان گازي بزرگ است و هفته گذشته از برنامه‌ريزي تلفيقي خواستيم جزئيات برنامه توسعه ميدان گازي سفيد زاخور را كه گاز شيرين دارد و مشكلات شيرين‌سازي را نخواهيم داشت، ارائه كند.

 هر يك درصد افزايش ضريب بازيافت، پنج ميليارد بشكه افزايش ذخاير نفت

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به برنامه 25 ساله كشور در بخش گاز تاكيد كرد: قطعا در اين مدت هيچ مشكلي نخواهيم داشت، بلكه با كشف ساختار‌هاي جديد فرصت‌هاي بيشتري فراهم مي‌شود. در بخش نفت بايد تلاش شود مياديني كه در نيمه دوم عمر هستند، با تزريق گاز ضريب بازيافتشان افزايش پيدا كند، زيرا هر يك درصد افزايش ضريب بازيافت، ذخاير نفت را حدود پنج ميليارد بشكه افزايش مي‌دهد.

 بررسي تغيير مديريت اويك

وي درباره تغييرات انجام شده در روز‌هاي گذشته توضيح داد: گروهي براي بررسي اين تغيير‌ها و انجام كار كارشناسي انتخاب شده‌اند و بهتر است تا پايان مذاكرات آن‌ها منتظر بمانيم. همچنين انعكاس انتصاب معاون امور بين الملل نشان دهنده عزم وزارت نفت براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي بوده است. همچنين در خصوص پتروپارس اين شركت عملكردش مفيد بوده است. البته بعضي تنگنا‌ها وجود دارد كه به مجموعه حركت‌هايي بازمي‌گردد كه همه داريم كه بايد اين تنگنا‌ها كشف و رفع شود. لازم است براي تقويت پتروپارس به آن‌ها كمك كنيم. همچنين تغيير مديريت شركت اويك در حال بررسي است.

راه‌اندازي واحد نمك‌زدايي نفت‌شهر در هفته دولت

سرپرست وزارت نفت در خصوص پروژه‌هاي مهم نمك‌زدايي توضيح داد: در حال حاضر 9 پروژه در مناطق نفت‌خيز جنوب تعريف شده كه اجرايي شدن اين پروژه‌ها علاوه بر بهبود كيفيت نفت بازاريابي بهتر اين بخش شود. در اين زمينه واحد نمك‌زدايي نفت‌شهر در هفته دولت راه‌اندازي خواهد شد.

افزايش جذب نيرو در ماه‌هاي آينده

نوذري با اشاره به اين كه عمليات مهندسي فاز‌هاي 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبي در حال انجام است، گفت: واگذاري پروژه‌هايي براي توليد 50 ميليون مترمكعب گاز نياز به عمليات مهندسي دارد كه حدود يك سال زمان مي‌برد. در اين زمينه در ماه‌هاي آينده با بيشتر شدن فعاليت‌ها جذب نيرو انجام مي‌شود. از سوي ديگر با توجه به پايان عمليات برخي فاز‌ها مانند 6 تا 8 در آينده نياز است تعديل نيرو صورت گيرد.

وي با تاكيد بر اين كه بايد از كمك همه شركت‌هاي داخلي و خارجي در پيشبرد پروژه‌ها استفاده كنيم، افزود: لازم است تبادل اطلاعات و دانش با شركت‌هاي خارجي كه علاقمند به كار كردن در پروژه‌هاي ايران هستند انجام شود. اين حوزه كاري به قدري وسيع است كه اگر همه شركت‌ها هم بيايند امكان كار وجود دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت انتخاب به عنوان وزير برنامه خاصي تهيه كرده‌ است يا خير؟ توضيح داد: آماده كردن برنامه كار سختي نيست. سال‌هاست كه هم برنامه‌ريزي كرده‌ام و هم اجرا، بنابراين مشكلي وجود ندارد.

او در خصوص عملكرد دولت نهم گفت: كار‌هايي كه در اين دوره انجام شده با هيچ دوره‌اي قابل مقايسه نيست. براي نمونه كشف ميادين گازي كيش و سفيد زاخور از جمله آن‌هاست، در حالي كه ساختار‌هاي زياد ديگري نيز وجود دارد كه براي حفاري آن‌ها برنامه‌ريزي شده است.

 احتمال حفظ سقف توليد فعلي در نشست آينده اوپك

نوذري با بيان اين كه احتمال افزايش قيمت نفت وجود دارد تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد ميزان توليد فعلي اوپك كافي باشد و در نشست آينده سقف فعلي حفظ شود. همچنين درباره موضوع بيان شده درباره سهميه بنزين سفر اگر راهكار اجرايي ارائه شود، حتما در هيات ويژه و كميسيون تبصره 13 بررسي مي‌كنيم. بايد قبول كنيم كه يك كار عظيم اتفاق افتاده و بايد به تدريج مصرف فرآورده و انرژي در كشور بهينه شود. اين تصميم قرار بوده كه سال‌ها پيش انجام شود كه سرانجام دولت نهم آن را اجرايي كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha