در نشست خبري ايسنا مطرح شد: علي‌اكبري: مشكل مافياي سينما همچنان پابرجاست مازيار ميري: مي‌دانستم با ساخت "پاداش سكوت" مخالفت مي‌شود

مازيار ميري گفت: مديريت سينماي ما در دست سينمادارهاست؛ نه مديران فرهنگي. وقتي سينماداري درباره‌ي گريم بازيگر، بروشور و پوستر نظر مي‌دهد، يعني سليقه و ذائقه مردم و آينده ديداري بيننده را مديريت مي‌كند.

سينمادارها ما را به داشتن پوستر دختر و پسري مجبور كردند

اين كارگردان سينما در نشست خبري "پاداش سكوت" آخرين ساخته‌ي سينمايي‌اش در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن بيان اين مطلب درباره‌ي نمايش اين فيلم گفت: همان‌طور كه رسانه‌هاي تصويري و نوشتاري به سمتي مي‌روند كه اغلب آنها سطح سليقه بيننده‌هاي ما را در يك حدي نگه‌مي‌دارند تا بتوانند در همان حد مديريت‌شان بكنند، سينمادارهاي ما نيز سليقه مردم را در حد برنامه‌هاي 90 شبي نگه داشته‌اند و آرزو دارند، يكي از آن فيلم‌ها ساخته شود تا تمام شرايط و پتانسيل نمايش را براي آن فيلم‌ها فراهم كنند.

وي ادامه داد: درباره‌ي "پاداش سكوت" خيلي‌ها فكر مي‌كردند، قرار نيست فيلم پرفروشي باشد، در صورتيكه معتقدم قدم به قدم اگر سينمادارهاي ما بتوانند ذائقه‌ي مردم را بالا ببرند و مديريت بكنند، علاوه بر اينكه سليقه‌ تماشاگر ارتقا پيدا مي‌كند، شرايط براي اكران فيلم‌هاي فرهنگي‌تر فراهم مي‌شود.

وي در همين زمينه به پوستر فيلم اشاره كرد و گفت: پخش كننده‌ي فيلم در ابتدا قصد داشت، پوستر كاملا متمايز با پوسترهاي ديگر براي "پاداش سكوت" طراحي كند، ـ به اين شكل كه يك سنگ سياه و تك بازيگر وجود داشته باشد ـ اما سينمادارها پخش كننده را مجبور كردند كه سردر سينماها را با پوستر كه اصطلاحا كله‌ي و دختر وپسري كه براي اغلب فيلمها رايج است، طراحي كنند اين در حالي است كه داستان فيلم اين‌گونه نيست و اين نوع پوستر براي اين نوع فيلم مناسب نيست.

به گزارش ايسنا، اين كارگردان به همراه محسن علي‌اكبري تهيه‌كننده، مهدي صفوي بازيگر، بهرام بدخشاني فيلمبردار، علاالدين پژهان مسوول جلوه‌هاي ويژه و جعفر والي بازيگر در اين نشست حضور پيدا كرده بود.

علي اكبري:

 مشكل مافياي سينماي هم‌چنان پابرجاست

علي اكبري تهيه‌كننده‌ي فيلم نيز درباره‌ي وضعيت اكران "پاداش سكوت" در ابتداي جلسه گفت: مشكل مافياي سينماي ايران همچنان پابرجا است و به‌ هر فيلمي سالن خوب داده نمي‌شود و براي فيلم‌هاي فرهنگي گروه قائل نمي‌شوند، بنابراين اينگونه فيلمها بايد به‌سختي با يك يا دو سينما گاها پنج سينما فيلم خود را به نمايش بگذارند، علي‌رغم اينكه اين فيلمها مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد و فروش بسيار خوبي هم دارند.

وي ادامه داد: "پاداش سكوت" هم از اين قضيه‌ي مستثني نبود و ما نتوانستيم يك گروه سينمايي را براي اكران اين فيلم داشته باشيم. با هشت سينما اكران را شروع كرديم كه در بين اين هشت سينما، فقط يك سينما اصلي ـ سينما فرهنگ ـ را داريم و سه سينماي "سروش"، "فلسطين" و "سپيده" در سالنهاي 2 و 3 اين فيلم را به نمايش گذاشتند كه اين روند آنچنان مطلوب نيست.

علي‌اكبري معتقد است: اين درحالي است كه فروش "پاداش سكوت" از فيلمي كه هم زمان با اين فيلم در يك گروه 19 سينمايي اكران شده است، بيشتر است و اين شعور بالاي مخاطب را نشان مي‌دهد.

علي‌اكبري ضمن اشاره به فروش 34 ميليوني هفته‌ي نخست "پاداش سكوت گفت: نزديك به 34 ميليون فروش داشتيم و طبق پيش بيني خودمان قطعا به فروش 300 ميليون تومان در تهران خواهيم رسيد.

 ميري:

از ابتدا مي‌دانستم با ساخت اين فيلم مخالفت مي‌شود

به گزارش ايسنا، مازيار ميري درباره‌ي مراحل شكل‌گيري "پاداش سكوت" نيز گفت: ابتدا به وسيله شادمهر راستين به آقاي علي اكبري معرفي شدم تا "شكارچي" را بسازم. اما در آن مقطع فصل فيلمبرداري "شكارچي" نبود و چون ما مي‌خواستيم با هم يك پروژه كار كنيم، من طرح "من قاتل پسرتان هستم" را با آقاي علي اكبري مطرح كردم و ايشان موافقت كردند، در ابتداي ساخت هم مي‌دانستيم قطعا مشكلاتي بوجود خواهد آمد و با ساخت اين فيلم مخالفت‌هاي مي‌شود. الان هم بعد از ساخت همان‌طور كه بارهامطرح كردم مسوولان ارشاد و خارج از ارشاد به تهيه‌كننده‌ي فيلم اطمينان كردند، نه كارگردان. چون در آخرين لحظات حتي پيشنهاد تعويض كارگردان را با تهيه كننده مطرح كرده بودند و تهيه‌كننده ـ از معدود اتفاقاتي كه معمولا در سينما نمي‌افتد ـ پاي كارگرداني من براي اين فيلم ايستاد.

علي‌اكبري:

گفتند "پاداش سكوت" را نسازيم

علي‌اكبري نيز گفت: از ابتدا كه به ساخت اين فيلم تصميم گرفتيم، ما مشكل داشتيم و گفتند: «اين فيلم را نسازيم: اما من تاكيد داشتم اين فيلم ساخته شود و در نهايت بحث تغيير كارگردان مطرح شد و من باز هم تاكيد كردم با مازيار ميري مي‌خواهم اين فيلم را بسازم.

وي ادامه داد: اين نكته براي من جذاب بود كه يك كارگردان از نسل سوم كارگردانان سينماي ايران به ساخت يك موضوع ملي علاقه‌مند شده است و دوست دارد در عرصه‌ي دفاع مقدس فيلم بسازد و من هم خود را موظف مي‌دانستم به عنوان فردي از نسل اول انقلاب كه خودم هم در جنگ حضور داشتم و به هر حال مشكل جوان‌ خودم را مي‌بينم، كه چقدر از ما داره فاصله مي‌گيرد، خوشحال شدم مازيار ميري قصد دارد يك‌چنين موضوعي را كار كند.

علي‌اكبري ادامه داد: بنابراين تحت هيچ شرايطي حاضر نشدم و خيلي راضي هستم كه با مازيار كار كرديم. و همه‌ي آن دوستاني هم كه مخالفت‌هاي شديدي با اين پروژه داشتند تاحدودي بعد از ديدن فيلم متقاعد شدن كه اشتباه مي‌كردند.

اين تهيه‌كننده معتقد است: اگر به دنبال نوآوري نباشيم، بايد فاتحه سينماي ايران را بخوانيم به‌هرحال ما بايد براي مخاطب خودمان ارزش قائل نباشيم تا در هر فيلمي يك حرف جديد مطرح بكند.

 ميري:

"من قاتل پسرتان هستم"، شصت‌ درصد "پاداش سكوت" شد

ميري درباره‌ي ديدگاه احمد دهقان نويسنده‌ي كتاب "من قاتل پسرتان هستم" نيز به ايسنا گفت: ابتداي كه تصميم گرفتم فيلم را بسازم با احمد دهقان صحبت كرديم و حقوق معنوي كتاب را از او خريديم و آقاي دهقان يك جلسه از خاطرات خود و شواهد خودش از اين داستان سخن گفت، كه از آنها نيز در فيلم استفاده كرديم.

وي ادامه داد: آنچه الان ثبت شده، آن چيزي است كه با ارشاد براي ساخت توافق كرديم، چون شرايط ديگري براي داستان وجود داشت كه نمي‌توانستيم آن را بسازم. اما اينكه ما حالا گله‌مند باشيم و بگوييم فيلم نمي‌سازيم، به نظرم رويه‌ي غلطي است. بايد قدم به قدم اين سينما را جلو برد و يادمان باشد، روزهاي اوليه كه سينما شكل گرفت تا الان چطور ما پله پله رفتيم و اين موضوع ربطي به بعد يا قبل از انقلاب ندارد، چون در سينماي قبل از انقلاب نيز ما دچار سانسور بوديم.

من زمانيكه "قطعه ناتمام" را ساختم از تجربيات فيلم‌سازان و بزرگان قديمي خودم استفاده كردم كه آنها چقدر اين پله‌ها را جلو آمدند و من توانستم آواز زن را در فيلم بگذارم و سال بعد زنده‌ياد ملاقلي‌پور در "مزرعه پدري" گذاشت.

مازيار ميري با بيان اينكه داستان احمد دهقان 60 درصد "پاداش سكوت" شده است گفت: قطعا بعد از ريسكي كه تهيه‌كننده‌ي اين فيلم براي ساخت "پاداش سكوت" كرد، سال‌هاي بعد اين شرايط فراهم خواهد شد كه كسي بتواند "بليط" احمد دهقان يا "شطرنج با ماشين قيامت" حبيب احمدزاده را فيلم كند و حتي اسم فيلمش را هم "بليط" و.. بگذارد، همان‌طور كه من علاقه‌مند بودم اسم فيلمم "من قاتل پسرتان هستم" باشد.

جعفر والي:

پاداش سكوت روايت آدم‌هاي ناشناخته جنگ است

جعفر والي بازيگر پيشكسوت سينما و تئاتر كه بعد از سالها، تجربه‌ي دوباره درعرصه‌ي سينما داشته است، گفت: يك نقش را در كليت آن مي‌بينم، وقتي كه سناريوي "پاداش سكوت" را خواندم احساس كردم،سناريوي خوبي است و همچنين دوستاني كه همه بازيگرهايي خوبي هستند قرار بود در اين كار بازي كنند بنابراين با اشتياق پذيرفتم و سعي كردم در تمام مدت فيلمبرداري آن شور و شوق و علاقه كه بايد در كار داشته باشم را به كار بگيرم.

والي به ويژگي داستان "پاداش سكوت" اشاره كرد و افزود: اين داستان روايت سرنوشت آدم‌هاي است كه در جنگ بودند و هنوز بعضي از اين افراد ناشناخته مانده‌اند و برخي از آنها به قول فيلم ما "وزير عوض مي‌كنند" برخي كه در جنگ شركت كردند، بي‌نصيب‌ترين قشر اجتماعي ما بودند كه با اعتقاد، ايمان خلوص نيت رفتند و به‌قول خودشان اقبال شهادت را به دست نياورند، ولي ما مي‌بينم بعضي از آنها واقعا شهيد زنده هستند، به هر حال اين واقعيت تلخ مساله‌ي بود كه به دل من خيلي نشست چون معتقدم هر كار هنري اگر يك ديدگاه اجتماعي درست نداشته باشد به‌ درد نمي‌خورد و صرفا يك سرگرمي است.

وي درعين حال گفت: اما عكس‌العمل‌ها و برخوردهايي با اين فيلم در جشنواره شد و اساسا در مقابل اين فيلم جبهه‌گيري شد و آن را پس زدند و فيلم خودش را تحميل كرد و مسايلي را درباره‌ي اين فيلم مطرح كردند كه خجالت‌آور بود.

مهدي صفوي بازيگر نقش "اكبر" كه با فيلم "خانه روي آب" فعاليت بازيگري‌اش را آغاز كرده، درباره‌ي همكاري‌اش با عوامل فيلم "پاداش سكوت" گفت: تجربه خيلي خوبي بود، خصوصا سكانسهايي كه من حضور داشتم و تمامي آنها زيرآب فيلمبرداري مي‌شد.

 ميري:

مي‌خواستيم بازيگران هرسكانس شناخته شده باشند

مازيار ميري درباره‌ي انتخاب بازيگران گفت: وقتي "پاداش سكوت" در مرحله‌ي اوليه فكر بود، با آقاي پرستويي صحبت كرديم و ايشان نيز موافقت كردند.

وي افزود: درباره‌ي پدر يحيي به هيچ گزينه‌ي ديگر به غير از "جعفر والي" فكر نكرده بودم. آقاي حبيب رضايي هم به عنوان ياري‌ دهنده در انتخاب بازيگران زماني به گروه ما اضافه شد كه آقاي پرويز پرستويي و جعفر والي انتخاب شده بودند.

از ابتدا قرار گذاشتيم، بازيگرهاي هر سكانس بازيگرهاي معروف و چهره‌هاي شناخته شده باشند، چون تماشاگر در كنار "اكبر" و "پدر يحيي" كه سفري در اجتماع دارند در هر سكانس با يك بازيگر مطرح رو به رو شوند تا به اين طريق در انتهاي فيلم سكانس‌ها به ياد تماشاگر بماند.

به گزارش ايسنا،وي درعين حال گفت: اين ويژگي‌ به دو مساله احتياج داشت، يكي اينكه تهيه‌كننده پول آنها را پرداخت بكند و ديگري اينكه بازيگرها قبول كنند كه سكانسهاي كوتاه را بازي بكنند كه خوشبختانه هر دوي اين موضوع‌ها اتفاق افتاد.

ميري افزود: در مورد "يحيي" يك ويژگي براي من حائز اهميت بود، "معصوميت" كه در چهره "يحيي" بايد مي‌بود و ديگر اينكه قطعا نقش "يحيي" بايد يك صبوري مي‌داشت.

 مي‌خواستم اكبر همان "حاج كاظم" باشد

وي درباره‌ي انتخاب پرستويي با توجه‌ به سابقه‌ي كار در فيلم‌هاي دفاع مقدس گفت: كاملا سعي كردم اين اتفاق بيفتد،‌ من درمورد "اكبر" و "پدر يحيي" دلم مي‌خواست پدر يحيي كاملا يك بكر بودن را داشته باشد و جعفر والي با اينكه سابقه طولاني‌تري از همه‌ي ما دارند ولي در سال‌هاي ايشان را نديده بوديم در مورد آقاي پرستويي اتفاقا من مي‌خواستم از سابقه و پيشينه كه ايشان در اين نوع فيلمها دارند، استفاده يا حتي سوءاستفاده بكنم. مردم اينگونه با اكبر فيلم من ارتباط برقرار كنند همان‌طور كه انگار براي "حاج كاظم" اين مشكل بوجود آمده است و همچنين علاقه‌مند بودم يك بازيگري اين نقش را بازي بكند، بازيگر درخشان هم باشد.

بدخشاني:

گروه آلماني براي فيلمبرداري با ما همكاري كردند

بهرام بدخشاني فيلمبردار "پاداش سكوت" نيز با بيان انتخاب‌اش براساس جذابيت‌هاي قصه و سناريو فيلم است، البته اين بدين معنا نيست كه سناريو قطعا سناريوي فوق‌العاده‌ي باشد بلكه بيشتر برمي‌گردد به اينكه من قصه را دوست داشته باشم و در عين حال بايد كاري كه پيشنهاد مي‌شود، يك جذابيت‌هايي بصري داشته باشد تا بخواهم آنها را براي اولين‌بار تجربه بكنم.

وي ادامه داد: "پاداش سكوت" هم به دليل صحنه‌ي زير آب تجربه‌ي بود كه تا به حال مرتكب نشده بودم ـ در "دوئل" يك بخش زيرآب در حد دو دقيقه داشتيم كه ديجيتال گرفته شد ـ اينجا با صحبت‌هاي كه شد فرمت 35 را انتخاب كرديم اما به دليل اينكه امكانات و تجهيزات آن در ايران وجود نداشت از طريق تهيه‌كننده و آقاي پژهان ارتباط ما با آلماني‌ها برقرار شد و يك آقايي به نام "ساشا ميكر" كه فيلمبردار و متخصص زيرآب بود به ايران آمد و ما در دكوري كه امير اثباتي تدارك ديده بود، كار كرديم. البته در مورد اين دكور ما متهم شده بوديم كه تهيه كننده يك استخر شيشه‌ي براي ما ساخته است، در صورتيكه يك استخر معمولي در اختيار داشتيم و آقاي امير اثباتي داخل آن دكور كار را زدند و بخش اعظم در حدود 99 درصد زيرآب را آقاي "ساشاميكر" فيلمبرداري كردند با همكاري آقاي پوشان كه در واقع به هر حال مسوول جلوه‌هاي بصري اين فيلم بودند، اين موضوع را به اين دليل مطرح مي‌كنم چون در يك نقدي خواندم كه بخش روي آب و زيرآب را به گروه آلماني معطوف كرده بود. من خيلي با اين سوال مواجه شدم كه يك گروه‌آلماني براي فيلمبرداري اين فيلم آمده است در صورتيكه اينگونه نبوده است "ساشا ميكر" كه از آلمان آمده بود، يك نفر با تجهيزات زيرآب و سيستم‌هاي تخصصي كار بود و به دليل تايم بسيار محدودي كه ايشان در كنار گروه ما بودند ـ به دليل قراردادي كه آن طرف داشتند و مجبور بودند زودتر برگردند اكثر صحنه‌هاي لانگ شات و كلوزآپ‌هايي كه زير آب اتفاق مي‌افتد و سه تا پلاني كه توام زيرآب بود "ساشا" فيلمبرداري كرد و مابقي را خود گروه ايراني كار كرد.

پوشان نيز از سوتفاهمي كه درباره‌فيلمبرداري اين كار انجام شده ياد كرد و گفت:" ساشا" به ايران آمد تا با ما همكاري بكند و ما زير نظر مديريت آقاي بدخشاني كار كرديم.

پژهان:

دكوپاژ "پاداش سكوت" كاملا ايراني است

طراحي و دكوپاژ اين فيلم كه متعلق به آقاي ميري است به نظرم كه يك كار صد در صد ايراني است.

در فيلم‌هاي بين‌المللي اگر نگاه كنيد نمي توانيد فيلمي را نشان بدهيد كه با مدت زمان محدود فيلمبرداري زير آب و روي آب و بازيگري بدون ماسك و اكسيژن كار كنند، اين اتفاق براي اولين بار در سينماي جهان افتاده است.

وي به دو صحنه‌ي ديگري كه از سكانس فينال مشكل‌تر بود، اشاره كرد و گفت: صحنه‌ي كه اتاق خواب و آسانسور زير آب مي‌رود كه از نظر اجراي و طراحي خيلي بيشتر كار داشت و براي گرفتن اين پلانها ما يك اتاق ‌ساختيم و آن را در استخر غرق كرديم.

 ميري: ساخت "پاداش سكوت" برايم زورآزمايي بود

مازيار ميري به‌ يكي از دلايل اصلي ساخت فيلم "پاداش سكوت" اشاره كرد و افزود: يكي از دلايل اصلي‌ام براي ساخت اين فيلم موضوع و نگاه اصلي است كه داستان اين فيلم به جنگ دارد به طبع ساخت آن براي من يك زورآزمايي و انگيزه‌ بود.

وي درباره‌ي سكانس زير آب گفت: چون در زمان‌بندي كار مي‌دانستيم قرار است اين سكانس يك ماه طول بكشد و در عين حال قصد داشتيم فيلم را به جشنواره برسانيم، بايد اين سكانس را ابتداي كار مي‌گرفتيم.

سابقه‌ي تجربه همكاري امير اثباتي و بهرام بدخشاني نتيجه‌ي درخشاني در سينماي ايران داشت و مشاوره‌ي آقاي كوشان با بنده يك مربعي را ترسيم كرد كه توانستيم پلان به پلان را كار را پيش ببريم و براي اولين بار قبل از فيلمبرداري، كار را دكوپاژ كردم.

وي ادامه داد: ابتدا ارزيابي كرديم كه مي‌توانيم اين پلان را در اروند بگيريم، اما بعد از آن فهميدم اين اتفاق نمي‌افتد چون سرما ، گرما و زلالي آب را بايد در نظر مي‌گرفتيم، در نتيجه شرايط فراهم نبود. بنابراين بايد تهيه كننده هزينه‌ي مي‌پرداخت كه ما در استوديو كار كنيم كه سرانجام اين اتفاق افتاد.

وي ادامه داد: در سينماي ايران اينكه استوديوها ميزبان گروه فيلمبرداري باشند به هر حال اتفاق نيافتاده بود كه به نظرم بايد هر چه زودتر اين اتفاق بي‌افتد، چون زمانيكه ما از يك سينماي حرفه‌اي و نمايش گسترده‌ صحبت مي‌كنيم بايد مضامين و اصول فني فيلم هم حرفه‌اي باشد.

به نظرم آن سكانس يك كار گروهي است و براي اولين بار در سينماي ايران يك كار تيمي انجام شد.

نور و رنگ همكاري مشترك يك طراح و فيلمبردار است كه پيش از اين همكاري آنها را در فيلم‌هاي ديگر ديده بوديم.

من شخصا درباره‌ي "نور" با آقاي بدخشاني صحبت نكرده بودم به نظرم فقط قصه را با او مطرح كردم چون او يكي از معدود آدم‌هايي است كه رنگ آدم‌ها را بلد است، بنابراين نور آدمها كاملا درآمده است.

 "پاداش سكوت" هيچ فرقي با قطعه ناتمام و به‌آهستگي ندارد

وي درباره‌ي نوع نگاهش با توجه به سابقه‌ي فيلم‌سازي‌اش گفت: به نظرم "پاداش سكوت" هيچ فرقي با "قطعه ناتمام" و "به‌آهستگي" ندارد، در هر سه فيلم يك نفر تنها است. تنها در خودش، "فرهاد" قطعه ناتمام، محمود "به‌آهستگي" و اكبر "پاداش سكوت" آدمهاي تنهايي هستند كه دارند دنبال هويت‌شان جستجو مي‌كنند و هر سه تاي آنها شبيه آدمهايي است كه من به آنها علاقه مند هستم.

فضاي بسته‌ي دارند و وقتي وارد جامعه مي‌شوند هويت شان راجستجو مي‌كنند معمولا به واسطه سفري كه اينها انجام مي‌دهند ما جامعه را مي‌بينم در هر سه تا فيلم همين اتفاق افتاده است.

مازيار ميري در مورد اكران جهاني "پاداش سكوت" گفت: اميدوارم. اما به هرحال "پاداش سكوت" يك مقدار مضامين ايراني دارد ولي اميدوارم اين اتفاق درمورد اين فيلم هم بيافتد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-07662
  • خبرنگار : 71091