پس از سهميه‌بندي بنزين، راهنما راننده‌ها حاضر به پذيرش گروه‌هاي كوچك گردشگران نيستند

ورود گردشگران انفرادي و گروه‌هاي كوچك به كشور متاثر از سهميه‌بندي سوخت شده است و در اين شرايط، بسياري از راهنما راننده‌ها حاضر به پذيرش اين تورها‌ نيستند.

محمدعلي واقفي ـ تورگردان ـ با بيان اين مطلب به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) و با اشاره به سفر 26 روزه‌ي گروه دو نفره‌ي آلماني به كشور، گفت: اين گردشگران با هدف بازديد از سايت‌هاي تاريخي و طبيعي در 26 روز به تهران، همدان، كرمانشاه، اهواز، شيراز، كرمان، يزد، دشت كوير، روستاي مصر، نايين،‌ اصفهان، كاشان، مرنجاب، قزوين، تكاب، تبريز، اردبيل، بندر انزلي و چالوس سفر مي‌كنند. طبق برآورد، مسير اين گروه كوچك به 800 ليتر بنزين نياز دارد؛ ولي امكان تهيه‌ي آن‌را با توجه به شرايط موجود نداريم.

وي افزود: دو پرتغالي نيز از هشتم مردادماه به ايران وارد مي‌شوند، تا در 30 روز از تهران، قزوين، زنجان، همدان، كرمانشاه، انديمشك، اهواز، شيراز، فيروزآباد، لار، بندرعباس، ميناب، جيرفت، بم، كرمان، يزد، اصفهان، اردستان،‌ نطنز، ابيانه و كاشان ديدن كنند؛ اما اين گروه نيز مشكل كمبود سوخت دارد.

واقفي بيان كرد: اين گروه‌ها از دو سه ماه پيش هماهنگ شده‌اند و امكان لغو آنها وجود ندارد، چون نيمي از هزينه‌ي تور را پرداخت كرده‌اند و لغو گروه به معني بي‌اعتمادي است.

وي ادامه داد: در اين شرايط راهنما راننده‌ها به‌دليل محدوديت سوخت حاضر نيستند، هدايت اين تورها را برعهده گيرند.

اين تورگردان اظهار داشت: موضوع اثر‌گذاري سهميه‌بندي سوخت را در نشست اخير صادركنندگان با رييس جمهور به‌عنوان نماينده‌ي بخش گردشگري مطرح كردم؛ اما تا اين لحظه، اتفاق موثري روي نداده است.

واقفي اضافه كرد: با توجه به شرايط موجود، بيشتر گردشگران در قالب گروه‌هاي كوچك به ايران سفر مي‌كنند و آژانس‌ها مجبورند، از وسايل نقليه‌ي كوچك با بنزين استفاده كنند؛ ولي راهنما راننده‌ها به اين كار حاضر نمي‌شوند.

اكنون درحالي‌كه اسفنديار رحيم‌مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سوم مردادماه در حاشيه‌ي نشست هيات دولت اعلام كرد كه مشكل گردشگران خارجي حل شده است و اين گردشگران از بنزين آزاد مي‌توانند استفاده كنند، اما گردشگران طبيعت‌گرد و گروه‌هاي انفرادي و كوچك كه در سال‌هاي اخير ورود آنها به كشور بيشتر شده، همچنان معطل‌اند و بسياري از تورگردان‌ها، نگران اجراي مناسب اين تورها هستند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۶ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8605-02375
  • خبرنگار : 71021