كانون كارگردانان سينماي ايران: رسما اعلام كنيد؛ اگر قرار است مراكزي خارج از مسيرهاي قانوني به سينماگران مجوز بدهند

كانون كارگردان سينماي ايران در پي به نمايش درنيامدن "سنتوري" آخرين ساخته‌ي داريوش مهرجويي طي بيانيه‌ي اعلام كرد: اگر قرار است مراكزي خارج از مسيرهاي قانوني شناخته شده تكليف نمايش عمومي فيلم‌ها را تعيين كنند. با معرفي رسمي از اين پس، سينماگران جهت كسب مجوز به اين مراكز رجوع كنند.

در متن بيانيه‌ي كامل اين تشكل صنفي كه نسخه‌ي از آن در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قرار گرفته است، آمده است: «در زماني كه استعفاي دو تن از مديران سينما، شرايط آتي سينما را حساس و غير قابل پيش‌بيني كرده، جلوگيري از نمايش عمومي فيلم "سنتوري" آخرين ساخته داريوش مهرجويي كارگردان ارزشمند سينماي ايران، پس از حذف و تعديل‌هايي، پروانه نمايش آن مدتي پيش صادر شده بود، رويداد ناخوشايند ديگري است كه توجه تمامي دلسوزان و دست‌اندركاران را به پيامدهاي آن جلب مي‌كنيم.»

در ادامه آمده است: «بحث بر سر فيلمي از داريوش مهرجويي است. كارگردان شاخصي كه هر يك از فيلمهايش از "گاو" تا "اجاره‌نشينها"، "هامون" ... تا "درخت گلابي"، از آثار والا و ماندگار سينماي ايران است. كارگرداني كه آثارش همواره مورد توجه و تحسين جشنواره‌ها، محافل هنري داخلي و خارجي و مردم قرار گرفته است. فيلم "سنتوري" نيز پس از آن‌كه در آخرين جشنواره فجر مورد توجه و تحسين مردم ودست‌اندركاران واقع شد، و در حالي كه پيش بيني مي‌شود نمايش عمومي آن گذشته از تاثيرات اجتماعي و فرهنگي‌اش در جهت منع ورود شيوع مواد مخدر در جامعه جوان كشور،‌ بتواند رونق و نشاط ديگري براي جريان اقتصادي سينماي ايران به ارمغان بياورد، با بن‌بستي روبرو شده كه دست‌اندركاران سينما و مردم را نگران سرنوشت خود كرده است.»

به گزارش ايسنا، در ادامه اعضا شوراي مركزي كانون كارگردانان آورده‌اند: سينماي ايران با اين پرسش روبروست، كه پس از صدور مجوزهاي قانوني لازم از سوي مراجع ذيصلاح و انعقاد و ثبت قراردادهاي قانوني نمايش و آغاز تبليغات براي اين فيلم، چگونه مي‌توان در روندي نامعلوم و توضيح داده نشده از نمايش آن جلوگيري كرد؟ همچنين اين كانون پيشنهاد مي‌كند كه اگر قرار است مراكزي خارج از مسيرهاي قانوني شناخته شده تكليف نمايش عمومي فيلمها را تعيين كنند. با معرفي رسمي از اين پس، سينماگران جهت كسب مجوز به اين مراكز رجوع كنند.»

در پايان بيانيه‌ي كانون كارگردانان آمده است: «با توجه به اينكه "سنتوري" نخستين و آخرين فيلمي نيست كه با چنين سرنوشتي روبرو مي‌شود، كانون كارگردانان سينماي ايران اميدوار است كه اقدام در رفع هر گونه منع و مشكل در خصوص نمايش عمومي اين فيلم، آغازي باشد براي حضور تداوم يك جريان قانوني و شفاف در جهت عرضه آثار سينماي ايران.»

شوراي مركزي كانون كارگردانان سينماي ايران

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8605-01863
  • خبرنگار : 71091