/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ امرالله فرهادي: پوستر فيلم‌هاي ايراني سرهم‌بندي و تقليدي از هاليوود است

اغلب پوسترها بدون توجه به ضوابط، معيارها و شاخص‌هاي يك طراحي گرافيك خوب، ايجاد جاذبه تصويري مي‌كنند، اما ارزش گرافيكي خاصي ندارند. امرالله فرهادي، هنرمند طراح و گرافيست با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي پوسترهاي فيلم در ايران گفت: نخستين وظيفه يك پوستر با بيلبورد اطلاع‌رساني شاخص و خوب، جذب و جلب مخاطب براي ديدن فيلم است. براي انجام اين وظيفه مي‌تواند از عاميانه‌ترين و ساده‌ترين عناصر تصويري استفاده كند كه داراي هيچ‌گونه ارزش گرافيكي خاص نيستند. به گفته‌ي فرهادي پوستر مي‌تواند با حفظ و اصول اطلاع‌رساني، تشويق و ترغيب به‌عنوان يك رسانه‌ي تبليغاتي، معيارهاي يك كار خوب گرافيك را نيز رعايت كند. او با يادآوري اينكه مكان‌هاي زياد و مناسبي براي نمايش پوسترهاي فيلم وجود ندارد، توضيح داد: در ايران پوستر به معناي پوستري كه هدف اطلاع‌رساني داشته باشد، از شاخصه اطلاع‌رساني خارج شده و ارزش اطلاع‌رساني به‌عنوان يك رسانه را ندارد. به گمان اين طراح گرافيست، در بيلبوردها به هيچ وجه، پيام، محتوا و ويژگي را كه باعث ترغيب مخاطب براي ديدن فيلم باشد، نمي‌توان ديد. محتواي بيان تصويري خوبي را در هيچ كدام از آنها ديده نمي‌شود. فرهادي با اشاره به كم‌رنگ شدن نقش طراحان گرافيك شاخص در طراحي پوستر فيلم‌ها افزود، زماني كه طراحان گرافيك در طراحي پوسترها نقش پررنگ‌تري داشتند، دوگونه پوستر داشتيم. يك‌گونه توسط طراحان صاحب انديشه و تفكر انجام مي‌شد و دسته‌ي ديگر به وسيله پلاكاردكش‌هاي شهر. به گفته دبير نهمين دوسالانه‌ي پوستر و گرافيك تهران، در پلاكاردها و پوسترهايي كه به‌وسيله گروه دوم طراحي مي‌شدند، چهره هنرپيشه‌ها و يا صحنه‌هاي اكشن‌دار به‌چشم مي‌خورد و به‌عنوان يك مولفه شاخص، طراح آن پوستر به‌دنبال عناصر تصوير متفكرانه نبود. امرالله فرهادي كه اين روزها براي دانشجويان و دانش آموختگان هنر، طراحي گرافيك تدريس مي‌كند در ادامه بيان كرد: در گونه اول اساتيدي مثل زنده‌ياد مرتضي مميز، ابراهيم حقيقي و ... طراحي را برعهده داشتند و به عناصر هنري توجه مي‌شد. به اعتقاد او، در حال حاضر موجودي به نام كامپيوتر به ميان آمده و آن پلاكاردكش‌ها كار نمي‌كنند. تكنولوژي توليد پوسترها عوض شده و با پرينت ديجيتال است و طراحي آنها به‌راحتي انجام مي‌شود. اين طراح گرافيست با بيان اينكه سهولت دستيابي به كامپيوتر و برعهده گرفتن نقش طراحان صاحب فكر و خلاقيت نقش طراحان گرافيك را كم‌رنگ كرده است، تاكيد كرد: اگر بخواهيم پوستر طراحي جان‌دار و خلاقانه‌يي داشته باشيم، بايد دستمزد خوبي براي آن پرداخت شود. به گفته‌ي امرالله فرهادي، سليقه جامعه نيز در طراحي پوسترها تاثير دارد؛ تصاوير هنرپيشه‌ها هرچه قدر دلنشين‌تر، جذاب‌تر و چهره‌هاي دلنشين ستاره يا نيمه ستاره باشد، مردم هم به‌دنبال آنها مي‌روند. جذابيت تصويري كار براي آنها اهميت بيشتري دارد. امرالله فرهادي دبير نهمين دوسالانه پوستر تهران با تاكيد بر تقليدي بودن پوسترها از پوسترهاي هاليوودي، عنوان كرد: طراحان پوستر در هاليوود دستمزد خيلي خوبي دريافت مي‌كنند. از نظر جذابيت هم پوسترهاي آنها فوق‌العاده جذاب است، اما در ايران پوستر فيلم‌ها سرهم‌بندي مي‌شود. كارگردان و تهيه‌كننده تصاوير را به طراح ديكته مي‌كنند و طراح چندان صاحب اراده‌اي نيست. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۳ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8605-01809
  • خبرنگار :