/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ محمود جوادي‌پور: پوستر فيلم‌ها فضاهاي شهري را مخدوش كرده‌اند

"يكي از معايب پوسترها، نوشته‌هاي زياد روي آن است كه خواندن آن زمان زيادي را مي‌طلبد، در حالي كه پوستر بايد سريع مخاطب را جذب كند." محمود جوادي‌پور هنرمند پيش‌كسوت نقاشي و گرافيك ايران با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درباره‌ي پوستر فيلم‌ها در ايران و جنبه‌ي تبليغاتي يا هنري آن اظهار كرد، تبليغات يك ارتباط مستقيم با بينندگان پوستر دارد و هدف از طراحي پوستر هم در وهله‌ي نخست آن، جنبه‌ي تبليغاتي آن است. به گفته‌ي بنيان‌گذار چاپ رنگي در ايران، هرچه جنبه‌ي هنري پوستر بيشتر باشد، گيرا و جذاب‌تر است؛ اما در جايي‌كه فرهنگ مردم در اين زمينه پايين است، پوسترهاي ساخته شده نيز خيلي بازاري و به دور از هنر هستند. به‌طور كلي در ايران پوسترها به‌ندرت جنبه هنري دارند. جوادي‌پور با بيان اينكه پوستر فيلم‌ها در القاي فضاي فيلم به مخاطب كمك مي‌كنند، عنوان كرد: بيشتر پوسترها جنبه تبليغاتي دارند، بدون اينكه كوچكترين كمك را در فهم فضاي فيلم انجام دهند. به گمان اين هنرمند معاصر كه عنوان چهره‌ي ماندگار هنر به او اطلاق شده است، گويا با آمدن كامپيوتر طراحان حوصله فكر كردن براي طراحي پوستري را كه از همه نظر جالب و هنري باشد، ندارند و درك طراحان در زمينه‌ي طراحي پوستر پايين آمده است. به گفته‌ي اين هنرمند نقاش و طراح كه اين روزها به دليل كهولت سن و بيماري قادر به انجام كارهاي هنري و برگزاري نمايشگاه نيست، پوستر فيلم‌ها باعث مخدوش شدن فضاي شهري شده‌اند، پوسترها در مسيرهاي شلوغ قرار مي‌گيرند كه به دليل تصاوير متعدد، مردم نمي‌توانند به آن توجه كنند. او در پايان تاكيد كرد: ضروري است پوسترها به گونه‌اي طراحي و در جايي نصب شوند كه مخاطبان تنها به مطالب آن توجه نكرده و به‌راحتي آن را درك كنند. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۲ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8605-00993
  • خبرنگار :