معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: بعضي افراد قصد دارند جريان استانداردسازي را متوقف كنند نود درصد دفاتر خدمات مسافرتي غير علمي و غير تخصصياند
همايش ملي استاندارد و بهينهسازي كيفيت در گردشگري بدون حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مقامات عاليرتبهي وزارتخانههاي مختلف كشور برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين همايش كه براساس اعلام ستاد برگزاري همايشهاي مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و انجمن دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران قرار بود، با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مقامات وزارت راه و ترابري، وزارت امور خارجه، وزارت كار و امور اجتماعي، وزارت كشور و اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و روساي سازمانهاي ميراث فرهنگي و گردشگري استانها برگزار شود، فقط با حضور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و برخي مديران كل اين سازمان برگزار شد. محمدشريف ملكزاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ استانداردسازي را موجب رقابتي شدن عرصهي فعاليت در صنعت گردشگري دانست و گفت: استانداردسازي ضوابط و مقررات خاصي را طلب ميكند، تا خدمات به مشتريان با كيفيتتر و مناسبتر ارايه شوند. وي با بيان اينكه در صنعت گردشگري كشور، اصول استانداردسازي وجود ندارند، افزود: با وجود اينكه استانداردسازي يكي از مباحث مهم و اصولي با هدف طبقهبندي خدمات در حوزههاي مختلف گردشگري است، اما اين اصول هيچگاه بهصورت علمي و عملي اجرا نشدهاند. او به بازديد سرزده از دو هتل استقلال و هما اشاره و بيان كرد: بدون تعارف ميگويم كه وضعيت ما در بزرگترين و بهترين هتلها بسيار نامناسب و بدون استانداردهاي لازم است. وي ادامه داد: در موضوع استانداردسازي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فقط بهعنوان سياستگذار عمل ميكند و بخش خصوصي است كه بايد متولي و مجري اين سياستها باشد. ملكزاده با بيان اينكه هر مكان اقامتي و پذيرايي كه براساس استانداردها عمل نكند، از اين پس نامش در محافل جمعي و همايشها اعلام ميشود، اظهار داشت: در تلاش هستيم، با آغاز طرح استانداردسازي داوطلبانه تاسيسات اقامتي و هتلها، گروهي نظارتي شامل كارشناسان و متخصصان اين حوزه را براي نظارت مستمر و شفاف بر اجراي طرح استانداردسازي تعيين كنيم. وي نبود نيروي متخصص را در حوزهي گردشگري، مهمترين مشكل اين حوزه دانست و گفت: در حوزهي معاونت گردشگري مجموع كارشناسان واقعي و متخصص يك تا چهار نفر است. به گفتهي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ايجاد اطمينان در گردشگران داخلي و خارجي يكي از اهداف بزرگ استانداردسازي تاسيسات گردشگري است. او همچنين 90 درصد دفاتر خدمات مسافرتي فعال را در عرصهي گردشگري، غير علمي و غير تخصصي دانست و افزود: متاسفانه برخي دستها در تلاشاند، خدماتدهندگان باتجربه و علاقهمندان به استانداردسازي را از صحنه خارج كنند. بعضي از جريانها و افراد مخالف استانداردسازي، حتا با دادن يادداشت و درخواست كتبي به مديران بلندمرتبه قصد دارند، جريان استانداردسازي را متوقف كنند. وي ادامه داد: قدرتهايي در عرصهي هتلداري در مناطق مختلف بهوجود آمدهاند كه تمايلي به ارتقاي كيفيت و فعاليت ديگر تاسيسات ندارند كه من اعلام ميكنم، چارهاي جز رعايت قوانين و مقررات نيست و قطعا با متخلفان برخورد قانوني ميشود. ملكزاده آييننامه و مقررات را حكم شرعي و الهي دانست و اضافه كرد: ما مصمم هستم، مقررات مصوب هيات دولت را به طريقي مناسب و جدي اجرايي كنيم. به گزارش ايسنا، همايش ملي استاندارد و بهينهسازي كيفيت در گردشگري كه چهارمين همايش از مجموع 11 همايش استان تهران در برگزاري 60 همايش ملي گردشگري است، با سخنراني علياكبر جلالي ـ عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ـ با موضوع استفاده از تكنولوژي در استانداردسازي خدمات گردشگري و همچنين سخنراني احمد روستا ـ استاد دانشگاه شهيد بهشتي ـ با موضوع ضرورتها و نيازها در استانداردسازي ادامه يافت. همچنين در اين همايش، كليپي از جاذبههاي گرشگري ايران به زبان انگليسي براي حاضران پخش شد و اين درحالي بود كه هيچ مهمان غير ايراني در جلسه حضور نداشت! انتهاي پيام