هايدر اوزكان ـ نماينده ايرو در خاورميانه (RIU) ـ در دومين روز همايش بينالمللي ايران - ترانزيت با بيان اينكه تجارت موجب افزايش تقاضا براي حمل و نقل شده است، افزود: رشد تجارت بيشتر از رشد اقتصاد كشورها بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي خاطرنشان كرد: امروزه حمل و نقل به ابعاد اصلي كار تبديل شده و آزادسازي قيمتهاي جهاني باعث شده كه حمل و نقل جادهاي به عنوان يكي از روشهاي مهم مطرح باشد به طوري كه در كشورهاي توسعه يافته 85 درصد از كل حمل و نقل زميني در مسافتهاي كمتر از 150 كيلومتر انجام ميشود.
اوزكان يادآور شد: بايد در نظر داشت كه تمركز تجارت در چند بندر باعث شده توسعه اقتصادي به كشورهايي كه دسترسي به دريا ندارند، كاهش يابد.
نماينده ايرو در خاورميانه تاكيد كرد: ايرو سعي دارد مسيرهاي جديدي ايجاد كند كه در اين زمينه كارواني از پكن به بروكسل انتقال داديم كه نشانگر اين است كه بازسازي جاده ابريشم بدون سرمايهگذاريهاي زياد نيز ممكن است.
وي با بيان اينكه ميخواهيم در كل آسيا مسيرهاي حمل و نقل را گسترش دهيم، افزود: بايد حمل و نقل را از طريق استفاده از قوانين و مقررات جهاني تسهيل كنيم تا منطقه بتواند سهم بيشتري در ترانزيت كالا داشته باشد كه در اين زمينه لازم است كنوانسيونهاي سازمان ملل اجرا و دولتها، ابزارهاي روانسازي تجارت را اجرا كنند. همچنين تمام توافقات UN و WTO نيز بايد اجرا شود.
نماينده ايرو در خاورميانه تصريح كرد: ايران عضو 9 كنوانسيون است كه ميتوان گفت ايران عضو شش كنوانسيون اصلي شده است. البته اين كافي نيست كه ايران تبديل به مركز حمل و نقل شود بلكه بايد رهبري ترانزيت منطقه را در نظر گيرد و به كشورهاي همسايه نيز كمك كند.
وي يادآور شد: IRU تاخير در مرزها را پايش ميكند همچنين اخيرا كارواني را راهاندازي كرد كه اطلاعات مربوط به موانع فيزيكي و غير فيزيكي راهها را به دولت ارائه كرده تا بتوانند زيرساختهاي منطقهاي خود را بهبود بخشد.
اوزكان در پايان خاطرنشان كرد: 229 ميليون يورو تاخيرات در مرزها به عنوان هزينه براي شركتهاي حمل و نقل ايجاد شده كه در اين زمينه كاروان ما به شناسايي و رفع موانع سر راه شناسايي شده كمك ميكند.
انتهاي پيام