تله‌كابين گنج‌نامه تا سه‌ماه ديگر راه مي‌افتد

خط آزمايشي تله‌كابين گنج‌نامه همدان تا سه‌ماه ديگر راه‌اندازي مي‌شود.

سعيد ترابيان ـ رييس هيات مديره‌ي شركت تله‌كابين گنج‌نامه ـ با اعلام اين مطلب به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: همزمان با اجراي مرحله‌ي نخست تله‌كابين، احداث تاسيسات جانبي آن مانند هتل، رستوران، صخره‌هاي كوهنوردي، ‌مجتمع گل‌درماني، باغ گياهان دارويي و ... نيز آغاز شده است.

وي يادآور شد: خط تله‌كابين گنج‌نامه در طول 1700 متر و 19 پايه و ايستگاه‌هاي غارمانند احداث شده كه نمونه‌اي منحصربه‌فرد در دنياست.

او با اشاره به 5/3 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در مرحله‌ي نخست تله‌كابين گنج‌نامه، گفت: اين پروژه در سه مرحله تعريف شده است كه تا 20 ميليارد تومان نيز در آن سرمايه‌گذاري خواهد شد.

رييس هيات مديره‌ي شركت تله‌كابين گنج‌نامه به همكاري مسؤولان استان همدان در اجراي اين پروژه اشاره و بيان كرد: حدود 800 ميليون تومان براي جابه‌جايي طرح از نزديكي كتيبه‌ي گنج‌نامه به مكان فعلي ضرر داديم؛ اما با همكاري و مساعدت مسؤولان استان همدان، برنامه‌هاي اجرايي پروژه با جديت ادامه يافتند.

به گزارش ايسنا‌، پروژه‌ي تله‌كابين گنج‌نامه سال گذشته با وجود اين‌كه مسؤولان اين طرح ادعاي دريافت همه‌ي مجوزها را از سازمان‌هاي دولتي مربوط، بويژه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشتند، با اعتراض‌هايي نسبت به جايگاه آن و احتمال آسيب رساندن به كتيبه‌هاي تاريخي گنج‌نامه پس از كش و قوس‌هاي فراوان با 700 متر جابه‌جايي پايه‌ها نسبت به كتيبه‌ي گنج‌نامه، فعاليت اجرايي خود را آغاز كرد.

عده‌اي از كارشناسان علاوه بر احتمال آسيب رساندن تله‌كابين گنج‌نامه به كتيبه‌هاي هخامنشي اظهار مي‌كردند كه اين پروژه، طبيعت بكر گنج‌نامه را نيز دستخوش تغيير و نابودي مي‌كند كه البته ترابيان ـ رييس هيات مديره‌ي شركت تله‌كابين گنج‌نامه ـ در اين‌باره نيز به ايسنا گفت: اين پروژه‌ها بدون ايجاد جاده‌هاي دسترسي زميني و از طريق نصب آنتن‌هاي هوايي درحال اجراست و حتا در زمان بهره‌برداري نيز جاده‌ي دسترسي براي آن ايجاد نمي‌شود.

او اضافه كرد: تدابير لازم براي سوانح و حوادث غير مترقبه نيز پيش‌بيني شده‌اند و نبود جاده‌ي دسترسي، نگراني ايجاد نمي‌كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8604-14391.57338
  • خبرنگار :