يك‌سال از ثبت جهاني هشتمين اثر ايران گذشت ... بي‌مهري‌ها مي‌گويند جهاني بودن بيستون باور نشده است

بيست‌ودوم تيرماه 1385 اثر منحصربه‌فرد بيستون به اتفاق آرا در فهرست ميراث جهاني جهاني يونسکو به ثبت رسيد. در يک سالي که از ثبت جهاني اين اثر گذشت، چشم بسياري منتظر تغييرات و به‌سازي اين محوطه‌ي باستاني بود؛ اما با مقايسه‌ي اين اثر، پيش از ثبت جهاني و وضعيت كنوني آن، فقط مي‌توان گفت كه ثبت جهاني بيستون يک ساله شد، ولي اقدامي درخور شان اين اثر در اين مجموعه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، بيستون طولاني‌ترين کتيبه‌ي حجاري‌شده و رمزگشاي خط ميخي در جهان است كه در روزهاي ثبت جهاني، آن‌قدر از آن سخن گفته مي‌شد که همه فکر مي‌کردند، به‌زودي اين محوطه تحولي چشمگير خواهد داشت و شان جهاني آن در پذيرايي از گردشگران داخلي و خارجي بالا خواهد رفت؛ اما امروز به‌جز حصارکشي بخشي از اين محوطه، تبديل آبياري سنتي فضاي سبز آن به قطره‌يي و نورپردازي، اقدام ديگري صورت نگرفته است.

محدوده‌ي بيستون با يك‌هزار و 650 هکتار وسعت و 36 هزار هکتار حريم، ارزش تاريخي، طبيعي و زيست محيطي متنوعي دارد که هر کدام به‌تنهايي در فهرست ميراث جهاني مي‌توانند ثبت شوند؛ ولي اكنون متاسفانه هنوز پس از سال‌ها، طرح جامعي براي سامان‌دهي اين اثر جهاني وجود ندارد.

هرچند از ثبت جهاني بيستون فقط يك سال مي‌گذرد و آن‌را با آثاري مانند تخت جمشيد (پارسه)، چغازنبيل (دوراونتاش) و ميدان نقش جهان اصفهان که در سال 1358 در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده‌اند، نمي‌توان مقايسه کرد، اما گذر هر گردشگر در اين مسير مي‌تواند تاييدکننده‌ي اين امر باشد که اين اثر جهاني مورد بي‌مهري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته و اقدامي در شان آن صورت نگرفته است.

شايد خيلي‌ها هنگام ورود به اين مجموعه‌ي تاريخي ندانند که آثاري مانند مجسمه‌ي هرکول، فرهادتراش، بناي ساساني، کاروانسراي ايلخاني، کاروانسراي صفوي، نقش‌برجسته‌ي بلاش، محوطه‌ي تاريخي پارتي و سراب بيستون جزو آثار ثبت‌شده‌ي اين مجموعه‌اند؛ چراکه تابلو يا افراد راهنما براي معرفي اين آثار در محوطه وجود ندارند و گردشگران خود بايد به‌دنبال آثار در بخش‌هاي مختلف بگردند، تا شايد پيدايشان کنند!

متاسفانه پس از گذشت مدت‌ها از آماده‌سازي پرونده‌ي اين اثر جهاني و بالاخره ثبت جهاني آن، اكنون بايد شاهد محوطه و پارکينگي خاکي و ناهموار در ورودي اين اثر باشيم،‌ به‌طوري که گردشگران خارجي مجبور باشند، با دستمالي جلوي دهان خود را بگيرند، تا گرد و غبار اين جاده آن‌ها را اذيت نکند. البته در شرايطي که هنوز براي بيماري کتيبه‌ي ارزشمندترين داريوش که آب در آن نفود مي‌کند، فکري نشده است، توقع محوطه‌سازي و ايجاد فضاي مناسب و خدمات‌دهي مطلوب براي حضور گردشگران شايد انتظار بزرگي باشد.

ثبت جهاني آثار در فهرست يونسکو به‌آساني ممكن نيست، به‌طوري که امسال متاسفانه کشور ايران موفق نشد، هيچ اثري را به ثبت برساند. لذا ضروري است كه هشت اثر موجود را با شرايطي ويژه نگهداري و با فراهم کردن زمينه‌هاي مناسب در راستاي جذب گردشگران خارجي تلاش کرد.

به اعتقاد برخي مسؤولان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد مشکل اعتباري اين پايگاه را هرچه سريع‌تر برطرف کند؛ چراکه با اعتبارات استاني و وجود سه‌هزار اثر تاريخي در استان، اعتبار خاصي به بيستون نمي‌توان داد.

تاكنون مجموعه‌هاي تاريخي چغازنبيل (دوراونتاش)، تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) و ميدان نقش جهان هر سه در تاريخ 19 ارديبهشت‌ماه 1358، مجموعه‌ي تاريخي تخت سليمان در تاريخ 14 تيرماه 1382، پاسارگاد و منظر تاريخي و فرهنگي ارگ بم (پس از زلزله) هر دو در 16 تيرماه 1383 و گنبد سلطانيه در تاريخ 24 تيرماه 1384 از ايران در فهرست ميراث جهاني ثبت شده‌اند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۰ تیر ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-11865
  • خبرنگار :