به دنبال اعلام سهميه بندي بنزين در شب گذشته علاوه بر ترافيك سنگين در پمپ بنزينهاي تهران، شهرستانها نيز از اين ترافيك و واكنشها بي نصيب نمانده و هجوم مردم به پمپبنزينها در سطح شهرستانهاي مختلف مشاهده شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رشت و ديگر شهرهاي استان گيلان، لحظاتي پس از آنكه خبر اجراي اين طرح از رسانههاي عمومي پخش شد، جايگاههاي عرضه بنزين شاهد هجوم تعداد زيادي از خودروهاي شخصي و عمومي بود كه به منظور پر كردن باك خودرو خود، به اين جايگاهها سرازير شده بودند و به علت ازدحام مردم، خيابانها و كوچههاي منتهي به جايگاههاي سوخت مسدود شده و متقاضيان دريافت بنزين در صفهاي چندصدمتري و گاه كيلومتري تا بامداد روز چهارشنبه در ايستگاههاي عرضه بنزين حضور داشتند.
در بسياري از معابر راهها مسدود شده بود و در بسياري از جايگاههاي عرضه سوخت تعدادي از مالكان خودروها با خالي كردن باك بنزين خود و انتقال آن به ظروف قابل حمل، مجددا در صف دريافت بنزين قرار مي گرفتند و سعي ميکردند با هر وسيله قابل حملي نسبت به ذخيره کردن بنزين اقدام کنند.
از سوي ديگر هجوم رانندگان و ازدحام آنان باعث ايجاد اختلال در كار جايگاههاي عرضه بنزين و باعث كندي كار و ايجاد صفهاي طولاني شده بود.
ماموران نيروهاي نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي نيز با حضور در نقاط مختلف شهر بويژه پمپ بنزينها براي تسهيل و روان سازي ترافيك در سطح شهر و برقراري امنيت تلاش مي كردند.
به گفته سرپرست شرکت پخش فرآورده هاي نفتي گيلان، سه ميليون و 50 هزار ليتر بنزين روز گذشته در استان گيلان مصرف شد که اين ميزان در مقايسه با روز ماقبل آن که دو ميليون و646 هزار ليتر بوده است 400 هزار ليتر افزايش داشت.
اخگر افزود: در حال حاضر 30 ميليون ليتر بنزين در استان گيلان ذخيره شده است و مشکلي به لحاظ توزيع بنزين در استان وجود ندارد.
عليرضا حسني ـ رييس روابط عمومي شهرداري رشت ـ نيز اعلام کرد: با عنايت به سهميه بندي سوخت و مشخص شدن مقدار مصرفي سوخت تاکسيهاي درون شهري، کرايه هاي دريافتي مسافرين بر اساس مصوبه گذشته قابل وصول است و افزايش نرخ مورد نظر تخلف محسوب مي شود.
يكي ديگر از مشكلات رخ داده در شهرهاي شمالي در اين زمينه، مسافراني هستند كه براي بازگشت به شهرهاي خود سرگردان شدهاند.
پلمپ 2 جايگاه بنزين در مشهد به دليل نبود هماهنگي با مركز
به گزارش ايسنا، مردم شهر مشهد پس از شنيدن خبر سهميه بندي بنزين به پمپ بنزينها هجوم بردند تا باکهاي وسايل نقليه خود را پر کنند.
خيابانهاي منتهي به پمپ بنزينها شب گذشته شاهد صفهاي طولاني ماشين و ترافيک شديد بود.
تعدادي از مردم نيز با در دست داشتن گالنهايي براي گرفتن بنزين به پمپ بنزينها مراجعه کرده بودند. اين وضعيت در ديگر پمپ بنزينهاي سطح شهر نيز وجود داشت.
عدم ارائه بنزين به مردم از ساعت 11 و 45 دقيقه به بعد در پمپ بنزيني واقع در بلوار معلم، باعث اعتراض مراجعين شد.
محمدحسين خطيب، رييس انجمن صنفي جايگاه داران سوخت استان خراسان رضوي، در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، گفت: اعتراض به سهميه بندي بنزين نداريم و خوشحاليم که اين موضوع روي روال قانوني خود پيش ميرود که اين امر سبب رفاه مردم و ارايه خدمات مناسب به آنهاست.
وي افزود: در مشهد دو جايگاه به دليل عدم هماهنگي با دستگاههاي تهران پلمپ شده و در مجموع 30 تا 40 درصد تلمبهها پلمپ شدند.
خطيب اظهار كرد: به دليل اعلام بدون هماهنگي سهميه بندي بنزين مردم شتاب زده به جايگاه ها آمده و بدون اين که قبلا پيش بيني هاي امنيتي انجام شود و ما آمادگي داشته باشيم، ازدحام مردم باعث شد که خسارتي به بعضي از جايگاهها وارد شود.
وي گفت: به عنوان مثال يکي از مشکلات اين ازدحام اين بود که در اثر شلوغي در اکثر جايگاهها خسارت مالي به کارگران ما وارد شد و جايگاه داران نيز با افت کارمزد مواجه شدند.
خطيب اذعان كرد: به علت اين که بعضي زائرين کارت سوخت ندارند و برخي از مردم هم که کارت سوخت به دستشان نرسيده است، سرگردانند.
وي خواستار رسيدگي به وضعيت مردم شد و گفت: نگراني ما بيشتر براي زائرين اين شهر است که در حال حاضر در خيابانها سرگردان هستند.
تجمع برخي تاكسيرانان ايلامي در اعتراض به طرح سهميهبندي بنزين
در پي سهميهبندي شدن بنزين و كاهش ميزان واگذاري سوخت روزانه و شلوغي جايگاههاي سوخت در ايلام، تعدادي از رانندگان تاكسي و همچنين مسافركشهاي شخصي با تجمع در مقابل فرمانداري ايلام خواستار افزايش سميه بنزين و همچنين رفع مشكل شلوغي پايگاههاي عرضه سوخت شدند.
يکي از رانندگان معترض به خبرنگار ايسنا گفت: روزانه سهميه ما 3/3 ليتر است كه كفاف كار ما را نميكند و اين طرح، معاش ما را با مشكل مواجه ميكند.
تشكيل صفهاي طولاني در پمپ بنزينهاي كرمان
لحظاتي پس از اعلام سهميه بندي بنزين از رسانه ها صاحبان خودرو و موتورسيكلت در كرمان با هجوم به پمپ بنزينها باعث بهوجود آوردن صفهاي طولاني مقابل جايگاههاي سوخت گيري شدند.
به گزارش ايسنا، شلوغي و ازدحام و عجله مردم براي دريافت بنزين در برخي جايگاههاي سوخت به درگيريهاي لفظي و در برخي مكانها به برخورد فيزيكي منجر شد.
گرچه اعلام سهميه بندي خبر تازه اي نبود و همه منتظر اعلام اين خبر بوده اند، اما باز هم به رغم تعيين سهميه بندي مناسب براي خودروها هجوم مردم به پمپ بنزينها همه را غافلگير كرد.
خسارات به ادرات دولتي در شهر ياسوج
تعداد زيادي از افرادي كه نسبت به سهميهبندي بنزين اعتراض داشتند، ظهر امروز به برخي از بانكها، سازمانها و ادارات دولتي ياسوج متعرض شده و با شكستن شيشههاي آنها برخي از كاركنان را هم با سنگ مورد هجمه قرار دادند.
در اين ميان بانكها بيشترين خسارت را ديدند و اداراتي مانند سازمان مديريت و شهرداري در اين ميان بينصيب نماندند.
شلوغي جايگاههاي سوخت در قم
به گزارش ايسنا، از بامداد امروز تاكنون صفهاي طولاني براي دريافت بنزين در پمپ بنزينهاي قم نيز تشكيل شده است.
يكي از كساني كه براي دريافت بنزين به جايگاه سوخت آمده بود، سهميهبندي بنزين را امري ضروري خواند و ادامه داد: ما با اصل سهميهبندي مخالف نيستيم، بلكه با شيوه اجراي آن مخالفيم.
وي در توضيح گفته خود اظهار كرد: در قدم اول بايد ماشينها گازسوز شود، سپس جايگاههاي گازسوز افزايش يافته و در مرحله بعد مصرف سوخت از بنزين به گاز تغيير پيدا كند.
رضا طباطبايي هم اصل طرح سهميهبندي بنزين را ضروري خواند و ادامه داد: واقعيت اين است كه در كشور از انرژي استفاده مناسبي نميشود. نفت و گاز خام را به راحتي ميفروشيم؛ در حالي كه مادههاي زيادي از آن مشتق ميشود.
وي گفت: در بحث سهميهبندي بنزين بايد با ديد علمي وارد شده و تنها دراين صورت اين طرح با موفقيت اجرا خواهد شد.
او ادامه داد: بايد از يكجانبه نگري پرهيز كرده، يعني در كنار اين طرح خدمات جانبي ديگر ارائه داد و پتروشيمي را فعال كرد.
اين كارشناس با برشمردن مزاياي اين طرح تاكيد كرد: بايد سهميهبندي متناسب با شرايط افراد تعيين شود و در كنار آن سيستم حمل و نقل ما تقويت شود.
وي گفت: بايد نگاه ما به مصرف انرژي تغيير كرده و در اين زمينه بايد فرهنگسازي كرد.
هجوم مردم شهر اهواز به پمپ بنزينها
در پي اعلام ناگهاني سهميه بندي بنزين از سوي دولت مبني بر سهميه بندي بنزين كلان شهر اهواز از ساعت 20 شب گذشته تا ساعت چهار صبح امروز به دليل تجمع مردم در جايگاهها براي دريافت بنزين مملو از جمعيت شد و موجب بروز ترافيك، بسته شدن خيابانها و معابر عمومي در سطح شهر و بينظمي و اخلال در شبكه توزيع بنزين شد.
مرادي، يكي از مسوولان جايگاه پمپ بنزين اهواز، به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در شب گذشته، پمپ بنزينها به شدت مورد هجوم مردم قرار گرفتند كه موجب بروز ترافيك و بستن خيابانها و معابر عمومي در سطح شهر شد.
اين مسوول جايگاه افزود: مردم از هر وسيله همچون بشكههاي آب براي دريافت بنزين قبل از آغاز زمان سهميهبندي استفاده كردند.
وي يادآور شد: درگيريهاي فعلي در ابتداي اجراي طرح سهميهبندي بنزين طبيعي است و با گذشت زمان اين موضوع براي مردم جا خواهد اتفاد. اين اقدام دولت بهترين راه براي كاهش مصرف بنزين و قاچاق آن است.
جمعي از مردم كه براي دريافت بنزين به اين جايگاه آمده بودند در گفت و گو با خبرنگار ايسنا از اعلام ناگهاني سهيمهبندي شدن بنزين ابراز ناراحتي كرده و معتقد بودند: شب گذشته ترافيك سنگيني در شهر به علت سوختگيري مردم رخ داد و نظم عمومي شهر را مختل كرد. همچنين در برخي جايگاههاي سوختگيري درگيريهايي رخ داد.
تشكيل صف 800 متري در گرمسار
سهميهبندي بنزين كه ساعت 9 شب گذشته از رسانههاي عمومي اعلام شد و در آن زمان شروع سهميهبندي را از 12 نيمه شب اعلام كردند، باعث شد كه مردم گرمسار با تشكيل صف 800 متري در در پمپ بنزين و در بعضي نقاط دو تا سه ستونه اقدام به خريد و تهيه بنزين كنند.
با سهميهبندي بنزين قيمت كرايههاي وسايل نقليه عمومي و آژانسها افزايش يافته است.
توقف كار مسافركشان پيشوا
پس از اعلام سهميهبندين بنزين صبح امروز مسافركشان در ايستگاه روبهروي دانشگاه آزاد شهرك نقش جهان پيشوا ورامين تحصن كرده و حاضر به رساندن دانشجويان به مقاصدشان نبودند. آنها در توجيه عمل خود عنوان ميكردند سهميهبندي بنزين ما دو ليتر است و اين دو ليتر ما را به ورامين هم نمي رساند، چه برسد به تهران.
مردم كرمانشاه: سهميهها کافي نيست
با اعلام خبر سهميه بندي بنزين، جايگاههاي سوخت شهر کرمانشاه همچون جايگاههاي سراسر کشور با ازدحام مالکان خودروهايي مواجه بود که آمده بودند تا براي آخرين بار باک خودرو خود را از بنزين بدون سهميه بندي پر کنند.
ازدحام مردم در جايگاههاي عرضه سوخت به قدري بود که تردد خودروهايي که قصد سوخت گيري نداشتند را نيز در خيابانهاي اطراف جايگاهها با مشکل مواجه کرده بود.
فردي که براي سوخت گيري به يکي از جايگاههاي شهر کرمانشاه مراجعه کرده بود، با ناکافي دانستن ميزان سهميه بندي اعلام شده گفت: مطمئنا اين سهميه ها مردم را با مشکل مواجه مي کند و نمي دانم چگونه مسوولان اعلام مي کنند مردم نگران نباشند.
وي افزود: اکثر خودروهايي که در کشور تردد مي کنند، مصرف بالايي دارند و کساني که اين سهميهها را تعيين کردهاند، بايد به اين نکته توجه داشته باشند.
فرد ديگري به خبرنگار ايسنا گفت: کارت سوخت خودرو من اشتباها به يکي از شهرهاي ديگر ارسال شده و با وجود اينکه از حدود يک ماه پيش پيگير دريافت آن بودهام، هنوزموفق به دريافت آن نشدهام. تاکنون نيز براي سوخت گيري از کارت ديگران استفاده مي کردم، اما مطمئنا از اين پس ديگر کسي کارت هوشمند خود را در اختيار ديگران قرار نمي دهد.
وي گفت: افرادي که مشکلي همچون مشکل من داشته باشند بسيارند و طبق اعلام صورت گرفته حدود 700 هزار کارت سوخت توزيع نشده است، از سوي ديگر ما در ايجاد اين مشکل نقشي نداشتهايم و نقص از مسوولان توزيع کننده کارت سوخت بوده، لذا منطقي است که مسوولان سهميه بندي را تا توزيع تمام کارتها به تعويق مي انداختند.
فرد ديگري که خود را راننده آژانس معرفي مي کرد، گفت: شنيده ام براي خودروهاي آژانس ماهانه 450 ليتر سهميه در ماه تعيين کردهاند که به هيچ وجه جوابگو نيست، مصرف روزانه خودرو من و ديگر خودروهايي که در آژانس ها کار مي کنند، حدودا 25 ليتر است، لذا با اين سهميه هاي اعلام شده مجبوريم نصف روز را کار نکنيم که آن هم مشکلات ديگري را برايمان ايجاد مي کند.
وي گفت: بايد همزمان با اعلام سهميه بندي، بنزين آزاد را نيز براي افرادي که بيش از اين سهميهها مصرف دارند اعلام مي کردند که متاسفانه گويا مسوولان فراموش کردهاند.
او افزود: مطمئنا اين سهميهها جابهجايي مسافرين درون شهري را نيز با مشکلاتي مواجه مي کند، زيرا نه سهميه آژانسها کفاف مي دهد و نه سهميه تاکسي ها، از سوي ديگر حداقل در شهر کرمانشاه ناوگان حمل و نقل عمومي هيچ افزايشي نداشته تا مردم بتوانند راحت تر تردد کنند.
ازدحام شب گذشته مردم مقابل جايگاه هاي عرضه سوخت به گونه اي بود که در اکثر جايگاهها از ماموران نيروي انتظامي براي حفظ نظم و آرامش استفاده مي شد.
حسين رحيمي - فرماندار کرمانشاه - در گفتوگو با ايسنا، گفت: شب گذشته با تمهيدات انديشيده شده و همکاري بسيار خوب مردم در سطح شهرستان هيچ حادثهاي جز شکستن چند شيشه نداشتيم.
وي افزود: شب گذشته با کمک نيروهاي انتظامي و نظامي و مسوولان استانداري و فرمانداري، مشکل جدي در سطح شهرستان نداشتيم.
رحيمي در ادامه تصريح کرد: در يکي از مناطق حاشيه يي شهر زمين زراعتي پس از برداشت دچار حريق شد ه بود که ربطي به اين موضوع نداشت.
فرماندار کرمانشاه گفت: تمهيدات لازم براي اجراي اين طرح در سطح کرمانشاه توسط دستگاههاي متولي و شوراي تامين انديشيده شده است.
مهندس هوشنگ حيدرياني ـ مدير عامل شرکت پخش فرآوردههاي نفتي استان کرمانشاه ـ هم پس از شروع اجرا سهميه بندي بنزين، در گفتوگو با ايسنا گفت: در استان کرمانشاه 80 جايگاه عرضه سوخت وجود دارد که از اين تعداد 24 جايگاه مربوط به شهر کرمانشاه و مابقي مربوط به ساير نقاط استان است و در حال حاضر تمام اين جايگاه ها به سيستم کارت هوشمند سوخت مجهز هستند.
وي گفت: در حال حاضر بنزين در تمام جايگاههاي عرضه سوخت وجود دارد و اينکه جايگاهي با توجيه نداشتن بنزين از عرضه بنزين خودداري کند، قابل قبول نيست.
او از مردم خواست در صورت مشاهده چنين مواردي، آن را به شرکت پخش فرآورده هاي نفتي استان گزارش دهند.
حيدرياني آمار تقريبي عرضه بنزين در استان در روز گذشته با توجه به افزايش تقاضا براي بنزين در شب گذشته را بيش از 5/2 ميليون ليتر عنوان کرد و گفت: بطور معمول روزهاي قبل 1/8 ميليون ليتر بنزين در استان توزيع مي شد.
ازدحام در جايگاههاي سوخت شيراز
صفوف طولاني متقاضيان بنزين در جايگاههاي سوختگيري شيراز تا ساعت 24 شب گذشته ادامه داشت تا آنکه در نخستين لحظه از بامداد امروز، بنزين در جايگاهها بر اساس سهميه توزيع شد. در برخي از جايگاه هاي سوخت رساني بين رانندگان و مسئولان جايگاه هاي درگيري ايجاد شد.
راننده يک تاکسي دوگانهسوز به خبرنگار ايسنا گفت: مصرف بنزين پيش از اين هم براي تاکسي ها به صرفه نبود و ما عمدتا از گاز استفاده مي کرديم.
وي گفت: هرچند مصرف گاز براي تاکسي به صرفه است، اما مشکلاتي از جمله تاثير نامناسب گاز بر خودروها و کمبود جايگاههاي گازرساني وجود دارد که ما را به استفاده از گاز بي رغبت مي کند.
پيمان حاتمي، راننده يک وانتبارکش نيز گفت: وانت هاي پيکان، نيسان و مزدا مصرف بسيار بالائي دارند و سهميه فعلي پاسخگوي نياز آنها نيست.
وي گفت: وانتها جز خودروهايي عمومي به شمار مي روند و بايد در سهميه آنان تجديدنظر کرد.
جيرفت، افزايش قيمت كرايهها
با گذشت 12 ساعت از سهميه بندي شدن سوخت در كشور، در شهرهاي جنوبي استان كرمان، افزايش قيمت كرايهها دليل نارضايتي مردم منطقه شده است؛ بهطوريكه از ساعات اوليه امروز عبور و مرور در اين مناطق به طور چشمگير كاهش يافته است، اكثر رانندگان دست از كار كشيده و در صورتي راضي به حمل مسافر مي شوند كه قيمت كرايه را حتي تا چند برابر اخذ كنند.
به گفته يكي از مسافران، كرايه يك مسير مشخص كه 500 تومان بوده است، در همين چند ساعت گذشته به مرز چهارهزار تومان رسيده است و اين امر باعث شده كه مردم به طرف فرمانداري هجوم آورده و اعلام نارضايتي كنند .
با همه اين موارد، آغاز سهيمهبندي بنزين در كشور و كاهش چشمگير بار ترافيك در شهرهاي مختلف، نويد شرايط مطلوب از نظر زيستمحيطي و صرفهجوييهاي اقتصادي را براي كشور بههمراه دارد كه تبيين آثار آن در گذر زمان ضروري بهنظر ميرسد.
انتهاي پيام