"مشورت نكردن با اتحاديههاي صنفي" و "اعلام شتابزده ارقام سهميهبندي بدون كار كارشناسي" سخنان مشترك بسياري از اتحاديههاي صنفي مرتبط با حمل و نقل است. اعلام سهميهبندي بنزين ديشب در حالي انجام شد كه به نظر ميرسد ناوگان حمل و نقل عمومي در حوزههاي صنفي آمادگيهاي لازم را براي اين طرح نداشتند.
به گزارش خبرنگار اصناف ايسنا، هم زمان با شروع ساعت كاري، بسياري از صاحبان موسسات اتومبيل كرايه در مقابل اتحاديه اين صنف جمع شدند تا درباره به سر كار نرفتن بسياري از رانندگان آژانسها كه اعلام كردهاند تا روشن شدن تكليف بنزين سهميهاي خود كار نميكنند چارهانديشي كنند.
بسياري از صاحبان آژانس به اختصاص 15 ليتر سهميه در روز با توجه به حجم كاري و شبانهروزي بودن كار خود معترض هستند و اين كار را اجحاف در حق رانندگان آژانس ميدانند.
صاحبان موسسات اتومبيل كرايه تجمعكننده در مقابل اتحاديه متفقا اعلام ميكردند كه در سايتي كه از سوي سازمان تاكسيراني براي ثبت نام آژانسها اعلام شده ثبت نام نكردهاند و خود را مستقل از شهرداري و سازمان تاكسيراني ميدانند و در واقع اختصاص سهميه براي آژانسها از سوي وزارت نفت به ثبت نامكنندگان تعلق گرفته است كه هويت آنها بر اتحاديه معلوم نيست.
رانندگان آژانس نيز اظهار ميكردند كه بنزيني كه در كارتهاي ما موجود است سهميه شخصي ما بوده و در واقع سهميه اضافهاي براي ما پرداخت نشده است چون كانالي وجود نداشته كه اين سهميهها را به مشخصات رانندگان واقعي آژانس واريز كند و به دليل اينكه از سوي وزارت نفت هيچ هماهنگي با اتحاديه به عمل نيامده است رانندگان واقعي آژانس عملا بي سهميه ماندهاند.
در واقع مبناي كار وزارت نفت در اختصاص سهميهها اطلاعات موجود در سايت سازمان تاكسيراني شهر تهران بوده كه از سوي اتحاديه موسسات اتومبيل كرايه تحريم شده بود.
پس از تجمع صاحبان آژانس با حضور پليس 110 و توصيه مسوولان اتحاديه اين افراد به محل كار خود برگشتند گرچه خدماتي از سوي موسسات اتومبيل كرايه ارائه نميشد ولي مديران آژانسها در محل كار خود حضور داشتند و به آنها تاكيد شد كه تحت هيچ شرايطي گران فروشي نداشته باشند، در واقع در صورت كمبود ماشين خدمات گران ارائه نشود. در واقع عملا آژانسها خدماتي ارائه نميدهند و اين موضوع با توجه به ارائه روزانه 350 هزار سرويس از سوي 1400 موسسه اتومبيل كرايه در حال حاضر شهر را با معضلي جديد روبهرو كرده است.
يكي از آژانس داران به ايسنا ميگويد: هنگامي كه وزارت نفت هيچ آمار و ارقامي از خودروهاي فعال در آژانسها ندارد و اتحاديه هيچ آماري به آنها ارائه نكرده آقاي وزير چطور اعلام ميكنند كه بر مبناي كار كارشناسي 450 ليتر بنزين براي مصرف ماهانه آژانسها در نظر گرفته شده است.
علاوه بر اين بايد وضعيت نامشخص سه هزار موسسه اتومبيل كرايه بدون پروانه را هم به مجموع اين موارد اضافه كرد.
داوود شيرني ـ نايب رييس اتحاديه موسسات اتومبيل كرايه تهران ـ در اين خصوص ميگويد: از صبح صدها مورد شكايت تلفني از شهروندان داشتهايم و موسسات ما قادر به ارائه خدمات در موارد ضروري مثل فرودگاه و جابهجايي مريضها نبودهاند و ادامه اين وضعيت هم وضع مادي آژانسها را مختل ميكند و هم نظم اجتماعي را.
مصطفي صالحي ـ رييس اتحاديه هم به ديدار امروز خود با مسوولان تبصره 13اشاره كرد و گفت: نامههاي خود را به وزارت كشور دادهايم و قرار شده است اين مسائل امروز تا آخر وقت پيگيري و نتايج اعلام شود.
مسائل جانبي پيش آمده در طرح كارت هوشمند سوخت نيز در نوع خود جالب است.
در حالي كه ديشب اعلام شده بود كه با آغاز اين طرح 400 ليتر بنزين براي چهار ماه خودروهاي شخصي در كارت هوشمند سوخت آنها موجود است اما برخي رانندگان اعلام ميكردند كه كارتهاي آنها تنها 100 ليتر موجودي را نشان ميدهد. همچنين از امروز كارتها بسيار دير عمل ميكنند و همين موضوع صفهاي طويلي در پمپ بنزينها به وجود آورده است. به علاوه وانتيهايي هم كه امروز بنزين زدند اكثرا اعلام كردند كه پس از پر كردن 3/39 ليتر هر باك دستگاه پمپ ديگر كار نميكرده است.
اكثر وانت پيكانيها به تبعيض بين سهميه 12 ليتري خود با 6/26 ليتري تاكسيها معترض بودند و مصرف خود را حداقل برابر آنها ميدانستند.
يكي از رانندگان وانت كه در محل اتحاديه پيك موتوري و تاكسي بار حضور يافته بود به خبرنگار اصناف ايسنا گفت: در حالي كه اگر بار وانت سنگين باشد نميتوان از سوخت گاز استفاده كرد چطور ميتوان با روزي دو ليتر بنزين در سطح شهري به بزرگي تهران كار كرد؟
او ادامه ميدهد: علاوه بر اين بسياري از وانتها با سند دو گانه سوز تحويل داده شدهاند ولي هنوز تجهيزات پمپ و كپسول روي اين وانتها نصب نشده است ولي كارت هوشمند آنها به نام دوگانه سوز صادر شده و به اين ترتيب عملا اين خودروها ميخوابند.
يك راننده وانت ديگر ميگويد: در حالي كه خودروهاي وانت داخلي استاندارد نيستند و عليرغم ذكر مصرف 10 ليتر در 100 كيلومتر در شناسنامه آنها مصرف آنها گاهي به 18 ليتر در 100 كيلومتر هم ميرسد آيا واقعا با توجه به اينكه اكثر آنها بارهاي مختلف را به خارج شهر ميبرند اخصاص 12 ليتر بنزين براي يك پيكان وانت منطقي است؟ الان مجبورم يك روز در ميان كار كنم و قطعا نرخ خود را تا دو برابر بالا خواهم برد.
او اختصاص ميزان زير 25 ليتر براي پيكان وانتها و زير 35 ليتر براي نيسان وانتها را غيرمنصفانه ميخواند و ميگويد: دارندگان وانت از اقشار ضعيف جامعه هستند و اگر از صبح تا شب كار نكنند نميتوانند معاش خود را تامين كنند بنابراين پيمايش آنها در روز زياد است و همين موضوع مصرف بنزين آنها را كه در روز بيش از 12 ساعت كار ميكنند افزايش ميدهد.
يك راننده وانت ديگر ميگويد: كارخانهها و شركتها و افراد ثروتمند علاوه بر ماشين خود وانت هم دارند پس از ما وانت نميگيرند و استفادهكنندگان عمده از وانتها مردم عادي جامعه هستند كه با توجه به طرح سهيمه بندي و اختصاص سهميه اندك به وانتها فشار نهايي به همين مردم عادي وارد ميشود.
به گفته او تفكيك نشدن كساني كه امور زندگيشان از طريق رانندگي وانت ميگذرد با كساني كه خودروي وانت را به عنوان كمك كار تهيه كردهاند باعث سوءاستفاده از اين طرح ميشود.
يك خانم ميانسال نيز كه در اتحاديه حضور پيدا كرده بود به خبرنگار ايسنا گفت: دو بچه معلول دارم. براي قسط خودروي جديد ماهيانه 105 هزار تومان پول پرداخت ميكنم، حالا بايد ماشيني را كه به اين و آن كرايه ميدادم در خانه بخوابانم چون ديگر كسي حاضر نيست روي آن كار كند.
موتوريها نيز اختصاص روزانه يك ليتر به وسيله نقليهشان را بيانصافي ميدانند! بسياري از آنها كه البته براساس يك فرهنگ غلط و از سر اجبار وظيفه جابجايي مسافران را در مناطق مركزي تهران برعهده دارند اين طرح را عامل بيكاري خود ميدانند و مصرف روزانه خود را حداقل يك باك شش تا هشت ليتري ميدانند.
پيكهاي موتوريها هم همين وضعيت را دارند و قطعا نرخ آنها افزايش 100 درصدي خواهند داشت.
با توجه به شرايط اقتصادي كنوني جبران يك روز كارنكردن فرد در آخر ماه سخت خواهد بود. حال اگر سهميه بندي بنزين به گونهاي كه اعضاي اين صنوف اعلام كردند به آنها لطمه ميزند تداوم يابد آيا ضرر و زيان ناشي از آن برايشان قابل جبران خواهد بود؟
انتهاي پيام