بهشت آلوده؛ فستيوال هنر محيطي ايران دشت‌شقايق‌ها و زيباترين تنگه‌ي دنيا ميان انبوهي زباله‌ گم مي‌شوند!

فستيوال بين‌المللي هنر محيطي ايران، تابستان سال جاري براي يادآوري بهشت‌هاي آلوده‌ي زمين، هفتمين دور برگزاري را در منطقه‌ي پلور مي‌گذراند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هفتمين جشنواره‌ي بين‌المللي هنر محيطي پرديس که در فصل بهار با حضور دو هنرمند هلندي - پل و رولينا نل - و اجراي چيدمان محيطي در محله پيروزي تهران آغاز شده بود، با شروع فصل تابستان، در روستاي پلور ادامه مي‌يابد.

در اين دوره از جشنواره، از هفته نخست تيرماه گروه‌هايي هنرمندان جوان در طبيعت منطقه پلور حاضر و چيدمان‌هايي را در طبيعت اجرا خواهند کرد. ماده کار هنرمندان عناصر موجود در طبيعت است و فرايند اجراها ثبت و منتشر خواهد شد.

مدير مركز هنري بين‌المللي پرديس به خبرنگار ايسنا گفت، تاکيد بر توجه به آلودگي محيط زيست در کنار چيدمان‌هاي آزاد فردي و گروهي هدف اين دور از فستيوال است.

احمد نادعليان اضافه كرد، اجراهاي صوتي برنامه‌ي ديگري اين جشنواره است كه با استفاده از زباله‌ها در محيط عمومي اجرا خواهد شد. هدف از اين اجراها ايجاد زيبايي با استفاده از عناصر زشت در محيط پيرامون ماست.

او خود اثر ويدئويي با عنوان "بهشت آلوده" را در مرکز روستاي پلور به‌نمايش خواهد گذاشت. اين اثر ويدئويي نادعليان را طبيعت پلور نشان مي‌دهد. از سويي فضاي بهشت‌گونه دشت‌شقايق‌ها و از سويي ديگر حضور او در ميان انبوه زباله‌ها و نظاره‌ي درخت سروي که در ميان زباله‌ها كه در آتش مي‌سوزد.

تصويربرداري اين اثر چند سال قبل توسط هنرمند رسانه‌يي و محيطي استراليا - لينت والورس - و هنرمند جوان ايراني - علي رفيعي - انجام شده، اما او خود اين اثر را تدوين و صداگذاري كرده است.

وي با تاكيد برضرورت توجه به اين رويکرد در هنر، تصريح كرد: همه ساله در فصل تابستان شمار بسياري از گردشگران که راهي سواحل شمال ايران هستند، هنگام توقف، زباله‌هاي بسياري را در حاشيه‌ي رودخانه‌ها رها مي‌کنند. زباله‌هايي متعلق به مراکز صنعتي مستقر در اين منطقه و پس مانده‌هاي رستوران‌ها، ويلاها و خانه‌ها نيز به مکان نامناسبي حمل و در طبيعت رها مي‌شود. متاسفانه اين محل در منطقه حفاظت شده لار و در ميان دشت شقايق‌ها واقع شده است. حدود 20 قلاده‌ي سگ در اطراف اين آلودگي‌ها پرسه مي‌زنند، چنانچه دچار بيماري و يا هاري شوند گردشگران منطقه را تهديد مي‌کنند و دام روستاييان عشاير و روستاييان با اين آلودگي در تماس هستند.

اين هنرمند هنر محيطي افزود، زباله‌هاي اين محل براي ساليان زيادي در شيب دره به طرف رودخانه هراز سرازير مي‌شوند. در طول مسير اين رودخانه به‌طول يک‌صد کيلومتر اين آب از مخزن آب مراکز پرورش ماهي بسياري عبور مي‌کند و در نهايت وارد شاليزارهاي اطراف شهر آمل مي‌شود. شايد ضروري باشد که افراد متخصص در اين زمينه نظر دهند که چه روي مي‌دهد.

او توضيح داد، سال گذشته با پي‌گيري‌هايم گودال بزرگي ايجاد و زباله‌ها در آن سوزانده مي‌شد. مسوولان شوراي شهر و روستاي پلور در قبال همکاري داوطلبانه من براي ساخت يک اثر هنري براي اين روستا قول داده بودند که مکان تخليه زبانه‌ها از اين محل جابه‌جا و زباله‌سوز احداث شود. با توجه به قولي که داده شده بود بابت مشارکت ساخت يک مجسمه هيچ دستمزدي دريافت نکردم. متاسفانه به چنين قولي وفا نشد و در حال حاضر گودال مملو از زباله است. به‌زودي زباله‌ها دوباره در دره سرازير مي‌شوند. دره‌اي - تنگ تاريون - که يکي از زيباترين تنگه‌هاي دنياست.

وي عنوان كرد، مسوول جديد شوراي شهر تلاش مي‌کند که اين جابه‌جايي زودتر صورت گيرد. اما موانع بسياري اغلب دولتي و اداري مانع هستند. ظاهرا مسوولان محيط زيست نسبت به اين ضايعه زيست محيطي بي‌تفاوت هستند.

نادعليان گفت: گويا در هفته محيط زيست، رياست سازمان حفاظت محيط زيست با مسافرت به منطقه از مسابقه ماهي‌گيري سد لار بازديد مي‌كنند؟! اين انتظار وجود دارد به جاي بازديد از اين محل آلوده بازديد و با توجه به توانايي و اختياراتي که دستور مي‌دادند که محل تخليه زباله جابه‌جا شود. البته اين روستا يک نمونه کوچک است و در گوشه و کنار ايران در ابعاد وسيع‌تري چنين بي‌توجهي به محيط زيست ديده مي‌شود.

مدير مركز بين‌المللي پرديس ادامه داد، براي آگاهي نسل جوان در بخش‌هايي از برنامه‌هاي جشنواره نمونه‌هايي از تصاوير رويکردهاي هنر زيست محيطي در گوشه و کنار به‌نمايش گذاشته و در کنار آن کارگاه هنر محيطي براي دانشجويان هنر برگزار خواهد شد.

نادعليان اضافه کرد: در هفت سال گذشته هنرمندان جوان بسياري با او تماس داشته‌اند و تمايلشان را براي کار در طبيعت پلور اعلام کردنده‌اند. زمستان سال گذشته برگزاري جشنواره هنر محيطي در خليج فارس در دو نوبت نمونه‌اي بود كه بازتاب وسيعي در محافل زيست محيطي گوشه و کنار جهان داشت. برخلاف هنر مدرن که تعهدي نسبت به مسائل اجتماعي نداشته و گونه‌هاي بسياري از هنر معاصر آميزه‌اي از هنر و مسائل اجتماعي را نشان مي‌دهد، اين رويکرد از عمق آن در لايه‌هاي ديگر کم نخواهد کرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۳ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8604-00021
  • خبرنگار :