يك كارشناس: رايجترين و سهلترين راه مطالعهي تاريخ ايجاد موزه است
يک کارشناس حوزهي ميراث فرهنگي گفت: موزه فقط بهعنوان تالاري براي جا دادن تعدادي شيء تاريخي نيست، بلکه موزهها سازندگان جامعهاند. ناصر نبيزاده در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان رضوي، بيان کرد: سراسر خاک ايران موزهاي بزرگ است؛ موزهاي که بازتاب انديشهها، آزمونها و ابتکارهاي ملتي سترگ است که فشردهي فضيلتهاي او و چکيدهي چارهجويي و تدبير آنها در دشوارترين مقاطع تاريخ است. وي افزود: رايجترين و سهلترين راه عملي مطالعه و ملاحظهي تاريخ، ايجاد موزهها و معرفي يافتهها و يادگاريهاي زندگي گذشتگان است؛ چراکه جستوجو در پهنهاي بيکران و در حد و مرزهاي يک کشور جز براي خواص و آن هم با صرف زماني به بلنداي يک عمر ميسر نخواهد شد. معاون پيشين فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي تاکيد کرد: با توجه به اهميت ايجاد موزهها در همهي کانونهاي جمعيتي و يا دست کم در شهرهاي بزرگ، اين كار امروز جزو نيازها و ضرورتهاي حتمي زندگي اجتماعي شده است. وي با بيان اينکه متاسفانه هنوز در بسياري از شهرهاي بزرگ کشور موزهاي داير نشده است، اظهار داشت: روند ايجاد موزهها نيز بهکندي پيش ميرود و تاسف بيشتر آنجاست که برخي از مردم از همان اندک موزههاي موجود در هر شهر و منطقه بيخبرند و تعداد بازديدکنندگان موزهها انگشتشمارند. او بيشترين مسؤوليت براي ايجاد زمينههاي لازم را در جامعه با هدف معرفي موزهها و ترغيب مردم براي مراجعهي بيشتر به اين مکانها برعهدهي مسؤولان موزهدار دانست و ادامه داد: با داشتن برنامهي تبليغاتي براي جذب بازديدکنندگان در سنهاي مختلف جامعه و تامين آگاهي و اطلاعات و پاسخگويي به پرسشهاي بازديدکنندگان با توجه به زبان درك بازديدکنندگان به نقطهي مطلوب ميتوان رسيد. نبيزاده با تاکيد بر توجه و گسترش موزهداري خصوصي و مشارکتي، گفت: توسعهي موزههاي متفاوت در سطح کشور در آينده باعث ارتقا و رشد سطح آگاهي عمومي مردم نسبت به موزهها و ايجاد انگيزه براي سرمايهگذاري بخش خصوصي خواهد شد. وي تصريح کرد: موزهها مکانهايي کاملا فرهنگي و علمياند که بايد در کنار توسعهي فضاهاي موزهداري به مقولهي آموزش و ارتقاي سطح علمي آنها و بالا بردن سطح بينش فرهنگي، تاريخي و هنري مردم توجه و اهتمام ويژه داشت. نبيزاده اضافه کرد: استقبال مردم براي بازديد از موزهها رابطهي مستقيم با اطلاعرساني، تبليغات و آموزش در مقاطع مختلف و در ميان اقشار مختلف مردم جامعه دارد؛ چراکه ميزان ارتقاي سطح آگاهيهاي اجتماعي، فرهنگي و تاريخي و توجه به وسايل ارتباط جمعي و تبليغات صحيح در تمايل مردم براي بازديد از موزهها ميتواند موثر باشد. انتهاي پيام