وزيرعلوم خبرداد: بيمه دانشجويان در برابر حوادث بازسازي و ساخت خوابگاه‌هاي استان تهران عدم همكاري بانكهاي عامل در پرداخت تسهيلات بانكي خوابگاهي

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري بر ضرورت بيمه دانشجويان در برابر حوادث و پيگيري آن تاكيد كرد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي امروز در حاشيه مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر ضرورت بيمه حوادث دانشجويان با توجه به درگذشت چند دانشجوي دانشگاه پيام‌نور در حادثه كياسر، ضمن ابراز تاسف از وقوع اين حادثه، خاطرنشان كرد: پس از وقوع اين حادثه بلافاصله معاون دانشجويي و رييس دانشگاه پيام‌نور در محل حادثه حاضر شدند و همچنين تمهيداتي نيز در راستاي بهبود وضعيت دانشجويان مصدوم صورت گرفت.

وي در خصوص بيمه حوادث دانشجويان گفت: اتوبوسهاي مسافربري طبق قانون موظفند تمام سرنشينان خود را بيمه كنند و در حقيقت با اجاره اتوبوسها از شركتهاي مختلف بيمه سرنشينان به صورت خود به خود صورت مي‌گيرد اما در ارتباط با اتوبوسهاي دانشگاهي حتما پيگيري مي‌كنيم كه اين مسئله محقق شود و دانشجويان بيمه شوند.

دكتر زاهدي تاكيد كرد: اين مساله قطعا در دستور كار ما قرار مي‌گيرد و معاونت دانشجويي و صندوق رفاه دانشجويي اين مساله را پيگيري مي‌كنند و حتي در صورت امكان در سال جاري اين امر محقق شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد براهميت رونق خوابگاه سازي توسط خيرين خوابگاه ساز گفت: قرار است جلسه‌اي با حضور معاون اول رييس جمهور، وزراي علوم، بهداشت و اقتصاد، رييس كل بانك مركزي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تشكيل شود تا بتوان بر اساس دستورالعمل هيات دولت تصميم گيري‌هاي اجرايي در ارتباط با بازسازي، احيا و ساخت خوابگاه‌ها در استان تهران صورت گيرد.

وي درباره تسهيلات بانكي در نظر گرفته شده براي ساخت خوابگاه‌هاي دانشجويي اظهار كرد: بانك مركزي بايد از بانك‌هاي عامل بخواهد كه اين تسهيلات را به فوريت تخصيص دهند كه متاسفانه در 9 ماهه اول سال گذشته با عدم همكاري بانك‌ها مواجه شديم و تنها 10 ميليارد تومان تسهيلات مرتبط در اواخر سال تخصيص داده شد.

وي افزود: اميد است در سال جاري با همكاري بانك مركزي اعطاي اين تسهيلات در همين اوايل سال محقق شود.

زاهدي با اشاره به تقاضاي خيرين خوابگاه ساز مبني بر تخصيص به موقع تسهيلات بانكي گفت: اميد است بانكها قانع شوند كه اعطاي تسهيلات را با سرعت بيشتري انجام دهند كه در صورت تحقق اين امر تحولي در بحث خوابگاه در ساير استان‌ها هم خواهيم داشت.

دكتر زاهدي درباره اعتبار تخصيص داده شده براي ترميم و توسعه خوابگاه‌ها گفت: اين عدد در جلسه كه با معاون اول رييس جمهور داريم مبلغ نهايي آن مشخص مي‌شود.

وي در ارتباط با وضعيت خوابگاه‌ها اظهار كرد: در حال حاضر متقاضي براي خوابگاه‌هاي دانشجويي زياد است تعداد متقاضيان حتي در دوره‌هاي روزانه حدود 70 درصد است و علاوه بر آن تعداد زيادي از دانشجويان شبانه هم متقاضي خوابگاه هستند كه وظيفه قانوني در قبال‌ آن ها نداريم و كمبودهاي موجود از اين حيث است.

وي افزود: ما اگر بخواهيم خود را به سطح 70 درصد متقاضي برسانيم يعني تقريبا بايد نسبت به ايجاد همين ميزان خوابگاه‌هاي موجود ،‌خوابگاه ايجاد شود.

وزير علوم در ارتباط با ميزان فرسودگي خوابگاه‌ها گفت: بخش اعظمي از خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هايي مثل دانشگاه تهران، دانشگاه تبريز و دانشگاه شيراز فرسوده شده است. چرا كه عمر مفيد يك خوابگاه حدود 25 سال است و در نتيجه خوابگاه‌هايي با عمر بيش از 25 سال قطعا براي نگهداريشان نيازمند هزينه بالايي هستند.

وي سرانه نگهداري هر متر مربع خوابگاه با بيش از 20 تا 25 عمر را بيش از 180 هزار تومان بيان و اظهار كرد: اين هزينه بالايي است و به نفع ماست كه به سمت خوابگاه سازي حركت كنيم.

وي با اشاره به بازديد از خوابگاه‌هاي دانشجويي در سفر استاني دولت خاطر نشان كرد: مشكل عمده‌ايي كه در خوابگاه‌هاي دانشجوميي داريم شلوغ بودن اتاق‌هاست و همچنين امكان ايجاد فضاي كافي براي اتاق مطالعه، نمازخانه، قرائتخانه، سالن تلويزيون بهصورت مستقل در خوابگاه‌ها وجود ندارد و معمولا فقط يك اتاق در خوابگاه‌هاست كه هم به عنوان اتاق تلويزيون ،‌ هم اتاق مطالعه و هم نمازخانه استفاده مي‌شود كه اين سه فعاليت در كنار هم مشكل ساز است.

دكتر زاهدي پراكندگي خوابگاه‌ها و به ويژه خوابگاه‌هاي خودگردان بخش خصوصي در بعضي شهرها را از ديگر مشكلات موجود دانست و ادامه داد: اين پراكندگي علاوه بر ايجاد مشكل براي دانشجويان از نظر نظارت و مديريت هم مشكلاتي بوجود مي‌آورد.

وي افزود: ‌يكي از دانشگاه‌ها، 100 خوابگاه خودگردان دارد كه رسيدگي به آنها و نظارت بر آنها كار سنگيني است كه اميد است با توجه دولت و سرمايه گذاري خيرين محترم مشكلات خوابگاهي حل شود.

وزير علوم تحقيقات و فناوري يكي از دغدغه‌هاي جدي وزارت علوم را بحث خوابگاه‌ها دانست و گفت: دولت هم توجه خاصي به اين مسئله داشته در نتيجه قرار است مطابق مصوبه دولت كميته‌ايي با رياست معاون اول رياست جمهوري در راستاي برنامه ريزي اجرايي امور خوابگاه‌هاي دانشجويي تشكيل شود.

دكتر زاهدي در خاتمه از دستگيري چند تن از دانشجويان دانشگاه اميركبير ابراز بي‌اطلاعي كرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8602-14543
  • خبرنگار :