مجري ساخت آزادراه‌هاي كشور: آزادراه تهران- شمال4سال ديگر راه‌اندازي مي‌شود اين پروژه10سال درگيرمسايل مالي وحقوقي بود ساخت آزادراه تهران-قم امسال آغازمي‌شود

مشكل اصلي و مهم آزادراه 120 كيلومتري تهران - شمال تنها عدم تامين منبع مالي بود كه اگر بودجه‌ي كافي برسد و مشكلي ايجاد نشود اين پروژه در سال 1390 به پايان مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار حمل و نقل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد منتظري - مجري ساخت آزادراه‌هاي كشور - با بيان اين مطلب گفت: از سال 75 تا اواخر سال 85 آزادراه تهران – شمال درگير مسايل مالي و مشكلات حقوقي و اداري بوده است و مي‌توان گفت استارت شروع اين آزادراه از اواخر سال گذشته بوده است.

وي افزود: برآورد هزينه‌ي ساخت اين آزادراه در سال 75 رقمي در حدود 250 ميليارد تومان بوده است كه به دليل پايين بودن توان مالي دولت اين پروژه پس از پنج سال كار مطالعاتي سرانجام تصميم به فروش زمين و استفاده از درآمد حاصل از آن گرفته شد كه پس از فراهم كردن مقدمات كار در عمل هيچ زميني نه تمليك و نه فروخته شد و در طي اين سال‌ها هزينه ساخت اين پروژه به هزار ميليارد تومان رسيد.

وي با بيان اين كه از سال 84 تا كنون بنياد مستضعفان و دولت هركدام 60 ميليارد تومان براي احداث آزادراه تهران – شمال هزينه كرده‌اند، درخصوص دلايل طولاني شدن ساخت اين پروژه گفت: در سال 83 قراردادي بين دولت و بنياد مستضعفان بسته شد كه هريك 50 درصد هزينه‌ي ساخت را متقبل شدند و سرانجام در سال 85 بالاخره پس از 10 سال كار مطالعاتي و تهيه‌ي منبع مالي (LC) اين طرح گشايش اعتبار شد و شركت چيني ضمانت‌نامه خود را در اواخر سال گذشته ارايه داد؛ مشكل اصلي و مهم اين آزادراه 120 كيلومتري تنها عدم تامين منبع مالي بود كه اگر بودجه‌ي كافي برسد و مشكلي ايجاد نشود اين پروژه در سال 1390 به پايان مي‌رسد.

مجري ساخت آزادراه‌هاي كشور، پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي عمراني و راه‌سازي كشور در شرايط مطلوب را ماهانه 2 درصد دانست و گفت: اين در حالي است كه به دليل عدم تخصيص اعتبار مورد نياز، پيشرفت فيزيكي پروژه‌ها ماهانه به يك درصد رسيده است. حال نبايد انتظار داشت آزادراه 120 كيلومتري تهران – شمال كه 60 كيلومتر مسير آن به حفر تونل آن هم از نوع سخت‌ترين حفاري‌ها نياز دارد بدون تزريق به موقع و كافي منابع مالي خود به خود پيشرفت داشته باشد.

وي درخصوص آزادراه‌هاي افتتاح شده در سال گذشته و برنامه امسال گفت: در سال گذشته دو آزادراه زنجان – تبريز به طول 170 كيلومتر و كنارگذر غرب اصفهان به طول 52 كيلومتر افتتاح شد كه درمجموع 460 ميليارد تومان از محل اوراق مشاركت به بخش خصوصي و بودجه‌ي عمراني كشور صرف ساخت آزادراه‌ها شد و در سال جاري نيز بيش از 420 ميليارد تومان اعتبار براي ساخت 10 آزادراه در دست وزارت راه از محل‌هاي نام برده تامين اعتبار خواهد شد كه كار ساخت آزادراه پل زال – انديمشك، قطعه‌ي دوم ساوه – همدان، قزوين – رشت و تهران – پرديس جزو برنامه‌هاي ساخت آزادراه‌هاي ما هستند. همچنين آزادراه خليج فارس و شهيد كاظمي و كنارگذر شرقي اصفهان نيز به بهره‌برداري خواهد رسيد.

منتظري از احداث آزادراه دوم تهران – قم خبر داد و افزود: كار اجرايي آزادراه دوم تهران – قم به طول 132 كيلومتر با هزينه‌ي 200 ميليارد تومان در سال جاري پس از اجراي طرح‌هاي مطالعاتي آغاز خواهد شد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8602-09589
  • خبرنگار :