با تغيير ضوابط ثبت ميراث شفاهي؛ بازنگري و اصلاح پرونده‌ي «تعزيه» به تعويق مي‌افتد

با تغيير مجموعه ضوابط ثبت پرونده‌هاي ميراث شفاهي، بخشي از كار تصحيح و بازنگري پرونده‌ي تعزيه تا ماه سپتامبر (شهريور ماه ) به طول مي‌انجامد.

لاله تقيان يكي از اعضاي كميته كارشناسي پرونده تعزيه به خبرنگار تئاتر ايسنا‌ گفت: براساس قوانين جديد يونسكو، مجموعه ضوابط ثبت پرونده‌هاي ميراث شفاهي در سال 2007 دستخوش تغييراتي شده است كه

بزودي و در اجلاسي كه ماه مي (ارديبهشت و خرداد ماه ) در چين برگزار خواهد شد مورد بررسي و تصويب قرار مي‌گيرد و نتيجه تمام اين مذاكرات در سپتامبر سال 2007 كه در فرانسه برگزار خواهد شد ابلاغ مي‌شود.

وي ادامه داد: پيرو اين تغييرات ‏‏كميته كارشناسي ما بخشي از كارهاي كلي اين پرونده چون جمع‌آوري منابع، كتاب‌شناسي و تاريخ‌نگاري تعزيه را انجام خواهيم داد، ولي بخشي از اين فعاليت تا زمان ابلاغ كليات ضوايط جديد متوقف خواهد شد و به محض تشكيل اجلاسي كه در ماه سپتامبر برگزار مي‌شود مابقي اين كارها را پيگيري مي‌كنيم.

تقيان بزرگترين مشكل ثبت پرونده تعزيه درسال گذشته را عدم عضويت ايران در كنوانسيون ميراث معنوي دانست و به ايسنا گفت: خوشبختانه امسال با تصويب مجلس، ايران به عضويت رسمي اين كنوانسيون درآمد و از اين پس كار ما براي پيگيري اين پرونده راحت‌تراست.

وي همچنين از ثبت پرونده‌ي تعزيه در فهرست ميراث ملي خبر داد و گفت: براساس قوانين جديد كميسيون ملي يونسكو، كليه پرونده‌هاي ميراث معنوي قبل از ثبت جهاني، بايد در فهرست ميراث ملي به ثبت برسد كه به دنبال آن در حال پيگيري اين پرونده هستيم و اميدواريم كارها تا ماه سپتامبر به نتيجه برسد.

تقيان اظهار اميدواري كرد: پرونده تعزيه تا پايان سال 2007 به ثبت جهاني برسد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8602-09143.54476
  • خبرنگار :