مديرعامل شركت تهيه‌وتوليد مواد معدني خبر داد: * برنامه‌ريزي 5 ساله براي برداشت باطله‌هاي انگوران * تحويل 1/2 ميليون تن خاك روي به صنعتگران در سال جاري

امسال 2/1 ميليون تن خاك روي حاصل از معدن انگوران را به توليدكنندگان روي تحويل خواهيم داد.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن ايسنا، اردشير سعد محمدي ـ مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد اوليه معدني ـ در جمع خبرنگاران با تاكيد بر لزوم خصوصي‌سازي معدن انگوران اظهار كرد: واگذاري واحد‌هاي دولتي به بخش خصوصي در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي الزامي‌ است و در صورتي كه براي واگذاري معدن انگوران به بخش خصوصي دستوري وجود داشته باشد بايد مراحل لازم براي اجراي آن طي شود.

وي ادامه داد: ما از واگذاري واحد‌هاي دولتي به بخش خصوصي استقبال مي‌كنيم و طبق دستور مقام معظم رهبري و هيات دولت به اين سمت حركت خواهيم كرد ولي تا زماني كه اين اتفاق عملي شود بايد طبق اصول فني، كار طراحي و برداشت معدن انگوران صورت گيرد.

او در ادامه با اشاره به ريزش ديواره معدن سرب و روي انگوران طي سال گذشته تصريح كرد: براي برداشت بخش ريزش كرده برنامه كوتاه‌مدت يك ساله، ميان مدت سه ساله و بلندمدت پنج ساله تنظيم شده و در طول پنج سال بايد به ازاي هر يك تن استخراج خاك از اين معدن 13 تن باطله‌برداري انجام شود.

وي نياز صنعت روي به خاك را طي سال جاري يك ميليون و 200 هزار تن عنوان كرد و گفت: امسال همين ميزان خاك روي به توليدكنندگان تحويل خواهيم داد.

وي با اشاره به اختصاص 730 هزار تن خاك روي به 64 كارخانه مصرف‌كننده طي سال گذشته گفت: كار طراحي برداشت باطله‌هاي حاصل از ريزش ديواره شمالي معدن انگوران از سوي كارشناساني از آلمان، استراليا، كانادا و ايران انجام شده و كار برداشت باطله و ريزش شده از فروردين امسال آغاز شده است.

وي ادامه داد: 60 درصد باطله‌ها طي امسال برداشت و بقيه آن نيز تا پايان سال آينده برداشت خواهد شد.

او با بيان اينكه امسال بايد بيش از 12 ميليون تن باطله از معدن انگوران برداشت شود، گفت: حدود 500 هزار تن از خاك تحويلي به صنعتگران داراي عيار بيش از 22 درصد خواهد بود و بقيه از طريق مخلوط خاك كم عيار تامين خواهد شد.

وي افزود: انگيزه صنعتگران براي استفاده از خاك با عيار بالاي 30 درصد بيشتر از تمايل آنها به مصرف خاك داراي عيار 14 درصد است، زيرا استفاده از خاك پر عيار، سريعتر، كم هزينه‌تر و پر سودتر است ولي ما نيز ناچاريم از خاك كم عيار استخراجي از معدن را براي مصرف در صنعت استخراج و به فروش برسانيم.

سعدمحمدي با اشاره به برداشت هشت ميليون و 300 هزار تن باطله از معدن انگوران طي سال گذشته خاطرنشان كرد: به منظور جلوگيري از مشكل در زمينه تامين خاك روي موردنياز صنعتگران، معدن سرب و روي مهدي‌آباد با ذخيره 200 ميليون تن طي هفته آينده افتتاح و استخراج خاك از اين معدن در سه ماهه آخر سال جاري آغاز خواهد شد.

مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني در ادامه در مورد وضعيت معدن طلاي موته به خبرنگار ايسنا گفت: 9 منطقه طلاخيز در محدوده معدن موته شناسايي شده كه دو محدوده آن در حوزه تحت نظر سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد و براي دريافت مجوز بهره‌برداري از اين دو مورد با سازمان مذكور مذاكراتي داشته‌ايم.

وي افزود: از تعداد 9 محدوده طلاخيز در منطقه موته، سه محدوده تحت استخراج قرار دارند و سالانه حدود سه تن طلا از اين بخش‌ها استخراج مي‌شود.

وي با اشاره به احداث كارخانه توليد طلا به روش سولفوره در معدن موته گفت: طي نيمه دوم سال جاري خوراك موردنياز براي اين كارخانه تامين و كار توليد مشروع خواهد شد.

سعد محمدي همچنين با اشاره به برگزاري مزايده فروش 20 هزار تن از خاك معدن طلاي زرشوران در اواخر سال قبل گفت: چندين شركت در اين مزايده حضور داشتند كه برنده نهايي آن تا هفته آينده مشخص خواهد شد.

وي با اشاره به حضور چهار شركت در مناقصه نهايي معدن طلاي زرشوران براي ايجاد كارخانه استحصال طلا گفت: پاكت‌ها در ارديبهشت بازگشايي و نتيجه مناقصه خرداد ماه مشخص خواهد شد.

سعد محمدي در ادامه از برنامه‌ريزي انجام شده براي سرمايه‌گذاري 19 ميليارد توماني در بخش اكتشاف طي سال جاري خبر داد و گفت: در اين مدت سه ميليارد و 400 ميليون تومان در سه طرح ذغال سنگ و سه ميليارد و 500 ميليون تومان در هفت طرح سنگ آهني سرمايه‌گذاري خواهد شد.

به گفته وي طي سال جاري دو ميليارد و 900 ميليون تومان از سوي شركت تهيه و توليد مواد معدني در هفت طرح طلا سرمايه‌گذاري و بيش از 20 ميليون تن سنگ آهن در كشور توليد خواهد شد.

وي از افتتاح طرح تجهيز سنگ آهن جلال‌آباد زرند در تيرماه خبر داد و خاطرنشان كرد: طي سال گذشته سه ميليون و 800 هزار تن صادرات سنگ آهن داشتيم كه البته 800 هزارتن بيشتر از برنامه‌ريزي انجام شده بود.

وي در ادامه به افتتاح خط توليد 7/1 ميليون تني كنسانتره سنگ آهن چادرملو در پايان سال جاري اشاره كرد و گفت: طرح گندله‌سازي اردكان يزد به ظرفيت 5/3 ميليون تن در تير ماه امسال افتتاح خواهد شد.

به گفته سعد محمدي با افتتاح طرح قطران زرند كرمان با هدف توليد 400 هزار تن كك در نيمه دوم امسال، كشور از واردات كك بي نياز خواهد شد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8602-06940
  • خبرنگار :