مديرعامل پتروپارس خبر داد: راه‌اندازي فاز6 تا پايان ارديبهشت مشخص شدن وضعيت صدرا در فازهاي 6، 7و8 تا يك ماه ديگر

پيش راه‌اندازي نخستين سكوي فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي سه ماه ديگر و راه‌اندازي نهايي آن چهار ماه آينده انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامرضا منوچهري - مديرعامل شركت پتروپارس - با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر فاز 6 آماده راه‌اندازي است و تا پايان ارديبهشت ماه با گاز فازهاي 1، 2 و 3 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

در اين راستا بويلرهاي يك تا سه راه‌اندازي شده و كليه پمپ‌هاي آب دريا، آب آتش نشاني، سه دستگاه آب شيرين‌كن، كمپرسورهاي هوا، واحد توليد نيتروژن، واحد توليد آب آشاميدني و دو واحد يوتيليتي نيز راه‌اندازي شده و بخش لخته‌گير آماده بهره برداري است؛ بنابراين اميدواريم واحد نخست فاز6 با توليد زودهنگام تا اواخر ارديبهشت راه‌اندازي شود.

وي افزود: عمليات فازهاي6، 7 و 8 در دو بخش دريا و خشكي انجام شده كه بخش دريا شامل حفاري 30 حلقه چاه و بخش تاسيسات فراساحلي شامل سكوها و خطوط لوله زيردريايي بوده است. به اين منظور حفاري 30 حقله چاه از 1.5 سال پيش به پايان رسيده، عمليات تست آن صورت گرفته و آماده بهره‌برداري با ظرفيت 3.9 ميليارد فوت مكعب است كه نسبت به ظرفيت اسمي آن كه 3 ميليارد فوت مكعب بوده، حدود 30 درصد افزايش دارد.

مديرعامل شركت پتروپارس در ادامه توضيح داد: دو خط انتقال به اجرا درآمده و آماده بهره‌برداري شده است. خط سوم نيز همچنان توسط شركت صدرا در حال انجام است كه به دليل مشكلات فني فعلا متوقف شده است و اميدواريم اين خط زودتر تكميل شود؛ در غير اين صورت كار را به شركت ديگري مانند تاسيسات دريايي واگذار خواهيم كرد.

 مشخص شدن وضعيت صدرا درفازهاي 6، 7 و8تا يك ماه ديگر

وي افزود: براساس برنامه، مراحل نصب خط سوم تاكنون بايد تمام و آماده تست و راه‌اندازي مي‌شد؛ از سوي ديگر با توجه به اين‌كه شركت صدرا براي نخستين‌بار كار ساخت لوله‌گذار را در ايران انجام داده است كه مي‌تواند ظرفيت مناسبي براي كشور ايجاد كند؛ بنابراين به طور منطقي ظرف يك ماه آينده وضعيت صدرا در اين فاز مشخص خواهد شد.

به گفته او، با وجود طولاني شدن تاخيرها كه حدود 1.5 سال است، ولي شركت پتروپارس آن را مجاز مي‌داند و منتظر مي‌ماند تا لوله‌گذار صدرا آماده شود. از آغاز اجراي عمليات احداث خط لوله سوم تا نهايي شدن آن نيز سه ماه زمان نياز است. در اين راستا با توجه به اين‌كه صدرا يك ظرفيت داخلي محسوب مي‌شود، مجبوريم از آنها حمايت كنيم و بحث جريمه در خصوص ديركردهاي اين شركت مطرح نيست؛ زيرا مايليم مشكلاتش برطرف شود؛ به ويژه اين‌كه در شرايط تحريم، شركت‌هاي خارجي حاضر نيستند براي لوله‌گذاري به كشور ما بيايند.

دو تاپ‌سايد آماده براي آب‌اندازي

وي در ادامه خاطرنشان كرد: دو تاپ‌سايد مربوط به بخش دريا در بوشهر تكميل و آماده انداختن به دريا شده است و تاپ‌سايد سوم در دو ماه آينده عملياتش كامل شده و تست آن انجام خواهد شد. در اين خصوص اختلاف نظرهايي در مسائل فني بين شركت استات اويل به عنوان اپراتور و شركت صدرا ايجاد شد كه با ميانجي‌گري شركت نفت پارس در حال برطرف شدن است.

منوچهري، اختلاف نظرها در مسايل فني را وجود وسواس در پياده كردن استانداردها دانست و گفت: در حال حاضر سكوهايي كه به طور موقت براي حفر چاه استفاده مي‌شد، برداشته مي‌شوند و يك‌سري پل و سه پايه در دريا در حال نصب هستند. پس از آن حداكثر در ارديبهشت ماه سكوي حمل را نصب خواهيم كرد كه براساس اين برنامه بايد بتوانيم پس از سه ماه از نصب اولين سكو گاز را به خشكي آورده و عمليات توليد را آغاز كنيم.

وي با اشاره به مشكلات مالي در بخش خشكي تصريح كرد: در حال حاضر نخستين فاز آماده راه‌اندازي و سيستم مشعل فاز 6 راه‌اندازي شده است. براساس قرارداد اوليه زمان اتمام پروژه شهريور 85 بود كه با توجه به افزايش ظرفيت‌ها شش ماه تمديد مهلت شد.

 ساخت خط لوله از پالايشگاه فاز 6 تا پالايشگاه جم تا پايان شهريور

او درباره تصميم نهايي شركت پتروپارس براي چگونگي مصرف گاز فاز 6 با توجه به آماده نبودن خط لوله سراسري و انتقال گاز آن به آقاجاري به ايسنا گفت: در حال حاضر شركت ملي گاز در حال احداث خط لوله پنجم از عسلويه تا ميدان آقاجاري هست، ولي تكميل آن خط به زمان بهره‌برداري از پالايشگاه نمي‌رسد؛ بنابراين تصميم گرفته شده خط لوله 42 اينچي از محل پالايشگاه فاز 6 تا پالايشگاه جم احداث شود كه اين خط لوله قادر است روزانه يك ميليون فوت مكعب گاز را مننقل كند و براساس پيش‌بيني‌ها خط لوله 42 اينچ تا شهريور آماده مي‌شود؛ اگرچه نكته اساسي در اين خط لوله ايستگاه تقويت فشار آن است كه پيچيدگي‌هايي دارد.

منوچهري، درباره مناقصه واحد شيرين‌سازي گاز فازهاي 6 و 7 و 8 گفت: در حال حاضر مطالعات پايه آن توسط مشاور آلماني از سوي شركت ملي گاز به عنوان كارفرماي پروژه در حال انجام است و در اين راستا به همراه شريك خارجي خود (شركت تويو ژاپني) قصد داريم در مناقصه احداث اين واحد شيرين سازي كه اسناد آن دو تا سه ماه ديگر فروخته خواهد شد، شركت كنيم.

مديرعامل شركت پتروپارس در خصوص فاز 12 كه معادل سه فاز پارس جنوبي است، توضيح داد: پروژه ايران LNG معادل دو سوم توليد پالايشگاه فاز 12 يعني 50 ميليون متر مكعب گاز را به اين پالايشگاه تحويل خواهد داد.

وي توضيح داد: از ابتدا قرار بود گاز يك فاز شيرين‌سازي و وارد شبكه سراسري شود؛ همچنين با ايجاد يك واحد شيرين‌سازي علاوه بر فاز 12 در صورت نياز مي‌توان از گازهاي فازهاي 11 ، 13 و 14 نيز در صورت نياز و اگر مشكلي در صادرات پيش آيد، به عنوان جانشين براي شيرين‌سازي استفاده كرده و به شبكه سراسري منتقل كرد.

به گفته او، فاصله چاه‌ها در دريا در فاز 12 حدود 150 كيلومتر است كه اين گاز توسط سه خط لوله 32 اينچ به خشكي منتقل مي‌شوند. در اطراف هر سكو 12 حلقه چاه حفر خواهد شد كه بلوك فاز 12 در شرق اين ميادين است؛ همچنين مبلغ 3.6 ميليارد دلار براي اين پروژه در نظر گرفته شده است.

وي افزود: با توجه به پيچيدگي‌هاي طرح، مدت زمان زيادي شركت پتروپارس با شركت نفت و گاز پارس براي مهندسي پايه و مهندسي تكميلي پايه (FEED) در حال مذاكره بودند كه در نهايت پكيج‌هاي مناقصه در خشكي ارائه شد. همچنين پكيج مناقصه در دريا در سه بخش سكوها، سه خط لوله و تاپ سايت اجرا شد كه قرارداد احداث جكت‌ها سه ماه پيش با شركت ايزوايكو منعقد شد و در دو بخش ديگر نيز در حال ارزيابي هستيم كه اميدواريم تا يك ماه آينده تكليف قرارداد آنها مشخص شود. در بخش خشكي نيز سه پكيج در قالب EPC (مهندسي، تامين كالا، ساخت) تعريف شده كه پكيج اول شامل احداث ساختمان‌هاي غيرصنعتي و مخازن (15 درصد كل قيمت پالايشگاه)، پكيج دوم شامل احداث يوتيليتي‌ها و ميعانات گازي (45 درصد برآورد اوليه از هزينه كل پالايشگاه) و پكيج سوم فرآورش گاز (40 درصد كل هزينه پالايشگاه) است كه الزام كرده‌ايم پكيج سوم به دليل حجم زياد و پيچيدگي‌ با همكاري ليدر خارجي انجام شود. براي احداث خط لوله اين فاز دو شركت صدرا و تاسيسات دريايي در مناقصه حضور دارند كه تلاش مي‌كنيم شركت خارجي نيز به آنها اضافه شود و درخصوص تاپ‌سايد نيز سه شركت صدرا، تاسيسات درياي و صف در مناقصه حضور پيدا كرده اند.

به گفته او، به دليل مشكلات موجود در بازار جهاني يك نوع قرارداد جديد EPCM (مهندسي، تامين كالا، ساخت، مديريت) در كشورهاي خليج فارس ايجاد شد كه براساس آن پيمانكار بايد مهندسي FEED را نيز انجام دهد و اميدواريم تا پايان شهريور ماه مناقصات بخش خشكي كامل و حداكثر تا آخر پاييز قراردادهاي آن منعقد شود. در حال حاضر نيز عمليات آماده سازي سايت فاز 12 در منطقه تنبك آغاز شده و 400 دستگاه ماشين سنگين در آنجا كار مي‌كنند. قرارداد اوليه 8 ماهه بوده كه تا شش ماه آينده كل كار تمام شده و اولين EPC (پكيج اول) آماده اجرا خواهد شد.

 تامين مالي فاز 12

مدير عامل شركت پتروپارس، در خصوص تامين مالي فاز 12 خاطرنشان كرد: شركت نيكو تامين 4 ميليارد دلار اعتبار را متقبل شده است، ولي به نظر مي‌رسد با توجه به سنگيني پروژه وزارت نفت بايد تمهيدات خاصي ببيند. اين در حالي است كه درآمد فاز 12 بالغ بر شش ميليارد دلار خواهد بود.

منوچهري با بيان اين‌كه در بخش حفاري حداقل بايد 40 قرارداد منعقد شود، توضيح داد: اداره دكل لوله‌هاي درون چاهي و مناقصه شيرهاي سرچاهي از جمله مهمترين مناقصه‌هاي اين بخش است. پتروپارس در حال حاضر خودش اين كار را مي‌كند كه اگر قراداد با شركت OMV مراحل نهايي‌اش انجام شود، اين شركت با 20 درصد سهم در كل پروژه مديريت اجرايي حفاري را انجام خواهد داد. در اين راستا سهم اين شركت قابل افزايش است و حتي اگر مايل باشد مي‌تواند شريك ديگري نيز به همراه بياورد، زيرا آمدن شركت‌هاي خارجي موجب تامين مالي بهتر پروژه خواهند شد. در حال حاضر 20 درصد سهم OMV معادل 800 ميليون دلار از هزينه كلي 4 ميليارد دلاري پروژه است.

 با "اني" براي مشاركت در فازهاي 19، 20 و 21 مذاكره نكرده‌ايم

وي در خصوص حضور شركت پتروپارس در فازهاي 19 ، 20 و 21 تصريح كرد: در حال حاضر به طور مستقل در اين مناقصه شركت كرده‌ايم، ولي با توجه به اين‌كه شركت اني ايتاليا ديگر شركت فعال در اين مناقصه است، تاكنون براي مشاركت مذاكره خاصي نكرده‌ايم، زيرا زماني كه در فاز 4 و 5 با هم شريك بوديم اختلاف مالي عمده‌اي پيدا كرديم؛ بنابراين به نظر مي رسد اني منتظر شده مسايل اختلاف مالي حل شود و سپس به سراغ بحث‌هاي مشاركت برويم.

 وضعيت كار در بلوك7 آياكوچو ونزوئلا

وي در خصوص پروژه ونزوئلا تشريح كرد: حدود 1.5 سال پيش وارد اين پروژه شديم و براساس توافق اوليه، بلوك 7 آياكوچو به عنوان يك ميدان نفتي سنگين در كنار شركت‌هاي لوك اويل، ONGC هند و شركت‌هاي اسپانيايي و چيني به ايران واگذار شد. در اين راستا بايد قبل از انعقاد قرارداد از ذخيره ميدان، اقتصادي بودن آن و بازار فروش محصولات مطمئن مي‌شديم؛ بنابراين در سه فاز توسعه در اين ميدان تعريف شد كه تاكنون فاز اول تمام شده، فاز دوم مربوط به حفاري چاه‌هاست و در فاز سوم MDP (نقشه جامع توسعه ميدان) نهايي مي‌شود؛ ضمن اين كه براي استفاده از منابع مالي با شركت‌هايي مانند استات اويل صحبت شده است.

منوچهري در ادامه گفت: همچنين علاوه بر بلوك 1 و 2 به تازگي مهندسي بلوك‌هاي 3 و 4 و 5 نيز به شركت پتروپارس واگذار شده است.

به گفته او، پتروپارس تلاش كرده حضور خود در ونزوئلا را از حالت سياسي صرف خارج كرده و توان حرفه‌اي خود را در آنجا به معرض نمايش بگذارد و قابليت رقابت پذيري خود را حفظ كند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-01487
  • خبرنگار :