آموزش پزشكي درسالي كه گذشت... افزايش ظرفيت‌ رشته‌هاي داراي بازاركار، شناسنامه‌دارشدن خوابگاه‌ها، تدوين سند استراتژيك فرهنگي و تلاش براي احياي معاونت فرهنگي

كسري بودجه تراژدي تكراريست كه هرساله براي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور رخ مي دهد و افزايش هر ساله آن، خسارات شديدي را به پيكره بهداشت، درمان و آموزش كشور وارد مي كند.

به گزارش سرويس «صنفي ـ آموزشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در سال گذشته با 6 هزار و 827 ميليارد ريال كسري روبرو شد، كسري كه تنها 10 درصد آن مربوط به بخش آموزشي بود و بار اصلي آن مربوط به هزينه پرسنلي بود به نحوي كه بسياري از روساي دانشگاهها معتقدند تا زماني كه اين هزينه از بودجه دانشگاهها جدا نشود مشكل كسري بودجه دانشگاههاي علوم پزشكي رفع نخواهد شد.

وزارت بهداشت در سالي كه گذشت با 120هزار دانشجو و 11 هزارعضو هيات علمي به فعاليت خود در عرصه آموزش پزشكي ادامه داد.

در اين سال علاوه بر افزايش ظرفيت‌ دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و تخصصي دانشگاههاي علوم پزشكي، يكي از موضوعات مورد تاكيد وزارت بهداشت، تلاش در جهت توانمندسازي فارغ‌التحصيلان و تطبيق ظرفيت‌ها با نيازهاي واقعي جامعه بود كه در اين راستا وزير بهداشت از ايجاد ظرفيت جديد در رشته‌هاي پزشكي داراي بازار كار و كاهش ظرفيت رشته‌هاي فاقد زمينه كار خبر داده بود.

همچنين براساس برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در سالي كه گذشت وامهاي دانشجويي و تسهيلات رفاهي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور حدود40 درصد رشد يافت و ميزان اكثر وامهاي دانشجويي نيز همانند وديعه مسكن، تحصيلي و وام ازدواج در دوره‌هاي روزانه و شبانه افزايش يافت.

وزارت بهداشت در سالي كه گذشت در راستاي ترويج و احياي مباحث معنوي و اصول و مباني ديني و اسلامي در آموزش پزشكي، با برگزاري همايش سراسري طب النبي بر تقويت ابعاد اخلاقي و اسلامي آموزش پزشكي تاكيد كرد.

تفويض اختيار كامل صدور مدرك فارغ‌التحصيلان به دانشگاه‌ها، افزايش 40 درصدي نقل و انتقال دانشجو و پذيرش دانشجويان خارجي با دريافت شهريه از ديگر اقدامات آموزش پزشكي در سال 85 بود.

در اين باره دكتر اصفيا مدير كل دانشجويان داخل وزارت بهداشت گفت: با تفويض اختيار كامل صدور مدرك تحصيلي متخصصان به دانشگاهها، سالانه 5 ميليارد تومان در هزينه مراجعين و حدود 50 هزار مراجعه صرفه جويي مي‌شود.

نقل و انتقال و ميهماني در سال گذشته نسبت به سال 84 رشد 40 درصدي داشت و همچنين در اين سال با توجه به قانون برنامه چهارم توسعه به تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اختيار داده شد كه تعدادي دانشجوي خارجي در رشته‌هاي مختلف مستقيما با دريافت شهريه مصوب هيات امناي دانشگاه پذيرش كنند.

احياي معاونت دانشجويي و فرهنگي و تجهيز خوابگاههاي دانشجويي به اينترانت

در ابتداي سال 85 زمزمه احياي معاونت دانشجويي و فرهنگي از سوي مسئولين به گوش رسيد و قراربود تا پايان سال 85 اجرا شود اما با اين وجود جزييات اين طرح براي تصويب در چارت اداري سازمان مديريت باقي مانده است.

طرح تجهيز خوابگاههاي دانشجويي به اينترانت دانشجويي درجهت علمي كردن استفاده دانشجويان قرار بود تا پايان سال گذشته نيز اجرا شود كه آن هم به دليل برطرف نشدن مشكل فني هنوز اجرايي نشده است.

شناسنامه دار شدن خوابگاه‌ها و تجهيز 300 خوابگاه دانشگاه علوم پزشكي به بسته‌هاي فرهنگي از ديگر اقدامت 85 وزارت بهداشت بود.

به گفته دبير شوراي فرهنگي وزارت بهداشت، شناسنامه خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور مي‌تواند نقاط ضعف و كمبود خوابگاه‌ها را به وضوح نشان دهد و تخصيص اعتبارات را در سالهاي آينده هدفمندتر كند و برنامه‌ريزي و مديريت بر پايه اطلاعات واقعي، تخصيص عادلانه اعتبارات و تسريع در انجام امور از مزاياي تهيه شناسنامه خوابگاه‌هاست.

ابلاغ آيين‌نامه «كانون تفكر دانشجو» به دانشگاه‌ها وتنظيم آيين‌نامه بازرس دانشجو، برگزاري مسابقات ورزشي تك رشته‌اي، تجهيز كليه دانشكده‌هاي علوم پزشكي كشور به حداقل يك مجتمع ورزشي و مسجد تا پايان سال آينده، بازنگري آيين‌نامه معرفي دانشجويان نمونه، اجراي طرح معرفت اساتيد دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور با حضور 150 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها، اعزام 1600 دانشجو به حج عمره،فعال شدن دبيرخانه‌هاي شوراي فرهنگي و اسلامي شدن دانشگاه‌ها، تشكيل كانون انديشه دانشجويي و سايت فرهنگي و رشد 20 درصدي سرانه فرهنگي دانشجويي، در طول تابستان، تدوين سند و برنامه استراتژيك فرهنگي دانشگاههاي علوم پزشكي و تصويب جزئيات جديد كارساعتي دانشجويان ازجمله عملكردهاي فرهنگي وزارت بهداشت درسال 85 است.

با تصويب جزئيات جديد كارساعتي دانشجويان علوم پزشكي در سال 85 ممنوعيت بكارگيري دانشجويان درامورآموزشي اداري، تعيين حقوق باتوجه به اعتبارات دانشگاه و لزوم گذراندن50 واحد درآيين نامه در نظر گرفته شد.

ماده 49، فرصتي استثنايي و طلايي در تاريخ نظام آموزش عالي

اجراي ماده 49 برنامه توسعه چهارم - استقلال دانشگاهها -ماده‌اي استثنايي و طلايي در تاريخ نظام آموزش عالي كشورموضوعي بود كه در اواخر سال 84 در دانشگاهها تحركي ايجاد كرد و در اوايل سال 85 جمعي از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور بر تدوين و طراحي آيين‌نامه‌هاي تسريع در اجراي ماده 49 برنامه توسعه چهارم - استقلال دانشگاهها - تاكيد كردند.

عملكرد برخي ازدانشگاههاي علوم پزشكي در سال 85

ايجاد دانشكده فناوري نوين و تشكيل ستاد فناوريهاي نوين واجراي طرح منشور اخلاق پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي تهران، كسب رتبه اول مركز مشاوره و راهنمايي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران، راه‌اندازي 86 رشته درمقاطع تحصيلات تكميلي در سال جديد و برنامه‌ريزي براي ارايه آموزش باليني مبتني بر جامعه‌نگري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، رايانه‌اي شدن سيستم تغذيه، توسعه دانشكده‌هاي اقماري در شهرستانها و ايجاد رشته‌هاي بين رشته‌اي در دانشگاه علوم پزشكي مشهد، برگزاري نخستين كارگاه كشوري "بورد تخصصي بهداشت حرفه‌اي" دانشگاه علوم پزشكي يزد، انتقال تدريجي دانشگاه به پرديس دانشگاهي شهرك صدرا وايجاد مركز مطالعات آموزش پزشكي در كليه دانشكده‌ها دانشگاه علوم پزشكي شيرازاز جمله برنامه هاي مهم دانشگاههاي علوم پزشكي تيپ يك است.

درطي يك سال گذشته دانشکده علوم پزشکي سبزواربا ايجاد چند رشته جديد تحصيلي به دانشگاه ارتقا ‌يافت و براين اساس سهم اين دانشگاه از بودجه بيشتر شد.

دانشگاههاي علوم پزشكي در سالي كه گذشت اگر چه در عرصه‌هاي مختلف آموزشي، علمي، فرهنگي و ... اقدامات شايسته و قابل تقديري انجام دادند اما متاسفانه در اين دانشگاهها حلقه واسط بين دانشجويان و مسؤولان دانشگاهها، يعني شوراهاي صنفي حضور پررنگي ندارند و حتي در برخي دانشگاهها اين تشكل دانشجويي تشكيل نشده است كه اين نشان از عدم توجه كافي مسؤولان دانشگاهي به اين مهم دارد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8601-14839
  • خبرنگار :