با دانشجويان خوابگاهي دانشگاه علم و صنعت؛ تنها تفريح خوابگاه، قدم زدن در فضاي سبز بين بلوكهاست بليط رايگان سينما، تئاتر و سالنهاي ورزشي در خوابگاهها توزيع شود

هنر سراي عالي خيابان سي تير سال 1308، هم‌اكنون با نام دانشگاه علم و صنعت ايران در نارمك به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اين دانشگاه هم اكنون با مساحتي حدود 420 هزار متر يكي از دانشگاههاي بزرگ كشور است و در اکثر رشته هاي فني و مهندسي و علوم پايه در 42 رشته تخصصي در سه مقطع کارشناسي کارشناسي ارشد و دکتري دانشجو مي پذيرد.

 
دانشگاه علم و صنعت ايران داراي شش خوابگاه است كه خوابگاه مركزي آن با 4 بلوك ويژه پسران و 5 بلوك ويژه دختران، پذيراي حدود 600 دانشجوي پسر و 700 دانشجوي دختر است.

نوسازترين اين بلوك‌ها 10 سال و قديمي‌ترين آنها 30 سال قدمت دارد، هر چند كه با تعميرات ساليانه و رنگ‌آميزي قدمتش به نظر نمي‌آيد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خوابگاه مركزي دانشگاه علم و صنعت داراي سايت كامپيوتري با 22 دستگاه كامپيوتر براي پسران و 13 كامپيوتر براي دختران است. در جوار خوابگاه مركزي، مجتمع خوابگاه قائم وجود دارد كه روزگاري قرار بود توسط يك فرد خير، برج خوابگاهي بزرگي شود، ولي در اواسط كار، ساخت آن متوقف شد و هم اكنون نيز پذيراي 144 دانشجوي پسر دكتري است.

خوابگاه مركزي پسران، يك خط تلفن يك طرفه با 35 دانشجو در هر طبقه

خوابگاه، دارالتاديب دانشجويان نيست

يكي از امكانات تفريحي اين مجتمع خوابگاهي، فضاي سبز يا پارك كوچك بين بلوك‌هاست كه قدم زدن در آن تنها تفريح مناسب خوابگاه محسوب مي شود كه در ايام سرد سال نيز اين تفريح نيز وجود نخواهد داشت.

از امكانات ديگر اين مجتمع خوابگاهي، حوض كوچك بين بلوك‌هاست كه در تابستان دانشجويان هم در آن آب بازي مي كنند و هم لباسها و وسايل خود را مي شويند.

دانشجويي با اشاره به يكنواختي و روزمرگي ايام در خوابگاه به دليل نبود امكانات، به ايسنا مي‌گويد: در زمستان با ديدن اين حوضچه، حسرت داشتن يك استخر سرپوشيده را براي تمام فصول سال مي‌خوريم.

دانشجوي ديگري با اشاره به مشكلات خوابگاه مي‌افزايد: درحالي كه در هر طبقه 35 دانشجو مستقر هستند براي اين تعداد تنها يك خط تلفن يك طرفه وجود دارد و در آشپزخانه نيز  فقط يك يخچال وجود دارد كه پاسخگوي نياز دانشجويان نيست.

وي ادامه مي دهد: به دليل نبود امكانات فرهنگي و تفريحي مناسب در خوابگاهها، بيشتر بچه‌ها افسرده هستند.

دانشجويي بي‌توجه به ممنوعيت استعمال دخانيات در خوابگاه، بعد از روشن كردن سيگار خود مي‌گويد: در اين فضاهاي بسته تنها تفريح ما شايد دور هم نشستن و حرف زدن باشد حرفهاي كه تنها از بيكاري و بي‌حوصلگي بيان مي‌شود.

به گفته اين دانشجو، پارسال به دليل فعاليت‌هاي شركت‌هاي هرمي در خوابگاه، تحصيل برخي دانشجويان با مشكل مواجه شده بود به نحوي كه در يك دانشكده 42 مورد حذف ترم داشتيم، اين گونه موارد موجب طولاني شدن مدت تحصيل مي‌شود و در اين دانشگاه حتي دانشجوي 12 ترمي هم داريم كه ديگر حسي براي درس خواندن ندارد و افسرده شده است.

يكي ديگر از دانشجويان خوابگاهي در گفت‌وگو با ايسنا معتقد است: امور دانشجويي دانشگاه امسال تخلف كرده و دانشجويان دوران شبانه و فراگير را نيز اسكان داده است اين موضوع باعث ازدحام در خوابگاهها شده است.

وي يكي از مشكلات حاد خوابگاه را استعمال زياد دخانيات بيان مي‌كند و مي‌افزايد: مسؤولان به جاي اينكه قانون منع كشيدن سيگار را تدوين كنند، بهتر است به فكر ايجاد تفريحات مناسب براي دانشجويان باشند، خوابگاه، دارالتاديب دانشجويان نيست.

وي ادامه مي‌دهد: براي تفريح بچه‌ها مي‌توانند بليط‌هاي رايگان سينما، تئاتر و سالنهاي ورزشي به دانشجويان بدهند و يا آنكه ساعت استفاده از سالنهاي ورزشي دانشگاه را براي دانشجويان خوابگاهي افزايش دهند.

زمان صرف شام فرا مي‌رسد كه فرصت خوبي براي اظهار نظر خوابگاهي‌ها در مورد كيفيت غذاهاي خوابگاه است. يكي از دانشجويان در اين باره مي‌گويد: اگر برنج خوابگاه را 2 ساعت دير بخوريم، سرد مي‌شود و غير قابل خوردن.

وي ادامه مي‌دهد: با اينكه تنوع غذاها خوب است ولي كيفيت آنها پايين مي‌باشد و متاسفانه به دليل استفاده از  كافور در غذاها، هنگام غذا خوردن احساس سيري مي‌كنيم ولي چند ساعت بعد دوباره گرسنه مي‌شويم و خيلي زود به خواب مي‌رويم.

وي نيز با اشاره به يكنواخت بودن زندگي در خوابگاه‌ها و افسردگي دانشجويان، تغيير همه ساله خوابگاهها را يكي ديگر از مشكلات بيان مي‌كند.

به گفته يكي از اعضاي شوراي صنفي دانشگاه، مسئولان خوب پول را خرج نمي‌كنند به طور مثال اخيرا چندين دستگاه ماشين لباسشويي خانگي تهيه كرده‌اند كه خيلي زود به دليل استفاده زياد خراب شده‌اند در حالي كه اگر تنها چند دستگاه ماشين لباسشويي صنعتي تهيه مي‌كردند شرايط مناسب تر بود.

دانشجوي ديگر نسبت به نبود امكانات ورزشي معترض است و اعتقاد دارد دانشگاه زمان در اختيار گذاشتن سالن ورزشي دانشگاه به دانشجويان را از هفته‌اي 2 ساعت به چندين ساعت بايد افزايش دهد.

تماشاي تلويزيون، تنها تفريح در خوابگاه‌هاي دختران

در خوابگاه دختران نيز شرايط چندان متفاوت نيست، در هريك از اتاقهاي سه نفره سال گذشته خوابگاه مركزي دانشگاه، امسال چهار نفر زندگي مي كنند و در اين خوابگاه نيز با آنكه در هر طبقه 40 نفر اسكان دارند ولي تنها يك خط تلفن يك طرفه وجود دارد.

اين دانشجويان از مشكلات بهداشتي خوابگاه، وجود حشرات موذي و گربه‌ در داخل خوابگاه انتقاد مي‌كنند.

به گفته يكي از دانشجويان، امسال با اينكه سالن مطالعه را هم به علت كمبود جا براي اسكان دانشجويان تغيير دادند اما شرايط باز هم مناسب نيست.

وي مدعي مي‌شود كه در خوابگاه چند دخترغيردانشجو نيز زندگي مي كنند.

دانشجوي ديگري در مورد امكانات تفريحي خوابگاه دختران به ايسنا مي‌گويد: خدا را شكر كه خوابگاه پسران حداقل يك پارك براي قدم زني دارد ولي در خوابگاه دختران حتي چنين چيزي هم وجود ندارد و تنها تفريح دختران، تماشاي تلويزيون است.

به گفته وي، امكانات ورزشي براي دختران در حدي نيست كه بتوان در طول روز براي چند دقيقه ورزش كرد و دانشجويان مجبورند در تمام طول روز در اتاقهايشان بمانند.

دانشجويان خوابگاهي دانشگاه علم و صنعت در خاتمه با اشاره به اينكه اين مشكلات خاص اين دانشگاه نيست و در ساير دانشگاهها نيز در نحوي وجود دارد خواستار رفع اين مشكلات و تقويت امكانات فرهنگي، ورزشي و تفريحي خوابگاهها شدند.

گزارش از ابراهيم عليزاده

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8601-02055
  • خبرنگار :