رييس‌جمهور در همايش «توسعه گردشگري روستايي و عشايري»: نگاه‌ به روستا بايد تغيير‌ كند در گرفتن تصميمات مهم و تاريخي بايد افق نگاهمان به قله باشد

رييس‌جمهور صبح سه‌شنبه در همايش «توسعه گردشگري روستايي و عشايري» روستا‌هاي كشور را داري ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش صنعت گردشگري توصيف كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران،ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد با انتقاد از برخي ديدگاه‌ها نسبت به روستا‌ در گذشته گفت: روستا‌ها مي‌بايست به عنوان كانون توليد ملي ما در نظر گرفته شوند و در اين ارتباط بر روي آنها سرمايه‌گذاري شود.

وي با بيان اين‌كه امروز شايستگي‌هاي ملت ايران بسيار فراتر از آن چيزيست كه در اختيار دارد، تاكيد كرد: امروز حركت و رسيدن به جايگاه مطلوب وظيفه‌ي عمومي ماست و ما بايد دست به دست هم دهيم تا ايران را به جايگاهي كه شايسته آن است برسانيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه بدون ترديد پايه ساختن اين كشور روستا‌ست، گفت: صحبت من به اين معنا نيست كه افراد را در يك جاي محدود محصور كنيم، بلكه منظورم توجه به عمران و آباداني در روستا‌هاست؛ به نحوي كه روستا‌ها به يك پايگاه توليد، تبديل شوند كه اين امر مطمئنا به دنبال خود خير و بركت‌هايي را براي كشور به همراه دارد.

وي با بيان اين كه امروز حدود 32 درصد از جمعيت روستايي ما به امر توليد مي‌پردازد، گفت: بايد نگاه‌ها را عوض كرد و به عكس گذشته، زندگي كردن در كانون توليد بايد به يك افتخار ملي تبديل شود؛ چرا كه ما بيشترين بهره‌برداري را از روستا‌ها انجام مي‌دهيم. روستا‌ها بايد مولد و بانشاط باشند.

احمدي‌نژاد هم‌چنين تصريح كرد كه در راستاي توجه به روستا‌ها بايد زمينه‌اي فراهم كنيم كه مسير عبور سرمايه‌هاي ملي از دل روستا‌ها فراهم شود.

وي به مساله‌ي مسكن در روستا‌ها نيز اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از آرزو‌هاي بزرگ من اين است كه بتوانيم مثلا در ظرف 4، 5 سال آينده كل بافت روستايي را نوسازي كنيم. امسال در اين راستا حدود 200 هزار مسكن روستايي نوسازي شد و در برنامه‌ي بودجه‌ي سال 86 قرار است 300 هزار واحد مسكوني ديگر نوسازي شود كه اميدواريم بتوانيم بر پايه‌ي برنامه‌ريزي مناسب در اين راستا جهش داشته باشيم.

رييس‌جمهور گفت: ما بايد زمينه‌اي را فراهم كنيم كه جواناني كه از روستا مي‌آيند و در شهر تحصيل مي‌كنند و مثلا مدركي مانند فوق ليسانس كشاورزي مي‌گيرند، بعد از اتمام تحصيل اين انگيزه را داشته باشند كه براي آباداني محل زندگي خود به روستا‌ها برگردند.

احمدي‌نژاد افزود: مطمئنا اگر چنين زمينه‌اي فراهم شود اين امر در توسعه‌ي روستا‌ها بسيار موثر خواهد بود. ما بايد امكان آموختن را در خود روستا‌ها نيز فراهم كنيم، نه اين‌كه جوانان ما از روستا‌ها به شهر‌ها بيايند و تحصيل كنند و بعد از تحصيل به روستا‌هاي خود برگردند. بايد زمينه‌اي را فراهم كنيم كه اين جوانان از تحصيل خود در محل تولد خودشان استفاده كنند كه اين امر مطمئنا در ساختن كشور بسيار موثر است.

وي در بخشي ديگري از سخنانش خطاب به دهياران روستايي در امر گردشگري گفت: از نگاه ما شما مديران روستا هستيد و مي‌توانيد در راستاي پيشرفت روستا‌ها و پيگيري نياز‌هاي آنها موثر باشيد. اكنون نزديك به 60 هزار روستا داريم و اگر هر يك از اين روستا‌ها هر روز يك قدم به جلو بروند و يك آجر بر آجر ديگر گذاشته شود، مطمئنا اين كشور آباد مي‌شود. شما دهياران مي‌توانيد توانمندي روستا‌ها را شناسايي و معرفي و زمينه را براي سرمايه‌گذراي در روستاها فراهم كنيد. شما بايد به عنوان بهترين يار استانداران انجام وظيفه كنيد، گرچه اكنون نيز اين كار را انجام مي‌دهيد.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه ده‌ها سال نگاه‌ها به جهت عكس به روستا‌ها بوده است، گفت: اين امر خود باعث شد كه اقتصاد و فرهنگ كشور ما به هم بريزد و ما بايد اين نگاه را اصلاح كنيم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه گردشگري روستايي قبل از اين كه اقتصادي باشد، يك كار فرهنگي است، افزود: ما در روستا‌ها و در سراسر كشورمان ميراث‌ فرهنگي وسيعي داريم و زيبايي‌هاي كم‌نظير و بي‌نظير كه بايد شناسايي شود؛ زيرا اكنون شناخت ما از اين ظرفيت‌ها مانند يك قطره از درياست.

وي به نگاه دولت در راستا‌ي توجه به امر گردشگري در روستا‌ها نيز اشاره كرد و گفت: ما بايد با تلاش و كوشش در راستاي امر گردشگري يك وضعيت جديد در روستا‌ها ايجاد كنيم.

رييس‌جمهور افزود: وقتي مي‌خواهيم تصميم مهم و تاريخي بگيريم بايد افق نگاهمان به قله‌ها باشد. به يك قله‌ي سرافراز و نه به سه متر جلوتر. ما بايد تمركز خود را به قله معطوف كنيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه وزرا و مديران بايد به روستا‌ها بروند و از نزديك با مشكلات آنها آشنا شوند گفت: اگر وزرا فقط در ساختمان‌هاي خودشان بنشينند و به روستا‌هاي مختلف نروند، كشور پيشرفت نمي‌كند.

وي در پايان تصريح كرد كه ظرفيت ايران براي ساختن و پيشرفت خيلي زياد است.

به گزارش ايسنا در اين مراسم كه در وزارت كشور برگزار شد، اسفنديار رحيم‌مشايي معاون رييس‌جمهور و پور‌محمدي وزير كشور در ارتباط با اهميت گردشگري روستايي سخن گفتند.

همچنين دو تن از كوچك‌ترين راهنما‌يان گردشگري هدايايي را به رسم يادبود در حالي‌كه لباس محلي به تن داشتند به رييس‌جمهور تقديم كردند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۸ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8512-04681
  • خبرنگار : 71038