آلبوم «فصل باران» نقد و بررسي شد

آلبوم «فصل باران» گروه موسيقي خورشيد، عصر روز گذشته ـ بيست‌و نهم بهمن ماه ـ با حضور مجيد درخشاني سرپرست گروه و محمدرضا آزاده‌فر، منتقد در فرهنگسراي دانشجو (شفق) نقد و بررسي شد. به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ مجيد درخشاني كه در چهارمين نشست ماهانه نقد نغمه سخن مي‌گفت، به ارائه توضيحاتي در مورد چگونگي ساختن قطعات آلبوم «فصل باران» پرداخت. وي گفت: اين قطعات در زمان متفاوتي ساخته شده‌اند، به طوري كه برخي حتي حدود 20 سال پيش ساخته شده‌اند و قطعه آخر تصنيف «دختر خورشيد» در حين ضبط، به مجموعه قطعات اضافه شده است. درخشاني همچنين در مورد نحوه اجراي قطعات توضيح داد كه قطعات به صورت گروهي و نه به صورت ميكس ضبط شده‌اند. به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر آزاده‌فر مدرس موسيقي به نقد و بررسي سه قطعه «ساغر هستي» از رهي معيري، «درآمد» به همراه سنتور «اديب پيشاوري» و چهار مضراب «همايون» وتصنيف «فصل باران» مولوي از آلبوم فصل باران پرداخت. پس از پخش قطعه اول، آزاده فر در مورد نقش متن شعر وانتقال مفاهيم مورد نظر شاعر در اين قطعه گفت: به نظر مي‌رسد در اين قطعه تحركات و تنوعات ملوديك ارجحيت داشته است و دليل رسا نبودن مفهوم شعر، خوب ادا نكردن آن توسط خواننده بلكه به دليل پازهاي نسبتا بلندي است كه به علت كشيده اجرا كردن سيلابهاي شعري به وجود آمده است و ارتباط كلمه‌ها را با يكديگر دچار مشكل كرده است. وي اين قطعه را از لحاظ هماهنگي اركستر، كوك و ضرب، خوب ارزيابي كرد. آزاده‌فر همچنين در مورد قطعه درآمد به همراه سنتور اظهار كرد: اين قطعه مربوط به 18 يا 19 سال پيش است و اشكال هماهنگي كلام در آن ديده نمي‌شود. مجيد درخشاني با بيان اينكه نكته مطرح شده توسط دكتر آزاده‌فر گفت: براي من اين نكته جالب است وتازگي دارد، اين كشش‌ها به عمد زياد شده است چرا كه به خط ملودي بيشتر اهميت داده‌ام. آزاده‌فر در ادامه همچنين نوازندگي سنتور در اين قطعه بدون تكلف دانست وافزود: در اين قطعه تناسبات بين آواز و جواب آواز به خوبي رعايت شده است. اين پژوهشگر موسيقي در ادامه به ارائه نتايج پژوهشي پرداخت كه در مورد قطعه «چهار مضراب»، همايون و تصنيف «فصل باران» انجام داده است. به گفته وي جامعه آماري اين پژوهش شامل 10 نوازنده سازهاي ايراني و 10 نوازنده سازهاي غربي است. در اين پژوهش درباره‌ي غناي ملوديك قطعه، تكرارهاي ملودي كه در خدمت وحدت قطعه است، جمله‌بندي و تثبيت عبارت‌ها،‌روشهاي امكان درك عبارتها، گستره صوتي وروشهاي تامين آن از جامعه آماري نظرسنجي شده است. نتيجه اين پژوهش گوياي موفقيت قطعه از نظر نوازندگان غربي و موفقيت نسبي قطعه ازنظر نوازندگان ايراني است. درادامه نشست سوالهايي مبني بر معيار صحت آزمون قطعه سوم، حجم صداي اركستر و مبناي سيستم پژوهش قطعه مطرح شد و در پايان بهراد توكلي مدير اجرايي گروه خورشيد با بيان اينكه اين قطعه قطعا ضعف‌هايي دارد اظهار كرد: متاسفم كه به ضعفهاي اصلي اين قطعه اشاره‌اي نشد، به عنوان مثال پس از قطعه دوم جواب آواز سنتور روي فضاي همايون جديد فرود مي‌آيد. وي گفت: فضايي كه بلافاصله پس از آن مي‌آيد همايون قديم است و شنونده آن را احساس مي‌كند. درخشاني نيز با تاييد اين نكته آنرا ضعف بزرگي دانست و گفت: انتظار داشتم در اين نشست به آن اشاره شود. گفتني است: خواننده آلبوم «فصل باران» عليرضا قرباني است كه از حدود هفت ماه پيش وارد بازار شده است و شامل 11 قطعه با اشعار رهي معيري، اديب پيشاوري، مولوي شفيعي كدكني، سعدي، عطار نيشابوري، مولوي و فريدون مشيري است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8511-14959.51362
  • خبرنگار :