رسانه‌هاي هندي مطرح كردند: ايران منابع گازي تامين‌كننده پروژه خط لوله صلح را تغيير داده‌ است! ضرورت وجود گواهينامه بين‌المللي براي پيشبرد پروژه

رسانه‌هاي هندي مدعي شدند كه ايران به هند اطلاع داده است که گاز طبيعي خط لوله صلح تنها از طريق ميدان‌ پارس جنوبي تامين نخواهد شد و گاز "مجموعه‌اي از ميادين" که نام آن‌ها مشخص نشده است به اين پروژه اختصاص مي‌يابد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته منابع هندي، اين مساله در مذاکرات اخير سه کشور به اطلاع هند رسيده است که به پيچيدگي مذاکرات مي‌افزايد.

پايگاه خبري اكونوميك تايمز با اشاره به اين كه با وجود کاهش 30 درصدي قيمت گاز ايران بر اساس قيمت نفت 60 دلاري در فرمول جديد، هنوز قيمت نهايي که هند بايد براي دريافت گاز بپردازد، مشخص نيست، مي‌افزايد: اين قيمت تنها پس از مذاکرات هند و پاکستان و مشخص شدن حق ترانزيت تعيين خواهد شد، هرچند که مقامات هند و پاکستان پيش‌بيني کرده‌اند که توافقات نهايي درخصوص خط لوله تا ماه ژوئن امضا خواهد شد.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه مقامات مسوول در پروژه خط لوله صلح در ايران با تاكيد بر تفاهم سه كشور در زمينه فرمول پيشنهادي شركت مشاور، هرگونه قيمت‌گذاري در خصوص گاز صادراتي  ايران در نشست اخير را تكذيب كرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، درحال حاضر توجه ويژه در اين پروژه به دو مساله معطوف شده است، اول اين که بار ديگر مذاکرات دوجانبه ميان کشورها فعال مي‌شود و دوم اين که ميادين گازي تامين کننده گاز اين پروژه نامشخص هستند.

اين گزارش مي‌افزايد که ايران پيش‌تر اعلام کرده بود که ميدان‌ گازي پارس جنوبي گاز صادراتي پروژه خط لوله صلح را تامين مي‌کند.

رسانه‌هاي هندي معتقدند که مسايل جديد مطرح شده باعث بروز ابهاماتي در پروژه مي‌شود؛ چرا که منبع تامين گاز براي هند بايد ميدان گازي با تاييديه بين‌المللي باشد و مقامات بلندپايه هندي مطرح کرده‌اند که گواهي بين‌المللي براي پيشبرد پروژه ضروري خواهد بود.

مساله دومي كه هند خود را با آن درگير مي‌داند، اين نکته است که اکنون بايد مساله قيمت گذاري را به صورت دوجانبه با پاکستان نيز به مذاکره بنشيند؛ چرا که بر اساس گزارش‌هاي موجود، پاکستان توافقات دوجانبه‌اي را با ايران درخصوص قيمت گاز انجام داده است.

بر اين اساس، گروهي از مقامات پاکستاني در هفته‌هاي آينده به هند سفر مي کنند تا درخصوص قيمت گاز تحويلي به هند در مرز اين کشور با يکديگر مذاکره کنند.

ايران و پاکستان در پايان مذاکرات ماه ژانويه در تهران تفاهم نامه دوجانبه‌اي را در خصوص قيمت گاز با يکديگر به امضا رسانده‌اند و درخصوص قيمت گاز تحويلي در مرز پاکستان با يکديگر به توافق رسيده‌اند که اين مساله چندان براي طرف هندي خوشايند نيست.

اين درحالي است که به گفته هندي‌ها، قرارداد خط لوله گاز در ابتدا ميان ايران و هند مطرح بوده است و در زماني که روابط هند و پاکستان در سطح فعلي نبوده است، برخي مذاکرات به صورت دوجانبه ميان ايران و هند برگزار مي‌شده است.

در آن زمان هند به ايران اعلام کرده بود که قراردادي را با ايران منعقد خواهد کرد و ايران در قرارداي جداگانه با پاکستان امنيت خط لوله و انتقال گاز به هند را تضمين مي‌کند که با گذر زمان و بهبود روابط هند و پاکستان، مذاکرات به حالت سه جانبه درآمده است.

اين گزارش مي‌افزايد: درحالي که ايران و پاکستان در مذاکرات خود در تهران درخصوص فرمول قيمت‌گذاري گاز توافق کرده‌اند، اين بدان معناست که هند بايد براي دريافت گاز در مرز خود مذاکرات دوجانبه‌اي را با پاکستان براي حق ترانزيت برگزار کند و قيمتي بالاتر از اين کشور براي دريافت گاز در خاک خود بپردازد و هزينه هايي نيز بايد براي تامين امنيت خط لوله به ارتش پاکستان پرداخت شود.

بر اين اساس، ايران با وجود درنظر گرفتن تخفيف براي اين پروژه همچنان سالانه 9.5 ميليارد دلار از اين پروژه درآمد خواهد داشت و هند بايد براي خريد 90 ميليون متر مکعب گاز در روز سالانه 5.76 ميليارد دلار هزينه کند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-13505
  • خبرنگار : 71188