مديرعامل ايران ال.ان.جي خبر داد: تامين70 درصد از تامين مالي پروژه از طريق فاينانس راه‌اندازي پروژه در اواخر سال 2010

تامين مالي پروژه ايران LNG از طريق فاينانس انجام خواهد شد كه برآورد مي‌شود70 درصد پروژه را به صورت فاينانس و 30 درصد آن را توسط سرمايه‌گذاران و به ويژه شركت ملي نفت ايران تهيه كنيم.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي خيرانديش ـ مديرعامل شركت ايران LNG و مدير پروژه LNG در فاز 12 پارس جنوبي - با بيان اين كه در فاز يك اين پروژه دو خط توليد (ترين) وجود دارد كه هر كدام ظرفيتي حدود 5.25 ميليون تن دارند، اظهار كرد: در مجموع بايد سالانه حدود 10 ميليون تن LNG در اين دو ترين توليد شود. پيش از اين ظرفيت هر ترين چهار ميليون و 85 هزار تن پيش‌بيني شده بود كه با تغيير در تكنولوژي نيروگاه و ارتقاي تكنولوژي لينده و تغيير درايو‌هاي كمپرسورها، ظرفيت هر ترين افزايش پيدا كرد. همچنين 700 هزار تن LPG و حدود 300 هزار تن مايعات گازي سبك نيز در اين پروژه توليد مي‌شود.

وي در خصوص زمان نهايي بهره‌برداري از پروژه ايران LNG توضيح داد: اجراي مجموعه ايران LNG در فاز 12 و در اين دو ترين در سه بسته تعريف شده است؛ بسته اول مربوط به شيرين‌سازي، مايع‌سازي و نيروگاه است كه پروسس نام دارد و بسته دوم شامل مخازن ذخيره LNG و LPG است كه قرارداد آن امروز به امضا رسيد و بسته سوم نيز بسته اسكله و بندر است.

مدير پروژه ايران LNG در خصوص بسته يك اين پروژه توضيح داد: در حال مذاكره با پيمانكار هستيم و اميدواريم به زودي نهايي شده و به مرحله قرارداد برسيم. در اين راستا براي مديريت پروژه LNG با چهار شركت بين‌المللي در حال مذاكره هستيم كه اميدواريم نتيجه مذاكرات به زودي نهايي شود و آن‌ها مديريت پروژه را بر عهده گيرند تا فاصله بين پروژه‌ها و بسته‌هاي مختلف و اشكالات ايجاد شده را حل كنند.

وي در اين خصوص توضيح داد: پيمانكار موردنظر براي بسته يك ايراني نيست؛ زيرا اين تكنولوژي در دنيا در اختيار فقط پنج يا شش شركت است و پيمانكاران ايراني هنوز توانايي انجام اين كار را ندارند؛ ولي با مذاكرات و اصلاحات در زير پروژه‌هاي بسته يك اميدواريم سهم قابل توجهي از عمليات را توسط پيمانكاران اصلي به ايرانيان بدهيم. در مجموع بسته‌هاي دو و سه پروژه ايران LNG؛ 70 درصد عمليات در دست ايراني‌هاست كه اميدواريم در مجموع كل پروژه ايران LNG اين مقدار به بيش از 50 درصد برسد.

خيرانديش، سهم شركت ملي نفت ايران را در پروژه ايران LNG؛ 49 درصد اعلام كرد و گفت: 59 درصد باقي در حال حاضر در اختيار صندوق‌هاي بازنشستگي نفت و سرمايه‌گذاري است كه قرار است سهم آن‌ها به 11 درصد كاهش يافته و 40 درصد باقي طبق روال همه پروژه‌هاي LNG به خريداران، سرمايه‌گذاران و فاينانس‌كننده‌هاي پروژه اختصاص يابد.

به گفته او، بازاريابي LNG توسط شركت ملي صادرات گاز ايران انجام مي‌شود و با توجه به اين كه بازاريابي يك پروژه پيچيده است و قرارداد‌هاي محرمانه دارد، لذا فرمول قيمت‌گذاري آن به راحتي در دسترس افراد قرار نمي‌گيرد. همچنين اميدواريم بخش بالادستي و پايين دستي پروژه ايران LNG به صورت هم زمان آماده شود. در اين راستا شركت ملي نفت ايران تاكيد كرده است كه اگر بخش بالادستي زودتر آماده شود و بخش پايين دستي آماده دريافت گاز نباشد، گاز توليدي وارد شبكه سراسري خواهد شد و چنانچه بخش پايين دستي زودتر از بخش بالادستي آماده شود، پيمانكار بخش بالادستي ملزم است گاز موردنياز را تهيه كند و برآورد مي‌شود بخش‌هاي بالادستي و پايين دستي پروژه ايران LNG دسامبر سال 2010 راه‌اندازي شوند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-09176
  • خبرنگار :