حضرت امام خميني(ره)به جهان اسلام جرات و روحيه شهادت‌طلبي بخشيدند مراسم سالگرد شهادت احمدكاظمي و يارانش برگزار شد سخنان محسن رضايي،سردار عزيزجعفري وسردار كوثري

مراسم گراميداشت اولين سالگرد شهادت سردار سرلشگر پاسدار احمد كاظمي و يارانش( شهداي عرفه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ و حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در اين مراسم كه ديشب با حضور جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از جمله عماد افروغ، مهندس غفوري‌فرد منتخب مردم تهران در انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي، سردار قاسم سليماني،سردار احمدي ‌مقدم فرمانده ناجا، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و از فرماندهان دوران دفاع مقدس به همراه تعداد ديگري از سرداران سپاه و خانواده شهيدان در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار شد، هر يك از سخنرانان به بيان ويژگي‌هاي شهيد كاظمي و يارانش پرداختند.

دكتر محسن رضايي،دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين مراسم با گرامي‌داشت ياد و خاطره شهداي دوران دفاع مقدس و احمد كاظمي و يارانش گفت: اين پرواز اگرچه از نظر عده‌اي غيرطبيعي بود اما از نظر خودشان كه سال‌ها در انتظار شهادت بودند كاملا طبيعي بود و آنها از مدتها قبل آماده اين پرواز بودند و بي‌تابي مي‌كردند. پروازي كه خيلي‌ها در حسرت يك لحظه قرار گرفتن در آن حالت هستند.

وي ادامه داد: شهيد كاظمي و يارانش فرزندان انقلاب و دفاع مقدس هستند. دو واقعه‌اي كه در تاريخ بي‌نظيرند و تاثيرات شگفتي در منطقه و جهان بر جاي گذاشتند. با پيروزي انقلاب اسلامي، ملت ايران به آرزوي 100 ساله خود دست يافت و طي اين 100 سال هرچند در چند خيزش بزرگ با ناكامي‌هايي هم مواجه بود اما در نهايت انقلاب را در آغوش گرفت و احمد كاظمي و يارانش و ساير شهدا هم در اين پيروزي نقش بسزايي ايفا كردند.

دكتر رضايي همچنين اظهار داشت: دفاع مقدس نيز بازيابي هويت و اعتماد به نفس ملت ايران بعد از 200 سال بود و شهدايي چون احمد كاظمي نيز در پيروزي‌هاي دوران دفاع مقدس تاثير داشتند و در واقع خالقان و نقش‌آفرينان اين دوران هستند.

وي به تاثيرات پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در منطقه و جهان اشاره كرد و افزود: اين دو واقعه، جرات و شهامت را در بين آزاديخواهان و نيروهاي انقلابي افزايش داد و امروز كسي نمي‌تواند تاثير اين دو واقعه و روح شهداي ما را در مقاومت ملت فلسطين، لبنان و عراق در مقابل اشغالگران انكار كند؛ از سوي ديگر پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، استقلال خواهي ملت‌ها از شرق و غرب را افزايش داد.

دكتر رضايي همچنين اظهار داشت: انقلاب و دفاع مقدس سطح ارزش‌هاي انساني، وفاداري،‌ايثارگري و مقاومت را در سطح جهان اسلام و در بقيه جاها احتمالا ارزش‌هاي انساني را ارتقاء دادند.

وي در خصوص چگونگي انتقال و ارتقاي ارزش‌هاي انساني گفت: ارزش‌ها يا از طريق كتاب‌ يا گفتمان‌ و يا با رفتار عمل و با خلق حوادث بزرگ از يك نسل به نسل ديگر منتقل مي‌شوند و هر كدام از اين ابعاد يك ميزاني از ارتقاء و انتقال ارزش‌ها را به عهده دادند.

وي با طرح اين سوال كه انقلاب و دفاع مقدس چگونه جامعه را متحول كردند و ارزش‌هاي انساني را و ارتقاء دادند و چه كساني حامل اين ابزار بودند؟، گفت: حضرت امام خميني (ره) اولين و بزرگترين نقش را در اين زمينه ايفا كردند، حضرت امام راحل ضمن ارتقاي ارزش‌هاي انساني در ايران و جهان،‌به جهان اسلام نيز جرات و روحيه شهادت‌طلبي بخشيدند و اين ويژگي‌ها را نيز گسترش دادند.

دكتر رضايي ادامه داد: رزمندگان اسلام نيز بعد از حضرت امام راحل بيشترين نقش را در اين زمينه ايفا كردند و به استقلال‌خواهي ملت‌ها از شرق و غرب كمك كردند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به ويژگي‌هاي ديگر شهيد احمد كاظمي و يارانش اشاره كرد و افزود:آنها جوانان 17 و 18 ساله‌اي بودند كه به نداي امام راحل لبيك گفتند،لذايذ دنيوي را كنار گذاشته و وارد عرصه دفاع از كشورمان شدند،بيشترشان هم باسواد تحصيلكرده بودند و مدرك ليسانس به بالا داشتند و مهمتر از همه اين كه از يك فهم سياسي و بيداري از محيط خود، بشريت و جهان برخوردار بودند و هدفشان مشخص بود. آنها براي كسب شغل و درجه و مقام به جبهه نرفتند و مي‌دانستند انتهاي كارشان شهادت است و اين پايان كار برايشان طبيعي بود به همين دليل در جامعه برخي ويژگي‌هايي ظهور كرد كه از جبهه وارد شده بودند.

وي به مبارزات شهيد كاظمي عليه رژيم طاغوت اشاره كرد و افزود: به دليل همين مبارزاتش توسط ساواك دستگير و زنداني شد. او در زندان چند شكنجه‌گر داشت، اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي وقتي خواستند شكنجه‌گرانش را معرفي كند گفت:انقلاب اسلامي به اندازه كافي آنها را مجازات كرده است.

دكتر رضايي، خستگي‌ناپذيري را از ديگر ويژگي‌هاي اين شهداء نام برد و افزود: آنها همواره در نوك پيكان دفاع از ملت ايران قرار داشتند و بيش از 10 بار مجروح شدند. خلاقيت و نوآوري مديريتي هم از ديگر ويژگي‌هاي آنها بود.

وي به درددل‌هايش با احمد كاظمي قبل از شهادت اشاره كرد و افزود: هميشه درددل‌هاي سياسي خود را با او در ميان مي‌گذاشتم چون خيلي پاك و با شرف بود.زماني هم يك تصميم سياسي گرفتم و برخي دوستان چرايي اين تصميم‌گيري را از من پرسيدند،گفتم احمد گفت اين تصميم را بگيرم.

در ادامه اين مراسم،سردار عزيز جعفري، با اشاره به شناخت بالاي عرفاني احمد كاظمي و يارانش گفت: گزينش اين شهدا، تقدير الهي بود و بايد بيشتر به آرمان‌هاي شهداء توجه كنيم.

وي به شهيدان مهتدي و يزداني اشاره كرد و افزود: آنها همواره در جهت تحقق ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامي جانفشاني كردند. شهيد مهتدي از دوران قبل از انقلاب مبارزات خود را آغاز كرد و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز براي برقراري امنيت در كردستان به همراه ساير همرزمانش بسيار فداكاري كرد و با وجود اين كه سه بار مجروح شد اما هيچگاه خسته نشد.

سردار عزيزجعفري اظهار داشت: شهيد مهتدي بعد از پايان جنگ تحميلي براي انتقال تجربيات دوران دفاع مقدس به حزب‌الله، به لبنان رفت، البته نبايد اين امر را يك نكته امنيتي تلقي كنيم چون انتقال تجربيات جنگ در بين كشورهاي دوست عرف است.

وي ادامه داد: شهيد مهتدي استعداد زيادي در جنگ‌هاي نامتقارن داشت و تجربيات اين شهيد به حزب‌الله در مقابله با رژيم اشغالگر قدس بسياركمك كرد.

سردار عزيزجعفري تصريح كرد: عزت‌ و اقتدار امروز انقلاب نتيجه خون شهداء است، انقلابي كه امام خميني(ره) آن را رهبري كردند و شهداء با خونشان آن را آبياري كردند و استيصال امروز آمريكا به عنوان دشمن قسم خورده ملت ايران نيز ناشي از همين انقلاب اسلامي است.

سردار حاج محمد كوثري، از فرماندهان دوران دفاع مقدس نيز در اين مراسم با بيان خاطراتي از شهيد كاظمي و يارانش گفت: بعد از پايان جنگ وقتي صحبت از درجه گرفتن شد گفتيم ما نه براي كسب درجه و مقام، بلكه براي اداي تكليفي آمده بوديم كه امام برعهده ما گذاشته بودند.

وي افزود: اگر انگيزه، روحيه پركاري، تيزهوشي، ايمان و تقوي نبود نمي‌توانستيم در مقابل دشمن بايستيم و حالا بعد از شهداء كار ما بسيار سخت‌تر شده است.

اجراي نمايشي در رابطه با شهداي عرفه و پخش چند كليپ از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۸ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 8510-04173
  • خبرنگار : 71062