/ممانعت بانك‌هاي عربي نسبت به گشايش اعتبار براي ايرانيان/ رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم خبرداد: كاهش20درصدي توليد محصولات آلومينيومي‌ ساختماني در 8ماهه امسال

ممانعت برخي بانك‌هاي عربي از جمله بانك‌هاي بحريني و اماراتي از گشايش LC براي واردات مواد اوليه موردنياز توليدكنندگان ايراني، صنعت آلومينيوم ساختماني كشور را با مشكل تامين مواد اوليه روبه‌رو كرده است.

هبت‌اله فاضلي ـ رييس اتحاديه تعاوني‌هاي سراسري صنايع آلومينيوم در ساختمان ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: ميزان توليد محصولات آلومينيومي‌ ساختماني طي هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته بين 10 تا 20 درصد كاهش يافته است.

وي با بيان اين كه در سال‌هاي گذشته حدود 100 هزار تن از مواد اوليه موردنياز صنايع آلومينيوم از طريق واردات تامين مي‌شده است، گفت: امسال كمتر از 50 درصد نياز كشور از طريق واردات تامين شده كه دليل اصلي آن عدم گشايش LC براي توليدكنندگان ايراني توسط بانك‌هاي خارجي است.

او با بيان اين كه در سال‌هاي گذشته حدود 70 هزار تن از مواد اوليه موردنياز صنعت آلومينيوم از طريق شركت دوبال امارات تامين مي‌شد، گفت: هم اكنون اين شركت اعلام كرده كه تا يك سال آينده هيچ ماده‌اي را به ما تحويل نخواهد داد.

وي افزود: شركت‌هاي بحريني نيز چنين واكنشي داشته‌ند و بانك‌هاي بحريني نيز در خصوص گشايش LC شركت‌هاي ايراني سكوت كرده‌اند.

وي با اشاره به اين كه كشور‌هاي حاشيه خليج فارس همواره خواستار فروش آلومينيوم توليدي‌شان به ايران بوده‌اند، گفت: اين در حالي است كه هم اكنون از فروش اين ماده خودداري مي‌كنند و تمايلي به مذاكره با ما ندارند كه با توجه به وضعيت موجود سير نزولي توليد محصولات آلومينيومي‌ با سرعت بيشتري ادامه خواهد يافت.

فاضلي در ادامه با اشاره به توقف 162 ديگ آلومينيوم شركت ايرالكو به دليل مشكلات زيست محيطي اظهار كرد: اين مساله باعث كاهش ماهانه دو هزار و 250 تن در توليد آلومينيوم شركت ايرالكو شده و اين در حالي است كه توليدكنندگان محصولات آلومينيومي‌ نيز با مشكل عدم واردات مواد اوليه مواجه هستند.

وي، خواستار رفع توقيف ديگ‌هاي آلومينيوم ايرالكو و راه‌اندازي دوباره آن به منظور حل مشكل كمبود مواد اوليه موردنياز توليدكنندگان شد و گفت: در صورت تحقق اين مساله و كاهش صادرات شمش آلومينيوم، مشكل صنعتگران به صورت موقتي حل خواهد شد و در كنار اين مساله مي‌توان بحث رفع آلايندگي ديگ‌هاي ايرالكو را نيز پيگيري كرد.

او در پايان از ارائه نامه‌اي به رييس جمهور جهت حل مشكل توليدكنندگان صنايع آلومينيوم در ساختمان كشور خبر داد.

به گزارش ايسنا متن نامه ارسالي به شرح زيراست:

ضمن آرزوي توفيق حضرت عالي و همكاران به استحضار مي‌رساند كه اين اتحاديه به عنوان متولي تامين نيازمندي‌هاي بيش از 40 شركت تعاوني تحت پوشش با هدف خودكفايي صنفي، صنعتي و صد البته با تحمل مشتقات فراوان مجتمع توليدي بزرگي را در مازندران احداث و راه‌اندازي كرده كه با بهره‌گيري از تكنولوژي روز و اشتغال مستقيم بيش از 200 نيروي فني و ماهر توانمندي‌هاي بسياري را در زمينه توليد فرآورده‌هاي آلومينيومي‌ دارد. به رغم موفقيت‌هاي بسياري كه در اين خصوص به دست آمده مشكلات عديده‌اي نيز بر سر راه اين مجموعه قرار دارد كه از آن جمله گذشته از تنگنا‌هاي مالي، محدوديت منابع داخلي و خارجي در تامين مواد اوليه موردنياز است.

احتمالا مستحضر هستيد كه در كشور ما صرفا دو كارخانه دولتي المهدي در بندرعباس و ايرالكو در اراك توليد‌كننده مواد اوليه آلومينيوم هستند كه اولي تنها توليدكننده شمش آلومينيوم بوده و آلومينيوم آلياژي مورد مصرف در صنعت اكسترود (توليد پروفيل ساختماني، صنعتي و...) فقط توسط ايرالكو آن هم در سطحي محدود توليد مي‌شود و بهره‌گيري از واردات اين كالا براي تكميل نياز مصرف‌كنندگان نيز راه ديگري بوده كه در سال‌هاي اخير از طريق كشور‌هاي حوزه خليج فارس (به لحاظ مسافت) به سهولت انجام مي‌شده است؛ اما متاسفانه در سال جاري و به ويژه ماه‌هاي اخير طرف‌هاي خارجي با تاثر از بازي‌هاي سياسي كه حاميان آن‌ها در دنيا عليه كشور ما ايجاد كرده‌اند تمايلي به فروش مواد اوليه به ايران نشان نداده و افزايش بي رويه قيمت جهاني آلومينيوم و حتي مشكلاتي كه در بانك‌هاي داخلي براي گشايش اعتبارات اسنادي وجود دارد نيز به عنوان عواملي مضاعف، عملا واردات اين كالا را غير ممكن كرده و اين در حالي است كه از سوي ديگر شركت ايرالكو نيز با فشاري كه در سال‌هاي اخير از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به بهانه آلاينده بودن فعاليت آن متوجه كارخانه مذكور در اراك بوده و نهايتا در ماه‌هاي اخير به پلمپ بيش از 150 ديگ ذوب آلومينيوم در خط توليد كارخانه منجر شده به تعطيلي نسبي انجاميده و بدين طريق ضمن قرار گرفتن جمع كثيري از كارگران كارخانه ايرالكو در معرض بيكاري (براساس زمزمه‌هايي كه شنيده مي‌شود) صنعت آلومينيوم كشور نيز با ده‌ها هزار شاغل مستقيم ديگر كه اين اتحاديه نيز با قريب چهار هزاركارگاه تحت پوشش جزئي از آن است با بحراني جدي مواجه شده است. شكي نيست كه موضوع آلاينده بودن كارخانه ايرالكو بايد برطرف شود؛ اما هميشه آسان‌ترين راهكار بهترين راهكار نيست؛ چراكه امروز آسيب‌ها و خسارات ناشي از تعطيلي كارخانه مزبور كه بر پيكره اين صنعت وارد مي‌شود به مراتب بيشتر از مشكل آلودگي آن بوده و به همين جهت براي رفع آلاينده بودن آن بايد فكر ديگري از سوي دولت محترم شود. لذا شايسته است با دستور حضرت عالي سريعا به اين موضوع رسيدگي شده و نظر مراجع قضايي براي نقض حكم تعطيلي خطوط توليد ايرالكو و نظر سازمان حفاظت محيط زيست استان مركزي به عنوان شاكي پرونده جلب شده تا انشاءاله اين مشكل سريعا برطرف شود.

گفتني است، رونوشت اين نامه براي وزيرصنايع ومعادن، رييس سازمان توسعه ونوسازي معادن وصنايع معدني،رييس هيات مديره شركت ايرالكو و نماينده اراك درمجلس شوراي اسلامي نيز ارسال شده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۶ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8509-15489
  • خبرنگار :