گروه باستانشناسي بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد، مسير جديدي را براي عبور راهآهن از مقابل نقش رستم و حريم درجه يك تخت جمشيد (پارسه) به مسؤولان راهآهن پيشنهاد ميكند.
افشين يزداني ـ باستانشناس اين بنياد ـ در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اينباره اظهار كرد: تعدادي از كارشناسان بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد مسير جديدي را براي عبور قطار پيشنهاد كردهاند و اكنون درحال پيگيري و اجراي طرح پيشنهادي هستند.
وي با بيان اينكه مسير تصويبشده براي راهآهن از فاصلهي حدود 350 متري نقش رستم عبور ميكند، افزود: اين مسير منظر نقش رستم را تحتشعاع قرار ميدهد و مهمتر از آن، بحث ارتعاشهاي حدود يك يا دو ريشتر است كه قطارهاي مسافربري و باري ايجاد ميكنند؛ اين ارتعاشها در طولاني مدت، بويژه به كعبه زرتشت آسيبهاي جدي وارد ميكنند.
يزداني دربارهي طرح پيشنهادي كارشناسان بنياد پارسه ـ پاسارگاد، توضيح داد: پس از ديدن نقشهي مسير، متوجه شديم كه اين مسير از سه كيلومتر پيش از نقش رستم (از سمت راست مرودشت) كمي به سمت شمال شرق ميتواند بچرخد و سپس در نزديكي روستاي حاجيآباد در مسير تصويبشدهي راهآهن، ادامه يابد. به اين ترتيب، فاصلهي راهآهن از 350 متري نقش رستم به حدود 900 متري آن ميرسد و در واقع، مسير بايد حدود پنج كيلومتر تغيير يابد، تا خطر رفع شود.
او با اشاره به اينكه براساس نقشه، اكنون راهآهن از حريم درجه يك تخت جمشيد (پارسه) ميگذرد و براساس قانون در چنين محدودههايي حتا كاشتن يك درخت نيز ممنوع است، ادامه داد: مسير پيشنهادي بنياد پارسه ـ پاسارگاد با دور زدن دو روستا، مسير راهآهن را مستقيم و حتا مسافت آنرا چند صدمتر كوتاهتر ميكند.
اين باستانشناس با تاكيد بر اينكه به اهميت احداث راهآهن در منطقه و استان آگاه هستيم، اضافه كرد: اگر اين موضوع فقط يك راه حل داشت، بحث ديگري بود؛ ولي زماني كه به سادگي راه ديگري را ميتوان پيشنهاد كرد، بر عبور نكردن راهآهن از مقابل نقش رستم و استفاده از راهي ديگر پافشاري ميكنيم.
انتهاي پيام