جواد آتش‌افروز: مجري بايد بداند چه نوع برنامه‌اي را اجرا مي‌كند محدود‌ي اطلاعات مشكل برخي از مجريان رسانه‌ي ملي است

جواد آتش افروز، چالش با افراد مبتكر در برنامه‌هاي تركيبي را موجب دور شدن بيننده از گفت‌وگو و دنبال نكردن برنامه مي‌داند.

اين مجري تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: بعضي از مجريان فكر مي‌كنند كه با اين نوع صحبت كردن، با مهمان برنامه مي‌توانند توجه مخاطب را به برنامه جلب كنند در صورتي كه استفاده از اين شيوه، نتيجه‌ي عكس دارد.

وي درباره‌ي نحوه‌ي اجرا در برنامه‌هاي تركيبي افزود: گفت‌وگوي چالشي در برنامه‌هاي تركيبي كه با حضور افراد مبتكر و خلاق پخش مي‌شود، بي معناست؛ چرا كه لازمه‌ي استفاده از اين شيوه مصاحبه، «چالشي بودن موضوع مورد بحث» است.

مجري برنامه‌ي «مردم ايران اسلام» در ادامه گفت: با افراد نوع‌آور و شاخص بايد به گونه‌اي صحبت كرد كه افراد علاقه‌مند به رشته‌ي كاري مهمان برنامه به انجام تلاش بيشتر تشويق شوند و گروه ديگر از مخاطبان را به اين زمينه فعاليت مشتاق كند.

وي درباره‌ي تند تند حرف زدن عمومي برخي از مجريان برنامه‌هاي تركيبي اظهار كرد: بعضي از اين افراد، اين شيوه را يك نوع فرم مي‌دانند و معمولا از آن براي اجراي برنامه‌هاي ويژه‌ي جوانان كه قشري نو جو هستند، ‌استفاده مي‌كنند.

آتش‌افروز در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا تلاش برخي از مجريان تلويزيوني، براي مطرح كردن خود، هنگام اجراي برنامه كار درستي است؟ اظهار كرد: ‌چرا اين فرد بايد خود را برجسته كند؟ زماني كه مجري به موضوع مورد بحث، احاطه داشته باشد، پرسش‌هاي درست مطرح كند. در مواقعي كه لازم است،‌با احترام، حرف مهمان برنامه را قطع كند، در نظر مخاطبان، مجري توانايي جلوه مي‌كند، بنابراين اين فرد با رعايت چنين استانداردهايي در كار خود به عنوان مجري شاخص مطرح مي‌شود.

وي درباره‌ي معيارهاي ديگر اجراي صحيح برنامه‌ي تركيبي گفت: مجري با به كار بردن واژگان و جملات درست، به موقع سكوت كردن،‌تاكيد به جا بر موضوع مورد بحث و باور به صحبت‌هاي خود، مي‌تواند با مخاطب ارتباط خوبي برقرار كند.

مجري سري اول برنامه‌ي «به خانه بر مي‌گرديم» اضافه كرد: مجري بايد بداند كه چه نوع برنامه‌اي را قرار است، اجرا كند، درباره‌ي موضوع مورد بحث، اطلاعات كافي داشته باشد، تا بتواند با طرح ديدگاه‌هاي مختلف درباره‌ي موضوع به برنامه جذابيت بخشد كه در اين راه مي‌تواند از اطلاعات محقق و نويسنده‌ي اثر تلويزيوني كمك بگيرد، علاوه بر اين معيارها،‌مجري بايد مصاحبه شونده را به درستي بشناسد.

آتش‌افروز با بيان اين كه دايره‌ي محدود اطلاعات برخي مجريان كنوني رسانه‌ي ملي، يكي از مشكلات اين حرفه، در حال حاضر است، تاكيد كرد: مجري بايد به واژگان زيادي احاطه داشته باشد و مطالعه‌اشان، در حدي باشد كه بتواند با استفاده از دانسته‌هاي خود در لابه‌لاي برنامه، بينندگان را جذب كنند. چرا كه مخاطب راديويي و تلويزيوني را نمي‌توان دايم فريب داد. چون مجري در يك يا دو قسمت مي‌تواند،‌بيننده يا شنونده را گول بزند؛ ولي مخاطب پس از اين مدت متوجه مي‌شود كه حرفه‌ي خود را به خوبي نمي‌شناسد و به بيان ديگر «فرد رسانه‌يي نيست».

وي در پايان خاطرنشان كرد: گوينده، زمان اجرا بايد اطلاعات جديدي را به مخاطب دهد و به عبارت ديگر حرفي براي گفتن داشته باشد، تا مخاطب پس از تماشاي برنامه در پاسخ به اين پرسش كه «خب، اين برنامه چه بود؟»، نگويد« نمي‌دانم، چيزي نبود، همين طوري نگاه كردم.»

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۷ آبان ۱۳۸۵ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8508-08592.47096
  • خبرنگار : 71078