معاون وزيرصنايع خبر داد: سهم 45درصدي صنايع با فناوري متوسط در ارزش افزوده بخش صنعت مطلوب نبودن اثربخشي سيستم‌هاي كيفيتي در واحدهاي توليدي

سهم صنايع با فناوري متوسط در ارزش افزوده بخش صنعت بيش از 45 درصد است.

به گزارش خبرنگار صنعت ايسنا، محمدحسن ثقفي ـ معاون برنامه‌ريزي، توسعه و فناوري وزير صنايع و معادن ـ در مراسم گراميداشت روز ملي كيفيت با بيان اين كه بيش از 1500 واحد تحقيق و توسعه در بخش توليد كشور شكل گرفته است، گفت: صنايع با فناوري پايين در دهه گذشته بيشترين سهم را در ميزان ارزش افزوده حاصل از بخش صنعت دارا بوده است؛ در حالي كه هم اكنون صنايع با فناوري متوسط جايگزين آن شده و بيش از 45 درصد ارزش افزوده بخش صنعت به اين نوع صنايع اختصاص دارد.

وي با بيان اين كه در رقابت‌پذير كردن بخش صنعت سه موضوع اصلي كاهش هزينه توليد، نفوذ نوآوري و ارتقاي كيفيت محصول موثر است، افزود: در 15 سال گذشته تحقيقات توسعه‌اي در بخش صنعت مورد توجه قرار گرفته و وزارت صنايع بر عملي شدن اين مساله تاكيد داشته است.

ثقفي با اشاره به رشد سهم صادرات صنعتي و تكنولوژي‌هاي متوسط در صادرات صنعتي كشور اظهار كرد: براساس بررسي‌هاي انجام شده حدود 0.6 درصد توليد ناخالص ملي به بخش‌هاي تحقيق و توسعه مستقر در واحد‌هاي خصوصي اختصاص داشته است و اين رقم براي واحد‌هاي دولتي 0.48 درصد برآورد مي‌شود.

وي با تاكيد بر لزوم رقابت پذيري توليدات صنعتي كشور گفت: كيفيت پايين، اتلاف منابع و عدم رضايت مصرف‌كننده با شعار دولت مبني بر عدالت محوري در تناقض است كه بايد از ادامه اين مساله جلوگيري شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر مشكلي از نظر استقرار سيستم‌هاي كيفيتي در واحد‌هاي توليدي وجود ندارد؛ ولي اثربخشي اين سيستم‌ها چندان مطلوب نيست.

معاون وزير صنايع با بيان اين كه براي انتخاب واحد‌هاي نمونه در فرآيند جايزه ملي كيفيت از الگوي تعالي بنيان مديريت كيفيت اروپا استفاده شده است، گفت: بايد ديد ارزيابان چقدر به اين موضوع توجه كرده‌اند و در صورتي كه اين امر با شاخص‌هاي تعيين شده هماهنگي كامل نداشته باشد، بايد توجه بيشتري صورت گيرد تا منجر به بومي‌سازي آن مدل در كشور شود.

وي در پايان با تاكيد بر اين كه موسسه استاندارد بايد توسط افراد فعال در زمينه نرم افزاري بخش صنعت اداره شود، اظهار كرد: اميدواريم به زودي شاهد ارائه آمار و ارقام از سوي موسسه استاندارد جهت مشخص شدن رشد نقش كيفيت و استاندارد در توليدات داخل باشيم.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۴ آبان ۱۳۸۵ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8508-07197
  • خبرنگار :