/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/20 "عبور مترو از چهارباغ صددرصد اثرهاي مخربي بر سيوسه پل دارد"
يك كارشناس ارشد مرمت گفت: عبور مترو از خيابان چهارباغ صددرصد اثرهاي مخربي بر سيوسه پل دارد؛ چراكه علاوه بر رسي بودن خاك، كف رودخانه هم شني است كه رانش بيشتري را بهوجود ميآورد. محمد رناسي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، افزود: عبور مترو از زير خيابان چهارباغ علاوه بر توليد لرزه، كم شدن رطوبت خاك را سبب ميشود كه اين امر با توليد تركهايي در بناي مدرسهي چهارباغ ايجاد نشتي نيز ميكند. وي توضيح داد: بناهاي تاريخي منطقهي چهارباغ بهدليل همجواري با رودخانهي زايندهرود در زمين آبرفتي ساخته شدهاند و كم و زياد شدن رطوبت خاك، نوسانهايي را سبب ميشوند كه اين نوسانها علاوه بر متاثر شدن از آب رودخانه بهدليل عبور نهري از وسط مدرسهي چهارباغ، ايجاد تركهايي را در بناي مدرسه موجب ميشود. او به كم و زياد شدن رطوبت براثر حفر تونل اشاره و تصريح كرد: هنگامي كه تونل يا كانالي در زمين حفر ميشود، مقداري از رطوبت خاك را جذب ميكند و اين آبها در يك محل جمع و توليد نوسان ميكنند. لذا وقتي دركنار بناهاي تاريخي حفاري ميشود، رطوبت زمين زير بناها از ميان ميرود؛ چراكه بناهاي تاريخي مانند مدرسهي چهارباغ در شرايطي خاص به تعادل رسيدهاند و كوچكترين تغييري نشت آب را سبب ميشود. اين كارشناس مرمت دربارهي ساخت ايستگاهها و خاكبرداري آنها توسط ماشينهاي سنگين، توضيح داد: هرچقدر حجم خاكبرداري بيشتر باشد، تاثير بيشتري نيز برجا ميگذارد و چنانچه در نزديكي بناهاي تاريخي نيروي فشاري حتا در يك متري آن وارد شود، در درازمدت نشت پي ساختمان را سبب ميشود؛ چراكه خاك ميل دارد، در محلي كه فشار به آن وارد شده است، پخش شود كه اين رانش، نشت آب را سبب ميشود. بهعنوان مثال، با احداث خيابان حكيم دركنار مسجد تاريخي حكيم خسارتهايي به اين بنا وارد شده است. وي دربارهي اينكه مسؤولان قطار شهري عبور مترو را در اصفهان با شهرهاي ديگر مقايسه ميكنند، گفت: خاك اصفهان رسي است و امكان دارد، در مكانهايي كه مترو از زير بناهاي تاريخي رد شده است از جنس صخرهيي باشد كه در آن صورت زمين مقاومت بيشتري دارد. رناسي در پاسخ به اين پرسش كه چه اقداماتي بايد انجام شوند كه در صورت عبور مترو از چهارباغ هيچ اثر سويي براي آثار تاريخي ايجاد نشود، اظهار داشت: تونل مترو بايد در عمق زياد ساخته شود و اين ميزان براي خيابان چهارباغ دست كم بايد بالاي 21 متر باشد؛ اما در آن صورت رفت و آمد در ايستگاهها بسيار مشكل خواهد شد. انتهاي پيام