/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/24 يك كارشناس معماري و شهرسازي: چهارباغ با عبور مترو به سرنوشت كارخانههاي تخريبشدهي اصفهان دچار ميشود
يك كارشناس معماري و شهرسازي گفت: مديريت شهري اصفهان چهارباغ را با عبور مترو به همان سرنوشت كارخانههايي كه در گذشته تخريب شدند، دچار ميكند كه اكنون پتانسيلي براي شهر اصفهان ميتوانستند باشند. محمدرضا قانعي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام مخالفت خود دربارهي عبور مترو از اصفهان، اظهار كرد: هيچ دليلي ندارد، وقتي در شهر اصفهان پتانسيلهاي ديگري براي عبور مترو وجود دارند، با وجود تمام اما و اگرها و با لجبازي آنرا از چهارباغ عبور دهند. وي با بيان اينكه يكي از ويژگيهاي چهارباغ، درختان چنار كهنسال آن است، افزود: اكنون ببينيد براي اين خيابان درختي باقي مانده است يا خير؛ مانند كارخانههايي كه پتانسيلي براي شهر اصفهان ميتوانستند باشند و بهجاي آنكه مانند كشورهاي متمدن آنها را به فضاي فرهنگي و آموزشي براي جوانان تبديل كنند، به آپارتمانهايي آنچناني تبديل شدند. اين كارشناس ادامه داد: موضوع ارتعاشها و تاثيري كه بر بناهاي تاريخي ميگذارند، قابل حل است؛ ولي در شرايطي كه در دو طرف خيابان چهارباغ، دو خيابان ديگر بهعنوان كمكي طراحي و اجرا شدهاند، چرا مترو از خيابان باغ گلدسته يا خيابان شمسآبادي عبور نميكند، تا با فاصلهي مناسب به چهارباغ نيز خدماترساني كند؟ او با بيان اينكه در اصفهان آبهاي زيرزميني بهدليل مجاورت با رودخانه وجود دارند، تصريح كرد: در زمان ساخت هتل شاهعباس مشخص شد كه بستر رودخانه تا محل احداث نيز وجود داشته است. همچنين در آن زمان به آثاري برخورد كردند كه نشان ميداد، در گذشتههاي خيلي دور، رودخانه در آن محل بوده است. اكنون در بحث مترو نيز بايد عواقب كار درنظر گرفته شود. قانعي با اشاره به اينكه مردم شهر اصفهان با اين وضعيت مخالفاند؛ چراكه اين قضيه نيز مانند بحث آب رودخانه است كه يكسال قطع شد، گفت: گرچه عقيده دارم، از نظر فني قابليت و توانايي پاسخگويي به چنين مسائلي را داريم، ولي براي كاري كه راه حل سادهتري هم دارد، اين چنين مسائل فرهنگي و اجتماعي را دامن نميزند؛ چرا بايد چنين بهايي پرداخت كنيم؟ انتهاي پيام