/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/7 "مديران شهري اصفهان خواسته يا ناخواسته در از ميان بردن آثار تاريخي تلاش ميكنند"
اصفهان با وجود بناهاي تاريخياش به نصف جهان مشهور است؛ اما متاسفانه مسؤولان براي حفظ بافتهاي تاريخي، ارزشي قايل نيستند و براي ورود تاسيسات مدرني مانند مترو به بافت، بهراحتي دربارهي بناهاي تاريخي تصميمگيري ميكنند و حتا سبب تخريب آنها ميشوند. مريم پيرجمالي ـ كارشناس معماري ـ در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، تاكيد كرد: اگر قرار باشد، با عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي، كوچكترين آسيبي به آثار تاريخي اين منطقه وارد شود، اين كار نبايد صورت گيرد. او افزود: اكنون نيز با عبور ماشينها در خيابان چهارباغ، كاشيهاي مدرسهي چهارباغ در حال فروريختناند. در اين شرايط، چطور ممكن است، مترو با داشتن جمعيت فراوان و عبور و مرور در هر لحظه، هيچ لرزشي ايجاد نكند. وي با يادآوري اينكه در گذشته، خيابان چهارباغ تنها بهعنوان يك خيابان مطرح نبوده و جنبهي تفريحي نيز داشته است، اظهار داشت: خيابان چهارباغ در واقع، يك پيادهرو بوده كه علاوه بر گردش و تفريح، اقتصاد نيز در آن رونق داشته است و اين بافت بايد به همان شكل نخستين خود احيا شود؛ اما اگر مترو بخواهد از آن عبور كند، با وجود ساخت ايستگاهها و لرزشهايي كه به همراه خواهد داشت، بافت تاريخي را برهم ميزند. او با اشاره به اهميت و ارزش بافتهاي تاريخي، تصريح كرد: در بسياري از بافتهاي تاريخي شهرهاي دنيا، ماشينها اجازهي تردد در بافت را ندارند و براي آنكه بافتها به مخروبه تبديل نشود و زندگي در آنها جريان داشته باشد، با امكاناتي مانند دوچرخه از بافت عبور ميكنند. اين كارشناس معماري همچنين گفت: بافت قديمي با مردم زنده است و مردم بايد در اين بافت زندگي و از آن استفاده كنند؛ اما روشهايي بايد در پيش گرفته شوند كه بافتها و بناهاي تاريخي آسيب نبينند. اگر مترو به بافت ميآيد، نبايد هيچ ضرري متوجه آثار تاريخي شود؛ اما آيا مسؤولان مترو در اصفهان قادرند، چنين تضمين محكمي دهند؟ پيرجمالي با بيان اينكه آثار خلقشده در دورههاي تاريخي گذشته، خلاقيت معماران آنها را نشان ميدهند، ادامه داد: در زمان صفويه هنگامي كه معماران در ساخت مسجد امام (ره) با كمبود سنگ روبهرو شدند، شاهعباس دستور داد كه از سنگهاي مسجد عتيق مربوط به دورهي سلجوقي استفاده كنند كه اين اقدام، با اعتراض اطرافيان مواجه شد و آنها اين كار شاهعباس را نادرست دانستند و اعلام كردند، دور از شان شاهانه است كه بناي تاريخي گذشته را خراب و بهجاي آن بناي جديدي احداث كند؛ چراكه آيندگان با ديدن اين بنا، كار شاه را غيرمنطقي تلقي خواهند كرد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به خطر حذف ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني بهدليل مخدوش شدن حريم آن توسط برج جهاننما، يادآور شد: ميدان نقش جهان مهمترين شاهكار معماري در زمينهي ساخت ميدان و در دنيا جزو يكي از سه ميدان معروف است، بهگونهاي كه به معناي واقعي كلمه يك ميدان و مركز تفريح، خريد و ديگر احتياجهاي مردم است. او افزود: يكي از شاخصهاي ميدان نقش جهان خط آسمان يكدست آن است كه با احداث ساختمانهاي بلند در اطراف آن كه برج جهاننما از جملهي مهمترين آنها بوده، مخدوش شده است. اين اتفاق نشان ميدهد كه مديران شهري اصفهان بدون هيچگونه اطلاعي از ارزش بناهاي تاريخي، بهصورت خواسته يا ناخواسته در از ميان بردن آنها تلاش ميكنند. اين كارشناس معماري در پايان با يادآوري قطع بازار تاريخي ميدان نقش جهان كه اين ميدان را به ميدان عتيق دورهي سلجوقي متصل ميكرد، اضافه كرد: مسؤولان شهري ما بدون ارايهي طرحي كه به بافت تاريخي آسيب نزند، اولويت پروژهي خود را بر احداث خيابان قرار دادند و با احداث خيابان عبدالرزاق در سالهاي گذشته، سبب قطع شدن قسمتي از بازار تاريخي ميدان امام (ره) شدند. اكنون نيز كه بحث مترو چهارباغ به ميان آمده است، بدون بررسي روشهاي ديگر بهآساني پيشنهاد عبور مترو را از خيابان چهارباغ عباسي ميدهند. انتهاي پيام