... در ادامهي نشست تخصصي گردشگري در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مدير كل دفتر هماهنگي و كانون ملي گردشگري ايران نيز دربارهي تحول در اين صنعت تا سال 1386 خاطر نشان كرد: گردشگري به عنوان صنعتي بدون دود و گذراندن فرايند توليد تا صادرات است كه ميتواند بهترين وارد كننده بدون صادرات باشد كه با عملكرد و تبليغاتي مناسب، ايران را به جايگاه واقعي خود برساند.
محمد علي فياضي، افزود: حداقل ضايعات موجود در صنايع ديگر، در اين بخش وجود دارد و براي تحول صنعت گردشگري به نگاهي فرابخشي نياز است و جهت ارز آوري بيشتر بايد تعامل نزديكي برقرار شود.
وي با بيان اين كه تعامل موجود در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در هيچ مقطعي به اين شكل وجود نداشته است، افزود: پس از گذشت هفت هشت سال كه اختيار مجتمعهاي بين راهي به پايانهها داده شده بود با تفاهم نامهي جديد ، بسياري از مشكلات فرار روي اين صنعت به خصوص در سرمايه گذاري مرتفع ميشود و اين تعامل در حال حاضر با حوزههاي ديگر نيز ايجاد شده است.
فياضي گفت: با تشكيل كانون ملي گردشگري و مصوب شدن آن در سال 1384 با دو كميسيون هماهنگي امور خدمات گردشگري و حقوقي و امنيتي، بسياري از مسائل مربوط به صنعت توريسم به خصوص با نيروي انتظاميمورد بررسي قرار گرفته است.
وي دربارهي فعاليتهاي كانون ملي گردشگري تاكنون، اظهار كرد: نحوهي برخورد نيروي انتظاميو پليس با گردشگران و اعلام آمادگي نيروي انتظامي براي انجام طرح پليس توريست، رفع مسالهي طرح ترافيك براي گردشگران از جمله اقدامات اين كانون در جهت بررسي ورفع آنها بوده است.
تحول در گردشگري با تعامل ساير دستگاه ها ايجاد مي شود
مدير كل دفتر هماهنگي و كانون ملي گردشگري ايران ادامه داد: تحول در صنعت گردشگري با تعامل ساير دستگاهها پديد ميآيد كه ايجاد زيرساخت در كنار آن بر اين مساله تاثير ميگذارد.
وي تصريح كرد: تحول وعده داده شده از سوي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در صنعت گردشگري دور از دسترس نيست و زمان آن نزديك است كه با تعامل ايجاد ميشود.
اميدواريم آيين نامه سفر كاركنان دولت تا شهريور ابلاغ شود
فياضي با اشاره به نقش دفتر كانون ملي گردشگري گفت: بر اساس مادهي 25 قانون الحاق، بخشي از مقررات مالي اختيارات دولت مصوب سال 1384، اين دفتر ماموريتي ويژه در جهت تهيهي آيين نامهي سفر كاركنان دولت در جهت توسعهي گردشگري و حمايت از سفر كاركنان دولت دارد.
وي افزود: با ايجاد كميتهاي متشكل از نخبگان و كارشناسان قوي در گردشگري طي جلسات متعدد اين آيين نامه تدوين شد كه پس از تصويب هيات دولت، اجرايي ميشود.
مدير كل دفتر هماهنگي و كانون ملي گردشگري ايران ابراز اميدواري كرد كه اين آيين نامه تا شهريور ماه ابلاغ شود و كاركنان دولتي به همراه وابستگان خود از اين تسهيلات استفاده كنند.
وي ادامه داد: در اين آيين نامه 25 درصد سهم ادارهي رفاه سازمانهاي دولتي، 35 درصد سهم بخش خصوصي و سهم متقاضي نيز 40 درصد است كه براي هر نفر 20 هزار تومان اختصاص مييابد و با توجه به ابلاغ دولت اميدواريم دستگاههاي دولتي اين آيين نامه را اجرا كنند.
فياضي با بيان اين كه بودجهي رفاهي حدود 300 تا 400 ميليارد تومان است، گفت: بر اساس محاسبهي سازمان مديريت و برنامهريزي حدود 240 ميليارد تومان بايد در اختيار كارمندان دولت قرار بگيرد و اين رقم، پايهاي شده براي سال آينده كه با توجه به تورم افزايش مييابد.
مدير كل دفتر هماهنگي و كانون ملي گردشگري ايران اظهار كرد: بر اساس اين طرح تاكنون در كيش اعلام آمادگي شده كه 60 درصد در اقامت، 40 درصد در هزينهي پذيرايي و 35 درصد در هتلها تخفيف ارايه شود.
وي ابراز كرد: شواهد بر اين است حركتهاي بخش گردشگري كشور به سمتي است كه در سالهاي آينده نه فقط براي كارمندان بلكه طلاب، دانشجويان و كاركنان مراكز فرهنگي از تسهيلات سفر ارزان استفاده كنند و تعداد مسافران داخلي تا 35 ميليون نفر افزايش يابد.
فياضي گفت: با برنامهريزيها و حركتهاي پرشتاب در سال آينده گردشگري داخلي در سبد خانواده قرار بگيرد و سفر جزو جدايي ناپذير زندگي باشد.
جلسههاي كانون منتظر معرفي نمايندگان سازمانهاي دولتي شد
وي در ادامه دربارهي علت برگزار نشدن جلسههاي كانون ملي گردشگري اظهار كرد: مديريت بسياري از دستگاههاي دولتي تغيير كرده اند بنابر اين الزام بود تا براي معرفي نمايندههاي جديد در خواست شود و مجبور بوديم براي معرفي نمايندگان تمام سازمانهاي حاضر و موثر در كانون ملي گردشگري فرصتي داده شود.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
كميتههاي گردشگري براي پي گيري مسايل گردشگري راه اندازي ميشود
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز كه در اين نشست تخصصي حضور داشت از تشكيل كميتهاي تخصصي براي پيگيري مسايل مربوط به گردشگري و برقراري ارتباط و تعامل با دستگاهها و سازمانهاي مربوطه خبر داد و افزود : پيش بيني مكانهاي خاص در پاركهاي ملي، مذاكره و تعامل با سازمان حفاظت از محيط زيست اسكان و توسعهي اقامتگاههاي گردشگري فعاليتهاي فرهنگي و... از جمله برنامههاي مطرح شده و قابل پيگيري در اين كميته است.
مهندس رحمت الله احمدي در ادامهي گفتههايش اشتغال را بزرگ ترين مشكل كشور دانست و خاطر نشان كرد: به ازاي يك گردشگر، چهار شغل مستقيم و 11 شغل غير مستقيم ايجاد ميشود و بر اساس چشم انداز 20 ساله بايد از صنعت گردشگري 20 ميليارد دلار درآمد ارزي حاصل شود كه اين موضوع ديدگاهي اقتصادي به صنعت گردشگري را ميطلبد و مستلزم آن ايجاد زيرساخت است.
وي با اشاره به درآمد ارزي حاصل از صنعت گردشگري در دنيا، تصريح كرد: سهم ايران با توجه به رتبهي جاذبههاي طبيعي و تاريخي آن در دنيا بايد مشخص شود .
طرح ملي گردشگري در حال بازنگري است
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بابيان اين كه فرهنگ سازي در بخش گردشگري در اولويت قرار دارد، افزود: در حال حاضر برنامهي ملي گردشگري تاييد شده و هم اكنون در حال بازنگري است و طرح جامع گردشگري استانها نيز در برخي از استانهاي كشور تهيه شده است و اجرا ميشود و پيگيري آن نيز ادامه دارد.
وي اظهار داشت: همگاني ، ارزان سازي و همزمان شدن سفر برنامهاي است كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شده است و براي آن معرفي جاذبههاي توريستي و اطلاع رساني بيشتر ضرورت دارد.
مشكلات گردشگري در دولت مطرح مي شود
احمدي با بيان اين كه رفع مشكلات صنعت گردشگري از سياست گذاريهاي ديگر اين سازمان است، اظهار كرد: بر اساس مصوبهي دولت بايد زمين به قيمت منطقه براي ايجاد تاسيسات گردشگري در اختيار سرمايه گذار قرار گيرد و لي آيا تاكنون اين مصوبه تحقق يافته است ؟ همچنين در شرايط حاضر براي ساخت هتل، پرداخت حق كاربري به دولت، عوارض و ارزش افزوده به شهرداري وجود دارد كه در اين بخش مشكلاتي ايجاد ميكند.
وي تصريح كرد: بايد اين ديدگاه كه گردشگري خدمات عمومياست توسعه يابد و بر اساس آن نيز مشكلات موجود بررسي و رفع شود و ا خيرا دستور العلملي در 12 بند تهيه شده است كه مشكلات در دولت مطرح شود.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: برنامهريزي براي سفر گردشگران خارجي با صدور رواديد 15 روزه در فرودگاههاي كشور ، صورت گرفته است و در ادامهي اين طرح، براي تمام شهرستانها نيز دستور العملي ارسال شده كه به استانها اجازه ميدهد تا يك ماه مدت آن را تمديد كنند.
وي با اذعان بر اين كه در بخش فرهنگ سازي صنعت گردشگري تشكل قوي وجود ندارد، اظهار كرد: جشنوارههاي مختلف براي جذب مشاركت مردم برگزار ميشود و تاكنون نيز 68 منطقهي نمونهي گردشگري مصوب شده كه تا پايان سال اين تعداد به 115 منطقهي نمونهي گردشگري ميرسد.
احمدي افزود: ساماندهي و ارتقاي تاسيسات گردشگري در شان گردشگران با استاندارد سازي و درجه بندي ضرورت دارد كه در برنامهريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته است.
وي گفت: در طول جادههاي توريستي كشور، تاسيسات پزشكي ورفاهي مناسب وجود ندارد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تغيير در اين وضعيت، مجتمعهاي بين راهي را احداث ميكند كه تاكنون 40 طرح تصويب و به استانها ابلاغ شده است.
گردشگري تخصصي مي شود
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تخصصي كردن توريسم را از برنامههاي در حال پيگيري در اين سازمان ذكر كرد و افزود: گردشگري سلامت، روستايي عشايري و ورزشي مطرح شده و تاكنون نيز 360 روستاي توريستي در كشور شناسايي شده كه با هماهنگي به عمل آمده براي 68 روستا با توجه به جاذبههاي تاريخي و طبيعي، برنامهريزي شده تا اطلاعات آن به گردشگران ارايه شود و علاوه بر آن نيز جهت بهسازي بافت اين روستاهاي تاريخي اقداماتي شود كه تاكنون در 12 روستا اين فعاليتها صورت گرفته است.
وي پليس توريست را موضوع تخصصي ديگري در بخش گردشگري دانست و اظهار كرد: وجود اين پليس در گردشگران احساس امنيت را برقرار ميكند كه با هماهنگي نيروي انتظامي، براي تشكيل آن برنامهريزي ميشود.
دريا نقطه جذب 75 درصد گردشگران داخلي است
مسوول كميتهي راهبردي سواحل در ادامهي با اشاره به توريسم دريا، بيان كرد: حدود 20 ميليون نفر در طول سال به استانهاي شمالي سفر ميكنند كه نقطهي جذب 75 درصد آنها دريا است و در سال نيز حدود 340 نفر در درياي شمال غرق ميشوند كه با توجه به ماهيت گردشگري اين سفرها در برنامهريزيهاي اين سازمان، كميتهي راهبردي و بهره برداري از سواحل و دريا تشكيل شد.
وي افزود: در اولين برنامهي كوتاه مدت اين كميتهي استفاده از سواحل براي شنا با اجراي طرح جدا سازي سوال انجام شده كه بر اساس آن 74 طرح در مازندران 260 طرح در گيلان دو طرح در گلستان و دو طرح در استانهاي آذربايجان شرقي و بوشهر، اجرا شد و يا در حال بهره برداري است.
احمدي اظهاركرد: با اين برنامهريزي و هماهنگي سازمانهاي مرتبط و مختلف تاكنون محدوده ي اين طرحها هيچ غرق شدهاي وجود نداشته و مسيرها براي جلوگيري از اين اتفاقها، مسدود شده است ولي با توجه به گستردگي سواحل و تعدد دسترسي، گاهي افرادي خارج از طرح شنا ميكنند و غرق ميشوند.
حريم دريا به منظور كاربري توريستي تا 60 متر آزاد شود
وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به دليل اهميت مسالهي دريا، پيشنهادي را در 8 بند به دولت ارايه كرده است كه آزاد سازي 60 متر نوار ساحلي در اين طرح مطرح است كه از دولت نيز شروع ميشود.
به گفتهي وي، بخشهاي دولتي مستقر در اين محدوده بايد تا 60 متر نوار ساحلي را آزاد كنند و كاربري اراضي موجود در نوار ساحلي خزر به توريستي تبديل شود.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي فرهنگي و گردشگري گفت: در سند توسعهي برنامهي چهارم، نوار ساحلي درياي خزر به عنوان قطب گردشگري جهان اسلام تعيين شده كه اين مستلزم ايجاد چونين زيرساختي است.
وي تصريح كرد: آزاد سازي سواحل دريايي سخت پيگيري ميشود و دستگاههاي اجرايي و نظاميموظف هستند تا پايان سال 86 تا 60 متر حريم درياي خزر را آزاد كنند و دستور العمل آن به دولت ارايه شده است كه اين قانوني براي اجراي تمام دستگاهها است و رييس جمهور نيز اين موضوع را به شدت پيگيري ميكند.
احمدي ادامه داد: تمام مسيرهايي كه امكان ايجاد تاسيسات گردشگري را دارد براي فراهم كردن چنين امكاناتي شناسايي و به صورت پيشنهاد به دولت جهت پيگيري ارايه شده است.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي فرهنگي و گردشگري در ادامه اظهار كرد: استانهاي كشور به طور متوسط بيش از 12 درصد بيكاري دارند و نياز است تا كشور از حالت تك محصولي صنعت نفت خارج شود و از منابع موجود استفاده و آنها را هدايت كند.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي فرهنگي و گردشگري با اشاره به جاذبههاي طبيعي كشور همچون لالههاي واژگون و سوسن چلچراغ گفت: اين جاذبهها به همراه سابقهي تاريخي و عشاير كشورمان ميتواند گردشگر جذب كند ولي به ديدگاهي اقتصادي و فرهنگي به صنعت گردشگري نياز دارد.
احمدي افزود: بايد اثرات مثبت گردشگري را به مردم توجيه كرد و ديدگاه كلان در كشور نسبت به آن حاكم شود.
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تابلوهاي اطلاع رساني را در جادهها نصب ميكند
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه با اشاره به طرح نصب تابلوهاي اطلاع رساني در جادهها و مناطق گردشگري گفت: اقداماتي در اين بخش انجام شده ولي اين كار مختص سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيست؛ بلكه تمام بخشها و سازمانهاي مرتبط بايد همكاري كنند.
مسابقه عكاسي ازجاذبههاي گردشگري در هفته گردشگري برگزار ميشود
احمدي به برنامههاي سازمان در هفتهي گردشگري اشارهاي كوتاه كرد و افزود: در اين هفته مسابقهي عكاسي از جاذبههاي گردشگري كشور برگزار ميشود وعكس برتر نيز انتخاب خواهد شد.
مشاور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
به زيرساخت هاي گردشگري توجه شود
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين نشست تخصصي با ابراز عقيده اش مبني بر شروع تحول در صنعت گردشگري اظهار كرد: ايجاد زيرساختها، تدوين طرحهايهاي مطالعاتي براي شناسايي فرصتهاي سرمايه گذاري، تهيه و اجراي طرحهاي توسعهي گردشگري بر اساس اولويتها، امكان سنجي و تهيهي طرحهاي توجيه فني، اقتصادي، امكانات و زيرساختهاي گردشگري، تامين و اعطاي تسهيلات و كارتهاي فني واعتباري جهت تشويق سرمايه گذاران بخش خصوصي در اين سازمان مورد توجه است.
دكتر محمد بديع زاده گفت: برنامهريزي امنيتي جهت اجراي طرحهاي جامع ملي و استاني توسعهي گردشگري، كوتاه كردن مراحل اداري، تهيهي بانك اطلاعاتي و ارايهي گزارشهاي تئوري و فني براي مكانهاي مستعد در بخش گردشگري از ديگر اهداف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه پيگيري ميشود.
وي ارتقاي فرهنگ و ايجاد زيرساخت در بخش گردشگري را مورد توجه قرارداده و گفت: اطلاع رساني براي شناسايي بيشتر مناطق گردشگري و نقاط ناشناخته در اين جهت ضرورت دارد.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: وقتي تعداد تلفات در جادهها بيش از جنگ است چگونه ميتوان از توسعهي گردشگري صحبت كرد و بايد به ايجاد زيرساختها توجه كرد و با تعامل دستگاههاي ديگر، تحول در اين صنعت پديد آيد.
مدل تبيين جاذبههاي توريستي براي عرضه محصول به گردشگران تهيه مي شود
در ادامهي اين نشست مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دربارهي تبديل جاذبههاي گردشگري كشور به محصولي قابل عرضه به گردشگران به طرح مدل تبيين جاذبههاي توريستي به محصول قابل عرضه براي گردشگران اشاره كردو گفت: جاذبهها در كشورمان وجود دارد ولي تاكنون براي تبديل آن به محصولي قابل عرضه به گردشگران اقدامينشده است.
قهرماني افزود: در تبديل جاذبههاي گردشگري به محصولي قابل عرضه عوامل مختلفي دخيل هستند كه تعامل ميان آنها باعث ميشود جاذبههاي موجود در مسيري قابل عرضه شوند كه اين طرح هم اكنون براي اجرا در حال اصلاح است.
احمدي - مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري - نيز در ادامه با اشاره به ادغام اين سازمان با صنايع دستي اظهار كرد: يكي از اهداف در اين اقدام تبديل صنايع دستي به محصولي توريستي بود چرا كه اين كالاها در حال حاضر علي رغم زيبايي ولي قابل عرضه به گردشگر نيست كه ميتوان با تغيير كوچك آنها را عرضه كرد.
بيشتر گردشگران دنيا دنبال جاذبه هاي تاريخي و طبيعي هستند
وي با بيان اين كه گردشگري در حال تخصصي شدن است، ابراز كرد: 80 درصد گردشگران جهان دنبال جاذبههاي طبيعي و تاريخي هستند و اين توريستها براي ديدن همين جاذبهها ميخواهند به ايران سفر كنند.
مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: بر اساس آخرين گزاررش UNWTO تاكنون دو و نيم ميليون نفر از سوناميبازديد كرده اند و تورهاي مختلفي از دنيا براي بازديد اين صحنهها رفته اند و در حالي كه ايران بهترين جاذبهها را براي عرضه دارد ولي استفاده نميكند.
محمد علي فياضي - مدير كل هماهنگي و كانون ملي گردشگري نيز ادامه داد: كشور تايلند كه به گردشگران غير اخلاقي معروف بود ولي چند سالي است كه رويكرد خود را تغيير داده و در حال حاضر گردشگران دنيا به اين اميد به تايلند سفر نميكنند بلكه هدف سفر آنها به اين كشور تغيير كرده است.
تشكلهاي صنفي در بازاريابي و تبليغات گردشگري چه جايگاهي دارند؟
در ادامهي اين گفت وگوي تخصصي قهرماني دربارهي جايگاه تشكلهاي صنفي در بازاريابي و تبليغات اظهار كرد: بستر براي حضور بخش خصوصي ارايهي طرحها و حمايت از آنها فراهم شده است و لي تاكنون تشكلهاي صنفي اعلام آمادگي نكردهاند و طرحي نيز از سوي آنها دريافت نشده است.
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در بازارهايي چون عربستان فعاليت مناسبي داشته ولي هدف پيش روي كشور به كشور است كه در اين ميان همكاري مناسبي با بخش خصوصي ايجاد شده است و بايد ادامه يابد.
احمدي - مشاور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري - ادامه داد: تشكلهاي غير دولتي و توانمند در اين بخش وجود ندارد ولي سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين است كه تشكلها شكل بگيرند و وارد فعاليتها و جذب گردشگر شوند.
انتهاي پيام