گزارش تفصيلي دومين كارگاه نقد طرح جامع تهران - بخش سوم دانشپور: طرح جامع محصول گرا است منصوري: اگر طرح متدولوژي صحيحي داشت، مرحله به مرحله به تصويب مي رسيد

آنچه كه در پي مي‌آيد سومين و آخرين بخش از « كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران » است كه با موضوع « متدولوژي تدوين طرح » از سوي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين خبرگزاري برگزار شد.

در ادامه اين گزارش، ديدگاه‌هاي دكتر سيد امير منصوري، دكتر سيد عبدالهادي دانشپور و دكتر شريف مطوف را در پاسخ به مسعود شفيق مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران و مهندس بهرام فريور صدري مدير عامل شركت مشاور مسوول تهيه طرح تفصيلي منطقه 22 تهران مي خوانيد.

بر خلاف گفته آقاي شفيق طرح تهران، مسئله گرا نيست، بلكه محصول گرا است

با فرمايش اقاي شفيق موافق نيستم كه متدولوژي را به جريان زمان بسپاريم

طرح جامع، جاي تصميمات عندالاقتضايي نيست

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، دكتر دانشپور عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت كه در ادامه دومين كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران در دفتر مطالعات ايسنا، سخن مي‌گفت: با انتقاد از عدم ارتباط نهاد مسوول تهيه طرح جامع تهران با دانشگاه، گفت: بر خلاف آنچه كه مدير عامل مشاور مادر تهران مبني بر مساله گرا بودن اين طرح مي‌گويد، اين طرح مساله گرانيست و در واقع محصول گرا است.

وي افزود: متدولوژي مبتني بر نظريه‌اي است كه خود مبتني بر اپيستولوژي و شناخت شناسي است.

وي گفت: اگر ما موضع اپيستمولوژيك و محدوده شناخت شناسي خودمان را روشن نكنيم، اساسا نمي‌دانيم كه از كدام نظريه استفاده كنيم؛ در واقع پس از روشن شدن اين دو مرحله است كه ما مي توانيم متدولوژي خود را تعيين كنيم و با تعيين متدولوژي مي‌توانيم تكنيك‌هاي خود را برگزينيم كه البته انتظار هم اين نيست كه لزوما تكنيك‌ها، از جايي وارد شوند و ممكن است خود ما آن را عند الاقتضاء ابداع، تركيب يا تليفق كنيم.

دكتر دانشپور با اين توضيح گفت: من چندان با اين فرمايش آقاي شفيق موافق نيستم كه تعيين متدولوژي را به جريان زمان بسپاريم، اگرچه در مورد تكنيك‌ها كه ابزار انجام متدولوژي است، اين امكان وجود دارد؛ چرا كه در عمل، ممكن است در هر موردي به تكنيك‌هاي خاصي متوسل شد.

وي افزود: آيا متدولوژي حكايت از اين نمي‌كند كه ما بايد مسلط بر موضوع و نه مقهور آن پيش برويم و عند الاقتضاء تصميم بگيريم.

وي تاكيد كرد: طرح جامع جاي تصميمات عندالاقتضايي نيست و متدولوژي در واقع نشان دهنده نوعي اقتدار است.

وي متذكر شد: همه توافق دارند كه هر گزارش و تحقيقي در هر شرايطي، براي آن كه شكل علمي پيدا كند، بايد متدولوژي مشخصي داشته باشد؛ يعني بايد محقق به مخاطبش بگويد چگونه درباره موضوع فكر مي‌كند؟ جايگاه نظري ‌اش چيست؟‌ و روش برخورد وي با موضوع چگونه است؟

برداشت آقاي مهندس صدري از فضا برداشت من نبود

فضا لايه‌هاي عديده‌اي از ابعاد اجتماعي - اقتصادي - فرهنگي است

تاكيد بيش‌تر ايشان روي بعد كالبدي است

دكتر دانشپور همچنين افزود: برداشت آقاي مهندس صدري از فضا نيز برداشت من نبود.

وي گفت: فضا براي من لايه‌هاي عديده‌اي از ابعاد اجتماعي - اقتصادي - فرهنگي است.

وي افزود: شايد با كمي بي احتياطي استنباط من اين بود كه تاكيد بيشتر ايشان روي بعد كالبدي است؛ يعني همان چيزي كه تاكنون از آغاز پرداختن به طرح‌ها از 1312 به بعد قائم به آن هستيم كه با كمي بي احتياطي مي‌توان گفت تا همين الان اين روند ادامه دارد.

هيچ يك از طرح‌ها به صورت واقعي مشاركت مبدل نشدند

آيا بهتر نبود؛ تمهيداتي انديشيده شود كه مردم به نحوي به مشاركت نزديك‌تر شوند

و الگو‌هايي براي مشاركت در عمل طراحي مي‌شد؟‌

وي افزود: ممكن است برخي از طرح‌ها كورسويي از ملاحظات اجتماعي - اقتصادي را مطرح كرده باشند اما هيچ يك به صورت واقعي مشاركت مبدل نشدند.

عضو هيات علمي دانشگاه علم‌ و صنعت، خطاب به مدير عامل شركت مشاور‌ مادر طرح جامع تهران گفت: شما مي‌گوييد كه قرار است ما به نوعي از حقوق مردم مطلع شويم و از آن دفاع كنيم، اما چگونه؟ شما چگونه مي‌توانيد اين اطلاعات را از پايين به بالا بياوريد؟ شما چگونه حقوق شهروندي را شناختيد؟ از لابه لاي اسناد حقوقي يا از طرق ديگري؟

چگونه از نياز مردم مطلع شديد؟ آيا نياز را از لابه‌لاي طرح‌هاي موجود به دست آورديد؟

آيا از لابه‌لاي مصوبات كميسيون ماده پنج يا از روي نقشه فرضي‌اي كه از تهران ديگري، غير از آنچه كه در طرح بوده است، آن را يافتيد؟ آيا از عوارض و بازخورد‌هاي مصوباتي كه در طول سال‌هاي بي قانوني بدست آمده است آن را مي‌شناسيد؟ يا آن كه در واقع بر اساس استنباط همين اليتي [ طبقه نخبگان ( مهندسين مشاور )] كه از آن سخن مي‌گفتيد به نتيجه رسيديد؟

آيا بهتر نبود كه تمهيداتي انديشيده شود كه مردم به نحوي به اين مشاركت نزديك‌تر شوند و الگو‌هايي براي مشاركت در عمل طراحي مي‌شد؟‌

ما به ازاي مكاني آنچه كه به عنوان اهداف طرح مي گوييد چيست؟

وي گفت: اين كه شما از مفاهيم بسيار خوبي همچون انسجام، فعاليت پذيري ، ارتقاي كيفيت زندگي و سرزندگي و نگاه اجتماعي به مكان سخن مي‌گوييد. خوب است، اما آنچه كه اين اميد و سرزندگي را در بستر اقتصادي شهر مي‌آورد چيست؟ ‌ما به ازاي مكاني‌اش شما رنگ مي‌كنيد؟ آنچه كه به طور عملياتي اين اميد، رونق و سرزندگي را برمي گرداند چيست؟

آقاي شفيق نيز گفتند فضا تجلي همه اين‌ها است؛

اما به يك معنا قابل تفكيك هم هست و هر لايه‌اي بايد نقش و سهم و اندازه خود را ارايه و ايفا كند

وي گفت: آقاي شفيق گفتند فضا تجلي همه اين‌ها است، اما به يك معنا قابل تفكيك هم هست و هر لايه‌اي بايد نقش و سهم و ارزنده خود را ارايه و ايفا كند، تا در نهايت اين فضا همه آن قابليت‌ها را در خود داشته باشد.

وي با طرح وضعيت بازار در منطقه (2) تهران به عنوان يك مثال، گفت: بايد ببينيم چگونه اين همه رونق و فعاليت در درون بازار به عنوان يك فيزيك فوق العاده مساله دارد قابل توجيه است.

وي گفت: بررسي اين موضوع نشان مي‌دهد كه چگونه لايه‌ها با يكديگر كار مي‌كنند و چگونه يكي قوت دارد و ديگر ضعف و يكي بر ديگري غلبه مي‌كند.

بايد مشخص كنيم كه تعريف ما از شهر چيست؟

دكتر دانشپور در ادامه گفت: درست است كه نهادينه شدن مشاركت نيازمند بسترسازي در سطوح بالاتري است؛ اما ما بايد مشخص كنيم كه تعريف ما از شهر چيست؟ بايد مشخص كنيم فضا‌هاي عمومي كه مي گوييم آزاد مي‌شوند قرار است تبديل به فضاي تعامل و ديدار چهره به چهره كدام شهروند شوند؟ شهروند منفعل؟ يا شهروند فعال؟ و شهروندي كه احساس مشاكت در تعيين سرنوشت شهر خود را دارد؟

بايد مشخص كنيم كه اين مشاركت كجا و از چه زماني مي‌تواند صورت گيرد؟ بعد از نتيجه‌گيري و روشن شدن نتايج طرح و يا در حين آن؟

وي متذكر شد: بخشي از قطب بندي‌هاي اجتماعي كه ما نگران آن بوديم و جريان دو قطبي شمال و جنوب كه تبديل به رانت شد، مديريت نا صحيح زمين و ارزش نا به جاي زمين و مجموعه‌اي از معضلاتي كه امروز عرصه را بر خود تصميم سازان و تصميم گيران تنگ كرده است، خود ناشي از فقدان مشاركت عمومي است.

وي تاكيد كرد نگاه از پايين به بالا و از بالا به پايين بالاخره بايد خود را در دورن طرح، سازمان طرح نشان دهد.

نمي‌توان بحث مشاركت را به تعويق سپرد

هنر اين طرح بايد نهادينه كردن مشاركت مردم باشد

اگر كارفرما خود درك درستي از اين بحث ندارد، اين نيز جزء وظايف طرح است

اگر چنين رويكردي خود چالش برانگيز است، اين طرح بايد چالش‌ها را آشكار كند و مخالفان را معرفي كند

وي تاكيد كرد: نمي‌توان بحث مشاركت را به تعويق سپرد و اگر كارفرما خود درك درستي از اين بحث ندارد؛ اين نيز جزء وظايف طرح است و طرح بايد در برابر‌آن احساس مسووليت كند.

وي افزود: اگرچه طراح عامل كارفرماست، اما وي مسووليت دفاع از حقوق شهروندي را نيز برعهده دارد.

وي گفت: اگر چنين رويكردي خود چالش برانگيز است، اين طرح بايد چالش‌ها را آشكار كند و مخالفان را معرفي كند.

دكتر دانشپور متذكر شد: هنر اين طرح بايد نهادينه كردن مشاركت مردم باشد.

عجله براي تدوين طرح نبايد توجيهي براي كاستي‌ها باشد

اجازه نداريم بنا به دلايلي از اين دست، پرداختن به مشكلات پيش گرفته را ناديده بگيريم

و يك بار ديگر در روند سعي و خطا تجارب گذشته را به همان شيوه گذشته تكرار كنيم

دكتر دانشپور كه در دومين كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران در دفتر مطالعات خبر ايسنا سخن مي‌گفت، افزود: تهران سال‌هاست كه بدون طرح است؛ اما اين عجله براي دستيابي به طرح چه توجيهي دارد؟

وي گفت: البته من خود پاسخ اين سوال را دارم؛ به دليل آن كه خود به اين عجله اعتقاد دارم، اما اين موضوع نبايد توجيهي براي كاستي‌ها باشد.

وي در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: ما اجازه نداريم بنا به دلايلي از جمله آن كه هنوز آمادگي وجود ندارد، هنوز ظرفيت‌هاي لازم ايجاد شده است، ممكن است فرصت فوت شود و دلايل ديگري از اين دست، پرداختن به مشكلات پيش گرفته را ناديده بگيريم و يك بار ديگر در روند سعي و خطا تجارب گذشته را به همان شيوه گذشته تكرار كنيم.

پرسش دوباره از مدير عامل شركت مشاور ما در طرح تهران

وي در پايان از مسعود شفيق مدير عامل شركت مشاور ما در طرح تهران درخواست كرد كه ، به اين پرسش پاسخ دهيد كه آيا هنوز قابل به اين هست كه متدولوژي بايد در جريان طرح با اسم جامع يا هر اسم ديگري بدست آيد؟

اگر ما بگوييم حرفه مندان ما در تصميم سازي‌ها جايگاه و حضوري نداشتند،

طرح‌هايي كه تاكنون به مسوولين داده شده است، توسط چه كساني انجام گرفته است‌ ؟

دكتر مطوف عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران گفت: اگر ما بگوييم حرفه مندان ما در تصميم سازي‌ها جايگاه و حضوري نداشتند، بايد به اين پرسش پاسخ بگوييم كه پس اين تصميم سازي ‌ها را چه كسي انجام داده است و طرح هايي كه تاكنون به مسوولين ارايه شده است توسط چه كساني انجام گرفته است؟

حداقل درباره سه طرحي كه من در خرمشهر مورد مطالعه قرار دادم، همين آقايان تصميم‌سازي مي‌كردند

و دقيقا هرگاه كه از در بيرون‌شان كردند، از پنجره وارد شدند

وي افزود: حداقل درباره سه طرحي كه من در خرمشهر مورد مطالعه قرار دادم، همين آقايان تصميم‌سازان مي‌كردند خودشان دخالت داشتند و دقيقا هرگاه كه از در بيرون‌شان كردند، از پنجره وارد شدند؛ از جمله آن‌كه پيشنهاد شهر جديدي به جاي خرمشهر داشتند كه وقتي مورد قبول واقع نشد رفتند و كوي معين دست كردند.

دايره حرفه‌مندان كشور بسيار فراتر از همكاران نهاد است

نگه داشتن طرح جامع و عدم انتشار نتايج آن كاري مثبتي نيست كه ما به آن افتخار كنيم

وي افزود: از سوي ديگر ما بايد توجه كنيم كه دايره و حرفه مندان كشور خيلي وسيع ‌تر از كساني ست كه در نهاد جمع شده‌اند و مشاوريني كه با آن‌ها همكاري مي‌كنند.

دكتر مطوف در انتقاد به اين گفته مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران كه نتايج طرح هنوز منتشر شده و شما محصول را هنوز نديده‌ايد، گفت: مشاركت از چه زمان بايد شروع شود و اگر من به عنوان كسي كه 25 سال در اين رابطه مشغول تحقيق و تدريس هستم ناگزير باشم كه اطلاعات را با روش‌هايي غير معمول جستجو كنم، پس مشاركت چگونه صورت مي‌گيرد؟

وي متذكر شد: نگه داشتن طرح جامع و عدم انتشار نتايج آن، كار مثبتي نيست كه ما به آن افتخار كنيم

هر قدر كه به زمين نزديك شويم،

مردم از ما كه بالا هستيم اطلاعات بيشتري درباره‌ي محله خود دارند

دكتر مطوف گفت: هر قدر كه به زمين نزديك‌تر شويم، مردم از ما كه بالا هستيم ، بيش‌تر درباره محله خودشان اطلاعات دارند و وظيفه من اين است كه اين اطلاعات را طبقه بندي كنم.

وي متذكر شد: نبايد تصور كنيم كه تمام اين اطلاعات نزد من كه دكتري اين رشته را گرفته‌ام هست و مردم اطلاعاتي ندارند.

در ادامه مسعود شفيق مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران گفت: بازي‌هاي دماگوژيك ( عوام‌فريبانه ) را كنار بگذاريم و بطور مشخص بگوييم مردم يعني چه ؟ ما مردم را ملعبه مي‌كنيم.

وي افزود: پوپوليسم يكي از خطرناك‌ترين جيز‌هاست و هر وقت اين گونه به مردم نگاه شد با فاشيزم مواجه شده‌ايم.

وي خطاب به دكتر مطوف گفت: درباره اين كه منطقه روي گسل هست يا نيست و يا درباره اين كه چه اندازه بايد تراكم گذاشت؟ آيا مردم نازي آباد بيشتر مي‌دانند يا شما؟

دكتر مطوف در پاسخ به مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران گفت: ما هم با پوپوليسم مخالفم اما موضوع بحث من اصلا ربطي به پوپوليسم ندارد.

وي گفت: من در منطقه‌اي در انگليس درس مي‌خواندم، به نام king's cross طراح طرح قبل از آن كه طرح را بكشد، مردم را جمع كرد و به آن‌ها گفته بود كه چگونه مي‌خواهد عمل كند.

وي افزود: در Edin Burge هم كه من بودم طرح تبديل به پياده رو كردن يك مركز تجاري را كه امروز در خيابان باغ سپهسالار ما اجرا كردند، در معرض عموم قرار دادند.

من در جايي زندگي مي‌كردم كه در پشت خانه‌مان يك بيمارستان فرسوده و متروكه وجود داشت. هنگامي كه مي‌خواستند دوباره آن را توسعه بدهند، نامه اي به منزل ما آمد و گفتند: اين طرح مي‌خواهد اجرا شود و اين بيمارستان مي خواهد توسعه پيدا كند، روي رفت و آمد‌هاي شما هم ممكن است تاثير بگذارد و با ارائه اين اطلاعات، نظر ما را در مورد آن خواسته بودند.

مسعود شفيق گفت: در مورد مبلمان شهري وظيفه دارند بپرسند، اما در مورد سياهچاله‌ها كسي با مردم سخن نمي‌گويد.

دكتر مطوف گفت: در آن جا حتي درباره مركز تجاري كه در سال چند ميليون مسافر خارجي دارد، نظر سنجي كردند.

آقاي شفيق «‌مديريت بحران‌» را با « ايمني ( security) شهري » اشتباه گرفته است

دكتر مطوف در ادامه افزود:‌آقاي شفيق مديريت بحران را با « ايمني ( security) شهري » اشتباه گرفته است. در حالي كه ايمني شهري، فراتر از مديريت بحران است و به مجموعه ضوابطي اطلاق مي‌شود كه موجب مي‌شود هر شخص در خانه خود احساس امنيت كند.

دكتر منصوري نيز با اشاره به تفاوت مديريت بحران را با ايمني شهري، متذكر شد: آنچه كه ‌در مورد مديريت بحران گفته شد، تصميمات و اقدامات ستاد مديريت بحران شهر تهران است و ربطي به طرح جامع ندارد.

تا به حال طرح تفصيلي و جامع يك شهر، محرمانه محسوب مي‌شد

هر كس كه به ما مراجعه كند، ما طرح را به او مي‌دهيم

در ادامه اين نشست مهندس صدري گفت: يكي از برنامه‌هاي مردمي كردن، مبادله اطلاعات است.

وي افزود: تا به حال طرح تفصيلي و جامع يك شهر محرمانه محسوب مي‌شد، اما ما به زور اين‌ها را گرفته‌ايم و رسما اعلام كرده‌ايم هر كس كه به ما مراجعه كند، ما آن‌ها را به او مي‌دهيم.

من تصميم گيري‌هاي راهبردي را به شوراي شهر مي‌برم

مسعود شفيق نيز افزود: من تصميم گيريهاي راهبردي را به شوراي شهر مي‌برم و اكنون كميسيون‌هاي مربوط به نمايندگي از مردم به بررسي طرح مي‌پردازند و من بافت فرسوده و حريم با آنها در ميان گذاشته‌ام.

از مردم سوال كرديم مساله شما چيست ؟‌

وي افزود: همچنين ما نظر خوايي‌هايي از قشر هايي داشته‌ايم و ليستي درست كرديم كه از مردم سوال كرديم مساله شما چيست ؟‌

مدير عامل شركت مشاور‌ مادر طرح تهران در اين قسمت از سخنان خود گفت: پيشنهاد من اين است به دليل اينكه ما نمي‌توانيم در يك بحث دو ساعته به تمام پرسش‌هاي پاسخ دهيم و اگر لازم است كه بحث‌ها ادامه پيدا كند كه بحث‌هايي جدي است ما هم تا الان شروع كرديم. ما خود تا الان نمي‌دانستيم ماجرا چيست و تازه از الان فهميديم چي؟ داريم حالا با مردم حرف مي‌زنيم و تازه از الان كار شروع مي‌شود.

در ادامه دومين كارگاه نقد و بررسي طرح جامع تهران در دفتر مطالعات خبر ايسنا، دكتر منصوري عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، خطاب به مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران گفت: اين درست نيست كه هر آنچه را كه بر خلاف نظرتان بود يك صفت ناشايست به آن بدهيد.

اگرمعناي متدولوژي را مي‌دانستيد به صراحت نمي‌گفتيد

 كه مشكل ما اين است كه ما اول كار نمي‌ دانستيم متدولوژي چيست و مي خواهيم پرسان پرسان به آن دست يابيم

وي افزود: شما اگر معناي متدولوژي را مي‌دانستيد به صراحت نمِي‌گفتيد كه مشكل ما اين است كه ما اول كار نمي‌دانستيم متدولوژي چيست و مي‌خواهيم پرسان پرسان به آن دست يابيم.

هنوز هم به شما مي‌گويم، نمي دانستيم

مسعود شفيق در پاسخ گفت: براي اين كه نمي‌دانستيم، هنوز هم به شما مي‌گويم نمي‌دانستيم.

دكتر منصوري در پاسخ گفت: شما منتقدين را عوام فريب خوانديد، اما اين عين عوام‌فريبي نيست كه بگوييد بعد از آن‌كه به پايان كار رسيديم، خواهيم گفت: متدولوژي ما اين بود؟

اگر شما بخشي بودن كار را تاييد مي‌كنيد، نبايد بگوييد مجبور بوديم اين گونه عمل كنيم

دكتر منصوري گفت: اگر شما بخشي بودن كار را تاييد مي‌كنيد، نبايد بگوييد مجبور بوديم اين گونه عمل كنيم.

مسعود شفيق پاسخ داد: من نگفتم ما مجبوريم، گفتم حل كرديم.

دكتر منصوري در پاسخ گفت: شما خود مدعي حل كردن هستيد؟ اما چه كسي تاكيد مي‌كند كه شما قادر بوديد مشكل ارتباط قطع شده بين بخش‌هاي مطالعه را برقرار كنيد.

مسعود شفيق پاسخ داد: شما بعد از شنيدن گزارش‌ نهايي تاييد مي‌كنيد.

اين هم اتفاقا يك موضع نامقبول ديگر است كه بگوييد اطلاعي از طرح جامع نداديد

به نقشه‌اي اشاره كرديد كه به عنوان يكي از اسناد طرح، در دست من است

دكتر منصوري در پاسخ گفت: اين هم اتفاقاً يك موضع نامقبول ديگر است كه بگوييد اطلاعي از طرح جامع نداديد. شما در همين جلسه اشاره به نقشه‌اي كرديد كه به عنوان يكي از اسناد طرح در دست من است و اين سندي است كه خود شما، رسما آن را به شوراي شهر داده‌ايد.

لكه‌هاي بافت فرسوده؛ غلط و پر اشكال

اگر متدولوژي صحيحي داشتيد مرحله به مرحله، طرح را به تصويب مي رسانديد

وي افزود: اما خطاي شما اين جاست كه اگر متدولوژي صحيحي داشتيد، مرحله به مرحله و در گام اول، چشم انداز و اهداف را به تصويب مي‌رسانديد و اگر شوراي عالي شهر‌سازي و شوراي شهر تاييد مي‌كردند، به مرحله بعدي مي‌رفتيد؛ نه آن‌كه از جمله لكه‌هايي را به عنوان بافت فرسوده مشخص كنيد كه غلط و پر اشكال است.

وي گفت: به جاي آنكه اين لكه‌ها را به تصويب رسانيد، كه هيچ ارزش فني ندارد از مرجع بالا دست مي‌پرسيديد كه: آيا اهداف و چشم انداز‌هاي تعيين شده طرح را قبول دارد؟

مي‌خواهيد نفع هر دو گزاره را در آن واحد بيريد

در ادامه اين نشست دكتر منصوري گفت: اين حرف آقاي شفيق كه ما هنوز سند را منتشر نكرده‌ايم و اين حرف كه ما شش الي هفت گزارش ميان كار داشته‌ايم، يك تناقض آشكار است.

وي گفت: شما يا منتشر كرده‌ايد و يا نكرده‌ايد. اما شما مي‌خواهيد نفع هر دو گزاره را در آن واحد بيريد، از سويي درپاسخ به نقد من كه اين طرح گزارش‌هاي ميان كار ندارد مي‌گوييد 7 -6 بار گزار‌ش‌هاي ميان كار داده شده است، از سوي ديگر براي فرار از پاسخ دادن به ايراداتي كه به طرح وارد مي‌شود،مي گوييد گزارش نهايي هنوز منتشر نشده است.

بي آن كه متن طرح اصلاح شود،

تنها در پاورپوينت ايرادات اصلاح شد

دكتر منصوري در ادامه گفت: شما آن قدر زيركي به خرج داديد كه وقتي به فصل چشم انداز و اهداف گزارش شما ايراد گرفته شد، بي آن كه متن طرح را اصلاح كنيد، تنها در پاورپوينت ايرادات را برطرف كرديد؛ چنان‌كه گزارش ارديبهشت، در مقايسه با گزارش اسفند شما به شوراي شهر، دو صفحه‌ي سياست ها و راهبرد‌ها را اضافه دارد. اما شما نمي توانيد اشكالات آن را در پاورپوينت اصلاح كنيد؟ اين كار بايد در فرآيند طبيعي و منطقي خود حاصل مي‌شد و اگر نشده باشد در يك هفته و دو هفته حاصل نخواهد شد؛ جز آنكه به ابتداي كار برگرديم.

اهداف را از كجا بدست آورديد و چه كسي آن‌ها را تاييد و تصويب كرد؟

دكتر منصوري خطاب به مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران گفت: شما به جاي آن كه به اين ايرادات من پاسخ بدهيد، مي‌گوييد در كشور ما كسي چيزي نمي‌فهمد بياييم به عنوان يك اليت [ طبقه نخبگان ] اجماع كنيم.

وي گفت: اين ها خطابه است، اما اين كار علمي عاطفه بردار نيست.

وي اشاره به اين‌كه بسياري از گفته‌هاي آقاي شفيق جاي بحث دارد، خطاب به وي گفت: شما گفتيد سه هدف شهر منسجم، فعاليت پذير و ارتقاي رفاه عمومي را داريد، اما پرسش ما اين است كه اين اهداف را از كجا به دست آورديد؟ مگر شما حق داريد، هدف را يك سره بگذاريد و تا آخرين مراحل پيش برويد؟ كجاي اين اهداف به عنوان اهداف شهر تهران به تصويب رسيده است.

وي افزود: ما شوراي شهر، شوراي عالي شهر‌سازي، جامعه دانشگاهي، جامعه‌هاي حرفه‌اي و ده‌ها جامعه فني و تخصصي داريم، در كنار هم آن‌ها مردم خود به عنوان يك مرجع اطلاعات محسوب مي‌شوند؛ كه هر يك مي‌توانند يكي از روال‌هاي مشاركت پذيري در طرح را فراهم كنند؛ اما چه كسي و در چه زماني اين اهداف را تأييد كرد؟

منطقه 22 تهران به دستور شما فريز شد

عددي كه شما هرگز پيدايش نكرديد

دكتر منصوري افزود: منطقه 22 تهران به دستور شما فريز شد، تحت فشار‌ها كه مي گوييم شما به تراكم جمعيتي نابسامان و ظالمانه موجود نمي‌پردازيد، مي‌گوييد: ‌ما آقاي صدري را راضي كرديم.

اما براي يك ميليون آدم نمي‌شود همان بغل دست يك جايي پيدا كرد؛ بايد يك فكر اساسي داشت. يك ميليون اضافه است، نه 20 نفر و اين عددي است كه شما هرگز پيدايش نكرديد.

جمعيت منطقه 22 درصد سيصد هزار نفر مي‌شود

مدير عامل شركت مشاور مادر تهران گفت: جمعيت منطقه 22 ، صد هزار نفر است كه سيصد هزار نفر مي‌شود.

دكتر منصوري گفت: شما از سويي مي‌گوييد كه جمعيت تهران را ثابت نگه مي‌داريد، از سوي ديگر مي‌گوييد جمعيت منطقه 22 را سيصد هزار نفر افزايش مي‌دهيد، اما اين جمعيت كه يكباره سيصد هزار نفر زاد و ولد نمي‌ كند، بر مبناي فرض قبلي شما كه جمعيت تهران ثابت است، روشن است كه از خارج از تهران هم نبايد به اين منطقه بيايند پس آيا اين دويست هزار نفر بخشي از يك ميليون جمعيت مازاد نواحي پرتراكم است كه به آنجا منتقل مي‌شود؟

مسعود شفيق افزود: اصلا از اين يك ميليون نفر به آنجا نمي‌بريم.

دكتر منصوري پس از شهرك غرب و نواحي كه 40 نفر در هكتار تراكم جمعيتي دارند به آنجا مي‌بريد؟

اين‌ها پروانه‌هايي است كه صادر شده و در حال ساختن هستند

صدري پاسخ داد: اين‌ها پرونده‌هايي است كه صادر شده است و در حال ساختن هستيم.

مسعود شفيق در ادامه گفت: مشكل شما من نيستم؟ مشكل دوستان نهاد هستند.

توپ را در زمين آقاي مهندس حبيب‌اللهيان و غمامي نياندازيد

شما از رانتي بهره برديد كه امروز بايد به آن پاسخ دهيد

دكتر منصوري گفت: شما هر قدر بخواهيد اين توپ را در زمين آقاي مهندس حبيب اللهيان و غمامي بياندازيد و فرافكني كنيد و به اين سوال كه بوم سازگان چگونه و از كجا ظاهر شد پاسخ ندهيد؛ اين مساله شما را رها نمي‌كند.

وي تصريح كرد: شما از رانتي بهره برديد كه امروز بايد بتوانيد به آن پاسخ دهيد.

وي گفت: من هم شهروندي عادي هستم و هم آدمي حرفه‌اي و بايد در مقابل اتفاقاتي كه در اين شهر مي‌گذرد پاسخ بگيرم.

افكارعمومي قضاوت خواهند كرد

وي متذكر شد: هميشه شما قاضي نيستيد ، افكار عمومي قضاوت خواهند كرد كه آيا آقاي شفيق پاسخ دادند يا فرافكني كردند. مدير عامل شركت مشاور ما در طرح جامع تهران گفت: من در جايگاهي نيستم كه به بخشي از سوالات پاسخ بدهم. بخشي ديگر از سوالات هم سوالاتي است كه هر شهروندي يا وزارت دادگستري و وزارت اطلاعات مي‌تواند طرح كند.

دكتر منصوري گفت: البته مردم هم مي‌توانند به طرح اين سوالات بپردازند و شفيق پاسخ داد: مردم هم بپرسند، آنها هم مي‌توانند بپرسند. اشكالي ندارد.

به ما بگوييد تا ما ياد بگيريم كه شما چگونه با چه مكانيزمي به اين اهداف دست يافتيد؟

در ادامه اين نشست دكتر دانشپور گفت: سوال مشخص ما اين است كه شما وقتي حرف از سرزندگي، فعاليت پذيري ، انسجام، ارتقاي سطح زندگي مي‌زنيد، اين موارد را به عنوان چشم انداز يا هدف از كجا به دست مي‌آوريد؟

وي گفت: به ما بگوييد تا ما ياد بگيريم كه شما چگونه با چه مكانيزمي به اين اهداف دست يافتيد؟

دكتر منصوري افزود: اساسا چه كسي اين اهداف را تصويب كرد و از چه كجا مطمئن هستيم كه اين اهداف را ديگران هم بپذيرند؟

اين كار خنده آوري است كه وضع موجود را به تصويب برسانيد

وي ادامه داد: اين چه مكانيزمي است كه به جاي آن كه گزارش ميان كار بدهد چند لكه را مي‌دهد كه همه آنها سيال و شناور است و بعد ادعا مي‌كنند كه ما چند مصوبه داريم. در حالي كه آنچه كه به عنوان گزارش ميان كار ارائه شده است، هيچ يك توليد محسوب نمي‌شوند. بلكه گزارش وضع موجود هستند. درست مثل اين است كه شما بگوييد ما كاربري‌هاي وضع موجود تهران به تصويب شورا‌ي عالي شهر سازي رسانده‌ايم، اين كار خنده آوري است كه وضع موجود را به تصويب برسانيد.

اين سناريوي شما بود كه تدريجا طرح را ذره، ذره  به شوراي شهر براي تصويب ببريد، اما موفق نشديد.

مسعود شفيق گفت: به جز بافت فرسوده منطقه4، عباس آباد، ‌و تجارت جهاني هم تصويب شده است.

دكتر منصوري گفت: اين ادعا را تا چه اندازه آقاي فرجامي ( دبير شوراي عالي شهر‌سازي و معاون شهر‌سازي ( وزير مسكن) تاييد مي‌كنند.

نهاد به لحاظ متدولوژيك بسيار بد اين طرح را هدايت كرد

دكتر منصوري افزود: ما معتقديم كه در كشور ما ظرفيت‌هاي علمي و تخصصي خوب وجود دارد كه در اين طرح به بازي گرفته نشده‌اند. اين موضوع مشكل آقاي شفيق يا بوم سازگان نيست، بلكه مشكل نهاد است كه به لحاظ متدولوژيك بسيار بد اين طرح را مديريت كرد و پس از آن خطاي بوم سازگان است كه نمي‌دانست چه بايد بكند.

جلسه‌اي ديگر

مسعود شفيق مدير عامل شركت مشاور مادر طرح تهران نيز در طي اين جلسه با توجه به محدوديت زماني وعده داد در جلسه ديگري حضور پيدا كند و به پرسش‌هاي طرح شده پاسخ گويد .

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8506-11178
  • خبرنگار :