نشست تخصصي بررسي برنامههاي كلان راهبردي و كاربردي حوزه گردشگري كشور با حضور معاون، مديران كل و مشاوران حوزه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گردشگري ايسنا، در اين نشست كه مدير كل بازاريابي و تبليغات (مصطفي قهرماني)، مديركل دفتر هماهنگي و كانون ملي گردشگري (محمد علي فياضي) و مشاوران حوزه گردشگري حضور داشتند، دكترمحمد شريف ملك زاده اذعان كرد كه با چه شرايط و زيرساختي گفته ميشود ايران جزو 10 كشور برتر در حوزهي گردشگري است و در واقع اين يك حرف است؛ چون زماني ميتوان در توريسم موفق شد كه بتوان به اين جمله عينيت خاص بخشيد.
معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: در بسياري از حوزهها همچون طبيعت گردي موفق هستيم، ولي تا زماني كه مشكل زيرساختها در كشور حل نشود، به واقعيت براي پيشرفت در اين حوزه دست نمييابيم و نميتوان گفت كه وجود داريم.
تنها با ساخت هتلهاي 5 ستاره گردشگري متحول نميشود
وي دربارهي وعدهي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر تحول صنعت گردشگري در كشور تا سال 1386 اظهار كرد: تحول تا پايان سال 86 عملا امكان پذير است و ميطلبد جهت تغيير در اين حوزه، نگرش جديد به صنعت گردشگري در تك تك ايرانيها ايجاد شود.
ملكزاده افزود: تنها با ساخت پنج هتل نميتوان در گردشگري تغيير ايجاد كرد، چون تغيير در نگرش از ساخت 100 هتل در كشور، تاثيرگذارتر است.
وي با اشاره به مواهب طبيعي در كشور ابراز كرد: با وجود اين مواهب، قدر آن را نميدانيم و ايجاد فرصت و فرهنگ سازي دقيق و مناسب براي اين منظور ضرورت دارد.
معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: بايد اين فرهنگ ميان مردم ايجاد شود كه اين ميراث طبيعي، فرهنگ و تاريخي را قدر بدانيم تا به هدف واقعي خود در حوزهي گردشگري بين المللي و داخلي يعني دستيابي به جايگاه ويژه از لحاظ مواهب طبيعي و تاريخي برسيم.
وي ادامه داد: با توجه به سياستهاي غلطي كه تاكنون در حوزههاي مختلف وجود داشته، پاسداشت و فرهنگ سازي دربارهي مواهب كشور، وظيفهي دولت است كه از فرهنگ سازي دقيق از حوزههاي دانش آموزي تا تخصصي، ضرورت دارد.
ملك زاده با اشاره به اينكه ايران داراي آثاري با قدمت چندين هزار سال است، خاطرنشان كرد: در حالي كه مردم كشورهاي ديگر دست در دست يكديگر ميدهند تا دربارهي جزيي ترين آثار تاريخي و طبيعي خود مانند " محل عبور ناپلئون " تبليغ كنند، ولي در دور افتاده ترين نقاط ايران، آثاري با قدمت بسيار و ارزشهاي فرهنگي و تاريخي وجود دارد كه در خصوص آن اطلاع رساني دقيقي نميشود !
اتحاديههاي صنوف گردشگري در سراسر كشور تشكيل شد
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين در ادامه نشست با اشاره با تاثيرات تشكيل اتحاديههاي صنوف گردشگري در سراسر گفت: بر اساس تفاهمنامههاي منعقده با امور اصناف براي اولين بار در ايران اتحاديهها مستقل صنوف گردشگري در سراسر كشور تشكيل شد.
وي ادامه داد: با اجراي اين تفاهم نامه كليهي سفره خانههاي سنتي، هتلها، مسافرخانهها و مهمان پذيرها همچنين كليهي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي اتحاديههايي مستقل تشكيل ميدهند.
ملكزاده، با اشاره به حذف شرط تشكيل اتحاديه در خصوص تعيين حد نصاب تاكيد كرد: با حذف اين شرط، كليه تاسيسات گردشگري در تعداد اندك و حتي كمتر از 10 مورد نيز ميتوانند يك اتحاديهي مستقل را تشكيل دهند.
دكتر ملك زاده، با بيان اين كه كليهي تاسيسات گردشگري زير نظر سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري فعاليت ميكنند، خاطرنشان كرد: تشكيل اتحاديههاي صنوف گردشگري با هدف هويت بخشيدن و انجام دهي به تاسيسات گردشگري صورت گرفته و اين پس نيز نظارت مقميم بر اين اتحاديهها برعهدهي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواهد بود.
150 منطقه نمونه گردشگري به تصويب دولت ميرسد
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: تا پايان سال، دولت بيش از 150 منطقه نمونه گردشگري استاني، ملي و بينالمللي را تصويب ميكند كه تصويب اين مناطق تاثيرات زيادي در توسعه اين صنعت و جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين مناطق خواهد داشت.
ملكزاده اظهار كرد: با همكار هيات دولت وتاكيد رييس جمهور در جهت رونق گردشگري و پي گيري هاي مهندس مشايي تا پايان سال جاري، بيش از 150منطقه نمونه گردشگري تصويب و فرصت هاي سرمايه گذاري با ديدگاه توريستي در اين مناطق ايجاد مي شود.
وي افزود: تاكنون 115 منطقه به تصويب رسيده و ما اميدواريم با تبليغات انجام شده سرمايهگذاران خوبي براي اين مناطق انتخاب كنيم كه تا پايان سال اين مناطق به 150 نمونه افزايش خواهند يافت .
براي همكاري با تحقيقات و مطالعات دانشجويي آماده هستيم
وي در ادامهي اين نشست با اشاره به تحقيقات و مطالعات دانشجويي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري برا يهمكاري با اين حوزهها اعلام آمادگي كرد كه در كميتهي پژوهشي حوزهي گردشگري مصوب شود تا براي انجام تحقيقات و مطالعات دانشجويي در حوزههاي تعريف شدهي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همكاريهايي صورت بگيرد.
ملك زاده خاطر نشان كرد: در ساختار ستاد سفرهاي دائميكشور، معاونت امور جوانان و دانشجويان براي ارايهي تسهيلات تعريف شده كه دربارهي ارزان سازي و توزيع مناسب سفر در نقاط مختلف كشور، سياستگذاريهايي ميشود.
با وجود آثار عرفاني و مذهبي فقط به جاذبههاي طبيعي و تاريخي تكيه نشود
معاون امور گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامهي اين نشست تخصصي با بيان اين كه نبايد فقط به ميراث طبيعي و تاريخي تكيه كرد، افزود: هنگام عبور وزير جهانگردي مالزي از كنار حرم مطهر امام (ره )، دربارهي شخصيت ايشان توضيحاتي ارايه شد كه بسيار با استقبال مقامات مالزايي مواجه گشت، اين در حالي بود كه وزير جهانگردي مالزي اعلام كرد بارها از كنار اين حرم بدون اين كه از ماهيت آن مطلع باشد و كسي توضيحي بدهد، عبور كرده است!.
وي تصريح كرد: نبايد فقط به جاذبههاي طبيعي و تاريخي تكيه كرد و به آرامگاههاي تاريخي پرداخت در حالي كه آثار مذهبي عرفاني و بر جاي مانده از ايثارگري مردم ايران در كشورمان بسيار است.
ملك زاده ابراز تاسف كرد كه تاكنون در اين بخش آموزش، فرهنگ سازي نشده است و بايد راهنماهاي تور تحت تاثير اين آموزشها به اين موضوع توجه كنند.
طرحهاي بازاريابي و جامع گردشگري پي گيري مي شود
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيزدر اين نشست تخصصي دربارهي تحول در صنعت گردشگري تا سال 86 گفت: اگر فعاليتهاي اجرايي در سطح سازمان و معاونت گردشگري به خوب تبليغ و اطلاعرساني شود، بازتاب آن براي اين صنعت و سازمان موثر است.
مصطفي قهرماني با اشاره به فعاليتهاي دفتر بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: طرحهاي بازاريابي كه تاكنون ارايه شده يا عمومي نشده يا طرح اجرايي در كنار آن نبوده است، مانند طرح جامع گردشگري كه توسط بخشهاي بومي كارشناسي نشده و با مشكلات خاص خود كه به آموزش و طرح اجرايي نياز داشته و مغفول مانده است، از جمله كليد واژههاي مطرح شده در اين بخش است كه بايد براي دستيابي به يك مدل مشخص، پي گيري شود.
وي گفت: فعال كردن طرح بازاريابي استانها يكي از حركتهاي اين بخش است كه مديران استاني موظف هستند جاذبهها را كامل معرفي كنند.
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: ايران منابع جذب گردشگر را دارد، ولي اين مديريت منسجم تور و برنامهريزي است كه در سطح كلان مشكلاتي را ايجاد كرده و وظيفهي اين سازمان است كه بسترسازيهاي لازم را انجام دهد.
وي ادامه داد: بسياري از روساي سازمانهاي استاني نسبت به جاذبههاي منطقهي تحت نظر خود شناسايي كامل ندارند و براي تبديل محصولات، به كالايي قابل عرضه به گردشگران و مسافران اقدامي نكردهان، و البته اين مساله هزينهي سنگيني را ميطلبد، ولي ناچار هستيم در اين باره اولويتبندي كنيم.
قهرماني با بيان اين كه تحول در بخش گردشگري چند سالي است كه صورت گرفته است، اظهار كرد: ارايهي بن سفر به كارمندان دولت از جمله اين تحولات بوده كه دو سه سال پيش پيگيري آن شروع شده و در اين مدت كوتاه به نتيجه رسيده است.
نمايشگاه طرحهاي بازاريابي و تبليغات استاني برگزار مي شود
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به بازاريابي در استانهاي كشور گفت: نمايشگاهي با عنوان طرحهاي بازاريابي و تبليغاتي استانها درتهران برگزار ميشود كه در كنار آن، كارگاههاي آموزشي و همايشهاي تخصصي براي اولين بار در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برپا ميشود.
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تحقيق دربارهي اولين فعاليتها در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را لازم دانست و افزود: بسياري از حركتها در اين چند ماه اخير صورت گرفته است، ولي اين به معناي نبود نقص در كار نيست، اما بيشتر تلاشها انفجاري صورت گرفته كه بايد با اقدامات كارشناسي و مشاورهاي اين حركتها سريعتر به نتيجه برسد.
بخش گردشگري خارجي و نمايشگاههاي سنتي بازبيني مي شود
وي با بيان اين كه نمايشگاههاي ملي و استاني به عنوان اهداف اصلي در گردشگري داخلي مطرح است، گفت: بخش گردشگري خارجي و نمايشگاههاي سنتي مورد بازبيني قرارميگيرد و بر اساس يك تحليل، بازار و شناخت مناسب از نقاط قوت و ضعف نمايشگاهها در سالهاي گذشته، مسيري را دنبال ميكنيم تا اين نمايشگاهها همراه با بازدهي و هدفمند باشد.
خانههاي جهانگردي راهاندازي مي شوند
قهرماني، تبليغات را از ديگر اولويتهاي حوزهي بازاريابي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانست وگفت: عواملي چون اطلاع رساني و تبيلغات، حمل ونقل و اقامت تورهاي ورودي در بخش گردشگري مهم است، بنابراين در آيندهاي نزديك براي اطلاع رساني خانههاي جهانگردي راه اندازي ميشود.
وي افزود: اين خانههاي اطلاع رساني در سراسر كشور و در هر منطقهاي كه كشور جاذبهاي دارد به منظور دسترسي آسان گردشگران و مسافران به اطلاعات راه اندازي ميشود.
به گفته وي، طرح نهايي خانههاي جهانگردي در شوراي معاونان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصويب و اجرايي ميشود.
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: بر اساس نظر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر همگاني ، همه زماني و هم مكاني شدن گردشگري، بايد تبليغات در اين جهت صورت بگيرد و يكي از اهداف اين سازمان در كوتاه مدت ( تا پايان تابستان ) اين است كه لايحهاي براي هيات دولت جهت تبليغات بين جادهاي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تنظيم شود.
مركز مشاوره مديريت توريسم تاسيس مي شود
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر كه مركز مشاوره مديريت توريسم در حال تاسيس است، گفت: بر اين اساس از شركتهايي كه معمولا رويكرد خدماتي دارند و نه بازاريابي و طرحهايي به منظور دريافت تسهيلات ارايه ميدهند، دعوت ميشود تا تحليل خود را ارايه داده و مشاورهي مناسب نيز دريافت كنند، كه تاكنون اين برنامه با استقبال مواجه شده است.
وي افزود: طرح بازاريابي چين به نقطهي مثبت نزديك شده و در بازار مالزي نيز از اين طرح اسقتبال، شده است كه ميتواند به عنوان بازار هدف ايران مطرح باشد.
افغانستان ديگر نمي تواند بازار اول ايران باشد
قهرماني با بيان اين كه طرح بازاريابي جديدي مبتني بر نظرات كارشناسي و اقدامات قبلي تهيه ميشود، افزود: در چشم انداز 20 ساله، بازارهاي هدفي همچون عراق و افغانستان با ديدگاه خاصي تعيين شده بود، ولي در بخش گردشگري بايد منافع اولويتدار كشور مطرح باشد.
وي تصريح كرد: افغانستان در حال حاضر نميتواند بازار اول براي باشد و به لحاظ مسائل استراتژيك بايد به كشورهاي همسايه چون تركيه درارتباط باشيم.
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به عنوان رويكرد اجرايي و كاربردي اولويت بندي بازارهاي هدف گردشگري پي گيري ميشود.
شاخصهاي استاندارد سازي بازارهاي هدف درحال تهيه است
مدير كل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: شاخصهاي استاندارد سازي بازارهاي هدف گردشگري در حال تهيه است و براي آن نيز شوراي راهبردي بازارايابي با حضور اساتيد دانشگاه ، فعالان بخش خصوصي و دولتي تشكيل شده تا براي اين بازارها، استاندارد تعريف كنند.
پخش تيزهاي تبليغاتي از الجزيره و مشكات
وي در ادامه دربارهي تبليغات ايران در شبكههاي خارجي گفت: طرح تبليغات ماهوارهاي آماده شده است، ولي تيزرها قابل عرضه نيست و همچنين پخش اين تبليغات از شبكههاي الجزيره، مشكات، CNN و BCC مورد نظر است.
دفاتر اطلاع رساني در كشورهاي هدف راه اندازي مي شود
قهرماني با بيان اين كه فعاليت براي راه اندازي دفاتر اطلاع رساني در كشورهاي هدف شروع شده است افزود: بر اساس اين طرح عواملي كه در كشورهاي اروپايي در تبليغات موثر است، شناسايي وبه دنبال آن نيز اطلاع رساني و تبليغ صورت ميگيرد.
به اعتقاد مديركل بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري ، ايران از كشورهاي اروپايي همچون آلمان، فرانسه، اسپانيا، و... گردشگر دارد، بنابر اين در اين بازارها به شناسايي نياز نيست بلكه به توسعه و تبليغ نياز است كه پيش از شروع آن بايد اطلاع رساني صورت بگيرد در غير اين صورت تبليغات فايدهاي ندارد.
ادامه دارد...