سردبير برنامهي «هفت شنبه» راديو: خودگويي گوينده نتيجهاي جز لودگي در برندارد اكثر نويسندگان ميخواهند به هر قيمتي مردم را بخندانند
سردبير برنامهي «هفت شنبه» راديو جوان با اشاره به اين كه برنامههاي توليدي راديو، فكاهي و شوخي است نه طنز. گفت: در برنامههاي كمدي راديو، مهمترين مساله نويسندگي است. ابوالقاسم صادقي در گفتوگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا، نوشتن مطالب فكاهي در راديو را ملزم به دانستن نكات ريز دانست و افزود: متاسفانه اكثر نويسندگان ميخواهند به هر قيمتي كه شده مردم را بخندانند و به همين خاطر به طرف لودگي ميروند. وي اشاره به اين كه «با هم خنديدن هدف راديو جوان است نه به هم خنديدن» ادامه داد: در راديو جوان هدف اين است كه مردم كمتر بخندند، اما بفهمند و بخندند كه اين فكاهي و كمدي است. اين برنامهساز راديويي نقش تهيهكننده در برنامههاي راديوي را كمرنگ خواند و اظهار كرد: در برنامههاي راديويي سردبير و نويسنده مسوول محتوا هستند. وي ادامه داد: يك سردبير براي ساخت برنامه خود بايد به دنبال افراد مناسب بگردد. مثلا در برنامه فكاهي اقتصادي، سراغ يك فكاهي نويس اقتصادي را بگيرد. صادقي، پرهيز از لودگي در راديو را سخت توصيف كرد و گفت: اگر كمدي يك برنامه بيش از اندازه سياه باشد، سبب نارضايتي و دفاع مخاطب ميشود. لذا بايد با ظرافت خاص كمدي را متناسب مخاطب طراحي كرد بدون آن كه به لودگي كشيده شود. سردبير «هفت شنبه» در ارايه راهكار به نويسندگان طنز ابراز كرد: بهترين روش براي نگارش فكاهي با محتوا مطالعه آثار نويسندگان آثار كلاسيك طنز جهان و ايران است. وي اضافه كرد: يك برنامه راديويي زماني موفق است كه فرهنگ سازي كند اين اثر در عين اين كه لودگي در آن نيست نوعي خدمت هم به شمار ميآيد. صادقي در پايان در خصوص تاثير متن بر لودگي در گويش و ادبيات گوينده برنامه راديويي يادآور شد: نويسنده با نگارش متن، 50 درصد منظور را منتقل ميكند و 50 درصد دوم برعهده گوينده است. حال اگر 50 درصد اول دچار مشكل باشد، گوينده مجبور به خودگويي ميشود كه نتيجهاي جز لودگي در برندارد. انتهاي پيام