يك كارشناس مسايل استراتژيك در گفت‌وگو با ايسنا: ايران در مقام اولين قرباني محدودسازي دايره‌ي غني‌سازي از سوي غرب

يك كارشناس مسايل استراتژيك تصريح كرد: در صورتي كه مسوولان ايران و گزارش‌هاي مديركل آژانس هر گونه انحراف در مسير فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران را رد كرده‌اند، شوراي امنيت صرفا به دليل نگراني از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران قطعنامه‌اي شديدالحن و ناسازگار با قوانين بين‌المللي را صادر كرده است. دكتر سيد رضا ميرطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به تصويب قطعنامه 1696 شوراي امنيت عليه ايران گفت: آمريكا سعي دارد با اتخاذ مواضع يكسان با ديگر كشورها و شريك كردن آنها در روش خود براي برخورد با پرونده‌ي هسته‌يي ايران به اجماع مورد نظر دست پيدا كند. وي با بيان اين كه از بندهاي اصلي قطعنامه‌ي اخير توقف كامل غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران است، گفت: اما اين خواسته غير‌قانوني و غير‌حقوقي است. ايران هنوز عضو معتبر ان.پي.تي است و تخلف خاصي از مقررات آن صورت نداده. همچنين بيش از چند هزار ساعت بازرسي از مراكز اتمي ايران صورت گرفته است و جز در موارد مشخصي كه در گزارشات مديركل آژانس منعكس است، تخطي ديگري وجود ندارد. اين كارشناس مسايل استراتژيك تصريح كرد: تنها به دليل نگراني و دغدغه‌ درباره فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي ايران قطعنامه‌اي شديد‌الحن عليه ايران صادر شده است كه با قوانين بين‌المللي سازگاري ندارد. وي ادامه داد: شوراي امنيت حق ندارد براي قطع فعاليت‌هاي مشروع يك كشور قطعنامه صادر كند. همچنين طبق ماده چهار ان.پي.تي كشورهاي عضو حق دارند كه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي را در بخش‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي مانند تامين انرژي، صنعتي، كشاورزي، پزشكي و غيره صورت دهند. مير طاهر با بيان اين كه موافقت شش كشور پيشنهاد دهنده به ايران در كنار 8 راي موافق ديگر و يك راي مخالف كشور قطر با قطعنامه اخير، امري بي‌سابقه است، در ادامه به برخورد ايران در يك ماه آينده اشاره كرد و گفت: به نظر مي‌رسد تبيين مواضع به حق و مشروع ايران در سطح بين‌المللي، همراه كردن ديگر كشورهاي عضو ان.پي.تي، به ويژه كشورهاي عدم تعهد كه داراي منافع مشترك با ايران هستند، از موارد مهم مورد توجه ايران تلقي مي‌شود. كشورهاي غربي سعي دارند دايره‌ي غني سازي را در ميان خود محدود كنند و اجازه‌ي غني‌سازي بومي به ساير كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران را ندهند. از اين روست كه پيشنهاد تاسيس بانك بين‌المللي سوخت هسته‌يي را داده‌اند. وي گفت: ايران به عنوان اولين قرباني از سوي اين كشورها با اين تصميم مواجه است. اگر بتوانيم كشورهايي چون برزيل، آفريقاي جنوبي، مالزي و آرژانتين را كه با ايران مواضع و شرايط مشتركي دارند همراه سازيم، خواهيم توانست در مقابل قطعنامه‌ي شوراي امنيت با وسعت عمل بيشتري برخورد كنيم. ميرطاهر افزود: حل بحران هسته‌يي به دورانديشي و اجماع نظر در ميان مسوولان كشور نياز دارد، در عين حال كه نبايد تصور شود صدور قطعنامه به منزله‌ي پايان راه است. چنين شرايطي براي كشورهايي چون هند و پاكستان وجود داشته است. اين كشورها با وجود جهت‌گيري‌هاي نظامي برنامه‌هاي هسته‌يي‌شان، توانستند با ازسر گذراندن تحريم‌هاي اعمال شده از سوي آمريكا به اين فن‌آوري دست پيدا كنند. اين كارشناس مسايل استراتژيك اظهار داشت: اين در حالي است كه ايران فعاليت‌هايش در مسيري صلح‌آميز قرار دارد و از سويي ديگر دولتمردانش بر صلح آميز بودن اين فعاليت‌ها اصرار دارند. وي ادامه داد: تنوير افكار عمومي جهان و تشريح مواضع هسته‌يي در داخل و افزايش سطح مذاكرات و تعاملات با كشورهاي ذي‌نفع به تقويت منافع ايران كمك مي‌كند. ميرطاهر با اشاره به رويكرد سياسي و علمي موضع ايران مبني بر عدم تعليق فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي‌اش گفت: به نظر مي‌رسد وعده‌هاي داده شده در پيشنهاد 1+5 مبني بر ساخت راكتور آب سبك از پشتوانه‌ي اجرايي عملي از سوي غرب برخوردار نباشد. هم چنين هيچ تضميني وجود ندارد كه در صورت ساخت نيروگاه، آخرين تكنولوژي در اختيار ايران قرار گيرد و يا آن كه سوخت آن تامين شود. اين احتمال وجود دارد كه آنها به هر بهانه‌اي اين اقدام را متوقف كنند. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۱۴ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8505-08391
  • خبرنگار : 71049