/قطعنامه شوراي امنيت/ طلايي‌نيك درگفت‌وگوباايسنا: قطعنامه،زمينه تير خلاص به بسته‌ي 1+5 را فراهم كرد براي پاسخ به قطعنامه با دورانديشي تصميم‌گيري كنيم

رضا طلايي‌نيك با ظالمانه دانستن قطعنامه صادره عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل، گفت: تعلل و بي‌تفاوتي شوراي امنيت در جلوگيري از فجايع ضدانساني در جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان و برقراري آتش بس، توأم با صدور قطعنامه عليه ايران، تدريجا بي‌اعتباري اين نهاد را به دنبال خواهد آورد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، قطعنامه‌ي صادره عليه ايران در جلسه‌ي اخير شوراي امنيت را داراي عوارض حقوقي و سياسي دانست و گفت: به لحاظ حقوقي اين قطعنامه، نقض‌كننده‌ي معاهده‌ي مهم بين‌المللي NPT و مخدوش‌كننده‌ي اعتبار و جايگاه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و برخي كنوانسيون‌هاي ديگر است.

وي با بيان اين‌كه هيچ منطق و مبناي حقوقي‌اي براي صدور چنين قطعنامه‌اي نسبت به پرونده‌ي هسته‌اي ايران در شوراي امنيت وجود ندارد، گفت: گزارش‌هاي مستند و بازرسي‌هاي مستمر آژانس و فقدان هرگونه دليل و مدرك مستند و معتبر، مجوزي براي ورود شوراي امنيت به پرونده‌ي هسته‌اي ايران ايجاد نمي‌كرد، لذا به لحاظ حقوقي اين قطعنامه در بين حقوقدانان و كارشناسان حقوقي، وجاهت حقوقي ندارد.

به گفته‌ي وي، اين قطعنامه به لحاظ سياسي در راستاي اهداف بلندمدت آمريكا در منطقه و ناشي از تباني پشت پرده بين قدرت‌هاي جهاني است.

طلايي‌نيك معتقد است كه روسيه، اروپا و آمريكا هر يك سهمي و نسبتي متفاوت از اهداف بلندمدت سياسي و اقتصادي خود را در پس پرده‌ي قطعنامه‌ي شوراي امنيت نسبت به پرونده‌ي هسته‌اي ايران دنبال مي‌كنند.

طلايي‌نيك در توضيح در خصوص مواضع روسيه، گفت: روسيه علي‌رغم مواضع تاكتيكي و ظاهري، با توانمندي‌هاي هسته‌اي ايران مخالف است چراكه بر اساس تقسيم كار غيررسمي بين قدرت‌هاي هسته‌اي جهان، اين كشور از به‌وجود آمدن رقيب منطقه‌اي در بازار انرژي هسته‌اي دغدغه دارد و در بلوك‌بندي بازار انرژي هسته‌اي و به ويژه سوخت هسته‌اي در دنيا، با تقسيم كار انجام شده، مديريت بازار منطقه‌ي آسياي جنوب غربي را بر عهده دارد و لذا علي‌رغم مواضع ظاهري و متغير، با تبديل شدن ايران به توليدكننده‌ي سوخت هسته‌اي صلح‌آميز مخالف است.

به گفته‌ي وي، اروپا نيز متناسب با اهداف بلندمدت اقتصادي و در جهت انحصار بازار انرژي هسته‌اي با تبديل شدن ايران به قدرت هسته‌اي صلح‌آميز مخالفت دارد و آمريكا علاوه بر اهداف اقتصادي و انحصار بازار انرژي هسته‌اي، به دنبال محدود كردن ايران و مديريت تحولات و تغيير ساختار قدرت در خاورميانه و آسياي جنوب غربي است.

نماينده‌ي مردم بهار و كبودرآهنگ، با بيان اين‌كه تلاش ويژه و مستمر براي امنيتي كردن پرونده‌ي هسته‌اي ايران و قطعنامه اخير در شوراي امنيت، اهداف پيچيده و بلندمدت آمريكا را بار ديگر اثبات كرد، گفت: با صدور اين قطعنامه غيرمنطقي، كشورهاي مستقل و آزاد دنيا حساسيت بيشتري در تحولات سياسي نسبت به آمريكا و اروپاي غربي خواهند داشت.

وي با تأكيد بر اين‌كه اين قطعنامه غيرحقوقي و غيرمنطقي شوراي امنيت به مفهوم نقض جايگاه و اعتبار قانوني شوراي امنيت است، آن را همانند نقض حقوق بشر در جنايات اخير رژيم صهيونيستي به ويژه در فاجعه قانا دانست و افزود: شوراي امنيت با تن دادن به فشار ظالمانه‌ي آمريكا در صدور قطعنامه‌اي فاقد وجاهت منطقي و حقوقي، به خودكشي حقوقي در اين نهاد دست زد.

وي تصريح كرد: تعلل و بي‌تفاوتي شوراي امنيت در جلوگيري از جنايت و فجايع ضدانساني در جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان و برقراري آتش بس توأم با صدور قطعنامه غيرحقوقي عليه پرونده‌ي هسته‌اي ايران به طور تدريجي بي‌اعتباري و انحراف شوراي امنيت از فلسفه‌ي قانوني و تاريخي و وجودي اين نهاد را به دنبال دارد.

به گفته‌ي اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، آمريكا براي نيل به جايگاه سلطه‌جويانه خود در جهان به طور غيرمستقيم و با ترفندهاي پيچيده به مخدوش شدن اعتبار و افت جايگاه شوراي امنيت سازمان ملل مي‌انديشد و در واقع از يك سو به سوءاستفاده از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مانند پرونده‌ي هسته‌اي ايران و از سوي ديگر به كاهش حوزه‌ي اعتبار و نفوذ اين نهاد سازمان ملل در راستاي طرح بلندمدت خود براي سلطه بر جهان توجه دارد.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه ايران و اروپا با قطعنامه‌ي اخير شوراي امنيت به افت زمينه‌هاي مثبت و مساعد براي دستيابي به توافق در چارچوب بسته پيشنهادي اروپا نزديك مي‌شوند، گفت: اين قطعنامه، زمينه‌ي تير خلاص به بسته‌ي پيشنهادي اروپا را فراهم كرده است.

به تأكيد وي، اگرچه به لحاظ محتوايي، در قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران، بحث تحريم يا تهديد اقتصادي ايران مطرح نيست اما قرار گرفتن پرونده‌ي هسته‌اي كشورمان در مراحل زنجيره‌اي دستور كار شوراي امنيت، راهبردها و راهكارهاي ديگر مانند بسته‌ي پيشنهادي اروپا را در مسيرهاي فرعي قرار مي‌دهد.

اين نماينده‌ي مجلس تأكيد كرد: در صورت اصرار شوراي امنيت به ادامه‌ي نقض معاهده‌ي NPT، ايران در سياست‌ها و تصميمات خود نسبت به همكاري با آژانس انرژي اتمي تجديدنظر خواهد كرد.

به گفته‌ي وي، با توجه به اهداف انحرافي و سياسي قطعنامه‌ي شوراي امنيت و بهره‌برداري سلطه‌جويانه آمريكا از اين قطعنامه، زمينه‌هاي همكاري و توافق 1+5 با ايران مخدوش مي‌شود.

وي افزود: ايران با توجه به اين قطعنامه، امكان تجديدنظر در سياست‌ها و تصميمات خود نسبت به بسته‌ي پيشنهادي اروپا و همكاري با آژانس را خواهد داشت.

طلايي‌نيك با اشاره به اعلام زمان مشخص در آخر مردادماه جهت پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي 1+5 گفت: قطعنامه شوراي امنيت در راستاي تلاش ويژه آمريكا براي جلوگيري از توافق ايران و 1+5 و امكان بهر‌ه‌برداري مستمر آمريكا از بهانه‌ي هسته‌اي ايران در اهداف بلندمدت ارزيابي مي‌شود.

به اعتقاد وي، آمريكا عليرغم مواضع ظاهري از مختومه شدن و يا توافق ايران و اروپا در پرونده‌ي هسته‌اي با ترفندهاي پيچيده جلوگيري مي‌كرد و اين قطعنامه نيز نتيجه تلاش آمريكا براي كاهش زمينه‌هاي توافق با گروه 1+5 و جلوگيري از مختومه شدن پرونده هسته‌اي ايران است.

وي در بيان واكنش ايران به اين قطعنامه، گفت: ايران بايد با ارزيابي دقيق و عميق از احتمالات بعدي تحولات منطقه، بدون شتابزدگي، واكنش و تصميم واقع‌بينانه در چارچوب منافع ملي و حفظ حقوق هسته‌اي كشور اتخاذ كند.

طلايي‌نيك با تأكيد بر اين‌كه لزومي به شتابزدگي در اتخاذ واكنش و تصميم قطعي ايران نسبت به اين قطعنامه وجود ندارد، اظهار داشت: ايران بايد با لحاظ همه‌ي مؤلفه‌هاي حقوقي و سياسي و تحولات آينده منطقه، در فرصت مناسب نسبت به سياست‌ها و تصميمات خود در همكاري با آژانس و نيز آينده پرونده‌ي هسته‌اي ايران، تصميمات خود را بر مبناي دورانديشي اتخاذ كند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-06202
  • خبرنگار : 71036