وزير بهداشت: (كامل) هيچ موردمشكوكي به آنفلوآنزاي پرندگان در كشور ديده نشده است مرگ مغزي سالانه12هزار ايراني اعلام نهايي تعرفه‌هاي بخش دولتي به زودي

ورود داروي جديد پيوندي تاكروليموس به فارماكوپه دارويي كشور

وزير بهداشت از ورود داروي جديد پيوندي تاكروليموس به فارماكوپه دارويي كشور خبر داد و گفت‌: بدين ترتيب امكان تحت پوشش بيمه قرار گرفتن اين دارو فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر كامران باقري لنكراني در جشن نفس، جشن زندگي با اشاره به قيمت بالاي داروهاي پيوندي و نياز بيماران پيوندي به حمايت گفت: امكان فرمولاسيون و توليد صنعتي 2 داروي پيوندي در داخل فراهم شد كه اين امر صرفه‌جويي ارزي را براي كشور به همراه داشت.

وي با بيان اين كه هزينه تمام شده تامين 2 داروي پيوندي در سال گذشته در كشور 15 ميليون دلار بوده است در ادامه افزود: داروي جديد تاكروليموس جايگزين داروي سايكوسپورين براي بيماران پيوندي شده است.

19 و 500 پيوند كليه آخرين آمار پيوند كليه

وزير بهداشت در ارايه آخرين آمار پيوند در كشور گفت: تا پايان سال گذشته 19 هزار و 500 مورد پيوند كليه ، 26 هزار و 600 مورد پيوند قرنيه، 230 مورد پيوند كبد، 1468 مورد پيوند مغز استخوان و ساير پيوندها به درجات مختلف انجام شده است.

وي با بيان اين كه از 19 هزار و 500 پيوند كليه انجام شده در كشور 1920 پيوند فقط در سال گذشته بوده است، گفت: اين رقم 10 درصد كل پيوندهاي انجام شده طي 23 سال اخير را شامل مي‌شود كه به خوبي حاكي از گسترش پيوند در كشور است.

دكتر لنكراني با اشاره به وجود حمايت‌هاي قانوني در كشور در خصوص پيوند از جسد اظهار كرد: ايران جزو معدود كشورهاي اسلامي منطقه است كه در خصوص پيوند از جسد داراي حمايت‌هاي قانوني است در اين راستا از 1920 مورد پيوند كليه انجام شده در سال گذشته 10 درصد پيوند از جسد بوده است كه به نظر مي‌رسد بايد در جهت رفع موانع موجود بر سر راه پيوند از جسد كوشيد.

مرگ مغزي سالانه 12 هزار ايراني

وزير بهداشت با اعلام اين كه در سال گذشته از ارگانهاي اهدايي 209 مرگ مغزي در كشور استفاده شده است، خاطرنشان كرد: از اين تعداد 118 مورد پيوند كليه و تعدادي پيوند ساير اعضا بوده است؛ اين در حاليست كه برآوردهاي كشوري نشان مي‌دهد كه سالانه 10 تا 12 هزار نفر به مرگ مغزي دچار مي‌شوند.

دكتر لنكراني با تاكيد بر اين كه هنوز در كشور از اين سرمايه مهم به درستي استفاده نمي‌شود، يادآور شد: اصلاح اين امر نيازمند فرهنگ‌سازي، عزم و آموزش عمومي و تلاش شبانه‌روزي است.

سالانه 2000 نفر به بيماران جديد كليه افزوده مي‌شود

وي در ادامه با اعلام اين كه سالانه 2000 نفر به بيماران جديد كليه افزوده مي‌شود،‌ بيان كرد: هرچند پيوند از دهنده زنده مشكل خاصي را ايجاد نمي‌كند اما ترجيح علمي پيوند از جسد است.

وزير بهداشت با تاكيد بر ضرورت وجود هماهنگي‌ها بين مراكز فراهم‌آوري اعضا و تيم درمان در ادامه تشكيل شبكه كشوري اهداي عضو را ضروري دانست و افزود: اين امر مانع از دست رفتن بسياري از اعضا و ارگانهاي اهدايي فرد مي‌شود.

وي با اشاره به وجود بحث اخلاقيات در پيوند گفت: چنانچه نيازسنجي بر اساس اصول علمي صورت بگيرد و به فراخور نياز عضو دريافت شود و امكان اعمال سليقه شخصي به حداقل مي‌رسد.

دكتر لنكراني در ادامه توضيح داد: پيوند در دنيا در سال 1971 با پيوند قرنيه آغاز شد و در اواخر دهه 1960 پيوند كليه و كبد نيز در دنيا به انجام رسيد و دانشگاه علوم پزشكي شيراز افتخار نخستين پيوند قرنيه، كليه، كبد، قلب را به نام خود ثبت كرده است.

وزير بهداشت در خاتمه تاكيد كرد: هم اكنون در كشور 25 مركز پيوند كبد، 4 مركز پيوند قلب، 58 مركز پيوند قرنيه، 3 مركز پيوند ريه، 3 مركز بانك مغز استخوان و 2 مركز خون بند ناف وجود دارد.

كاهش 40 درصدي مرگ و مير مادران ايراني

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به كاهش مرگ و مير مادران در كشور گفت: در نيمه دوم سال 84 مرگ مادران ايراني 40 درصد كاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر كامران باقري لنكراني در جمع خبرنگاران با اعلام اين كه كاهش مرگ و مير مادران يكي از عزم‌هاي جدي وزارت بهداشت و نظام سلامت كشور است، گفت: توجه به بهداشت مادران باردار جزو تعهدات توسعه هزاره سوم همه كشورهاست.

وي ادامه داد: ميزان مرگ و مير مادران در كشور به طور متوسط 25 در 100 هزار است حال آن كه اين شاخص در برخي نقاط بالاتر است كه آناليز و بررسي‌هاي به عمل آمده نشان مي‌دهد كه براي كاهش اين ميزان در برخي مناطق نياز به حمايت مالي، خريد تجهيزات و كاهش نرخ سزارين است.

وزير بهداشت با بيان اين كه بسياري از زنان ايراني علاوه بر نقش مادري در نظام سلامت كشوري هم حضور دارند بر ضرورت توجه بيشتر به سلامت آنان تاكيد كرد.

اعلام نهايي تعرفه‌هاي بخش دولتي در تيرماه 85

حمل و نقل و تاخير در ارجاع به مراكز درماني علت 15 درصد مرگ مادران باردار

وزير بهداشت از اعلام نهايي تعرفه‌هاي بخش دولتي در تير ماه 85 خبر داد و گفت: تورم و گراني در ماههاي اخير اعلام تعرفه‌هاي بخش دولتي مصوب دولت را به تاخير انداخت.

دكتر كامران باقري لنكراني در چهاردهمين همايش معاونين پشتيباني دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور با اشاره به اعلام فصلي تعرفه‌ها، گفت: متاسفانه هنوز به بند الف تبصره 14 در دانشگاه‌ها به خوبي عمل نشده است و اعتبار سازمانهاي بيمه خدماتي هم دير ابلاغ شده و برخي مراكز حساب‌هاي خود را جهت اخذ مطالبات ارسال نكرده‌اند.

وي افزود: سال گذشته تعدادي آمبولانس براي هدف 115 تعريف و خريداري شد اين در حاليست كه در برخي از بيمارستانهاي مناطق محروم و شبانه‌روزي آمبولانس تعريف نشده است لذا از برنامه‌هاي وزارت بهداشت تجهيز 500 آمبولانس است.

وي افزود: نتايج بررسي‌ها و آناليزهاي به عمل آمده در كشور حاكي از آن است كه علت 15 درصد مرگ مادران باردار حمل و نقل و تاخير در ارجاع بيمار به مراكز درماني است .

وي تنها مجوز خريداري و ورود تجهيزات پزشكي به كشور را عدم توليد دستگاه مورد نظر در كشور دانست و افزود: تخت ICU، مانيتور در داخل توليد و صادر مي‌شود.

دكتر لنكراني با اشاره به اين كه بيماريهاي كارديو و اسكولار (قلب و عروق) و تصادفات عمده علت مرگ ايرانيان است، گفت: بر اين اساس راه‌اندازي بخش جراحي و داخلي قلب و تجهيز آنها به آنژيوگرافي و توزيع عادلانه CTscan ريكاوري و ICU در مناطق پرخطر به لحاظ تصادفات جاده‌اي است از تعهدات ماست.

وي در ادامه با اشاره به 5 سياست محوري وزارت بهداشت گفت: تسهيل و تسريع در امور، كاهش هزينه‌ها، اعتماد سازي و تكريم ارباب رجوع از جمله اين سياست‌هاست.

وي در ادامه به وظيفه حساس معاونت پشتيباني وزارتخانه تاكيد كرد و افزود: بودجه 85 نسبت به سال گذشته با 32 درصد كاهش رشد مواجه بود اين در حاليست كه با وجود تخصيص بودجه سال قبل باز در بخش سلامت با مشكلات بودجه‌اي روبرو هستيم لذا بايد هوشيارانه نسبت به تخصيص بودجه به خانه و مراكز بهداشتي و درماني و صرف پروژه‌هاي جديد اقدام كرد.

وي با بيان اين كه برخي مراكز و خانه‌هاي بهداشتي در شرف ويراني هستند، در ادامه تخصيص بودجه از تملك دارايي در خردادماه سال جاري را پديده‌اي نادر و پسنديده دانست و افزود: غالبا تخصيص 15 درصد از اين بودجه در مردادماه هر سال صورت مي‌گرفت.

ما مسؤول سلامت 70 ميليون ايراني هستيم

وي با بيان اينكه ما مسئول سلامت 70 ميليون ايراني هستيم، ادامه داد: تحقق آرمانهاي دولت نهم نيازمند كار و تلاش عالمانه است.

وي در ادامه توضيح داد: سير بودجه كشور طي 2 دهه گذشته 70 برابر رشد داشته است حال آن كه رشد بودجه سلامت به تعبير 14 و به تعبير ديگر 8 برابر بوده است كه اين بيانگر آن است كه بودجه بخش سلامت همگام با ساير بخشها رشد نكرده است.

وزير بهداشت ادامه داد: هنوز در سيستم اتلاف و سوء استفاده وجود دارد و در بهترين شرايط و انجام محاسبات مكرر فقط قادر به پرداخت حقوق 9 ماه از سال پرسنل خود هستيم البته وجود اين مسئله به معناي غفلت از اتلاف و سوء استفاده‌ها نيست.

دكتر لنكراني با بيان اين كه تكاليف وزارت بهداشت در قانون برنامه توسعه چهارم و سند چشم‌انداز 20 ساله به درستي مشخص شده است، گفت: بودجه ريزي امسال بر خلاف گذشته به صورت global بوده است لذا تخصيص بودجه به هر بخش بايد در چارچوب تفويض اختيار و ميزان پاسخگويي صورت گيرد.

هيچ مورد مشكوكي به آنفلوآنزاي پرندگان در كشور ديده نشده است

130 بيمار مبتلا ذات‌الريه شديد در بيمارستانها بستري هستند

وزير بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد:هيچ مورد مشكوكي به آنفلوآنزاي پرندگان در كشور ديده نشده است.

به گزارش ايسنا،‌ دكتر كامران باقري لنكراني در حاشيه همايش معاونين پشتيباني دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور در جمع خبرنگاران، 4 مورد مرگ مشكوك انساني ناشي از ذات‌الريه را در برخي از شهرهاي شمالي كشور از جمله آمل و بابل رد كرد و گفت: در حال حاضر يك سيستم مراقبت فعال از حدود سه ماه پيش از سوي وزارت بهداشت در كشور تعبيه شده كه موارد مرگ ناشي از ذات‌الريه شديد را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه تا كنون تنها حدود 130 تن بر اثر ابتلا به ذات‌الريه شديد در بيمارستانهاي كشور بستري هستند با وجود اينكه هيچ كدام از اين موارد ابتلا به آنفلوآنزاي پرندگان را نشان نمي‌دهد با اين وجود از سوي وزارت بهداشت مراقبت فعال در اين زمينه انجام مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: اين امر ناشي از اقدامات مطلوب پيشگيرانه‌اي است كه در اين زمينه از سوي مراجع مسؤول انجام شده اما اين به اين معني نيست كه تضمين مي‌شود در آينده نيز موردي از ابتلا به اين بيماري در كشور ديده نشود. لذا بايد دقت‌هاي لازم در اين زمينه به خصوص در استانهاي مرزي صورت گيرد زيرا با توجه به آمار موجود حدود در 10 كشور دنيا مرگ انساني گزارش شده كه 3 مورد از آن از همسايه‌هاي كشور ما بوده‌اند.

وزير بهداشت در اين خصوص تاكيد كرد: از اين رو افزايش دقت در انجام اقدامات لازم به ويژه در استانهاي مرزي كشور الزامي است تا هر نوع مرگ پرندگان در اين استانها جدي تلقي شود. در اين خصوص بايد تماس با پرندگان بيمار محدود شود و در عرضه پرنده زنده، ذبح پرنده زنده خارج از مكانهاي مجاز و حمل و نقل پرندگان زنده دقت لازم اعمال شود تا از ورود اين بيماري به كشور جلوگيري شود.

باقري لنكراني تاكيد كرد: افرادي كه پرنده نگه مي‌دارند به خصوص در استانهاي ذكر شده بايد پرندگان خود را محدود كنند و امكان تماس خود را با پرندگان مهاجر به حداقل برسانند و مراقبت‌هاي لازم را از قبيل تهيه دانه، مرغ سالم و عدم استفاده از آب آلوده براي تغذيه اين پرندگان به انجام رسد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا وجود بيش از صد مورد ذات الريه در اين فصل سال غير طبيعي نيست، گفت: معمولا بيماري ذات‌الريه ارتباط به فصل ندارد و آنچه كه مربوط به فصل است بيماري آنفلوآنزاست كه معمولا در فصل سرد سال ديده مي‌شود، به ويژه در افرادي ديده مي‌شود كه خودشان بيماري مزمن ريوي داشته‌اند يا سيگاري هستند و آمار مرگ در بيماران مبتلا به ذات‌الريه در موارد حاد حدود 15 درصد است.

وزير بهداشت تصريح كرد: نه تنها هيچ اپيدمي ذات الريه‌اي در كشور ديده نمي‌شود بلكه با توجه به آزمايشاتي كه بر روي افراد مشكوك به آنفلوآنزاي پرندگان انجام شده هيچ مورد خاصي در اين زمينه نيز به اثبات نرسيده است. با اين وجود مراقبت‌هاي فعال در اين زمينه انجام مي‌شود.

موردي از وبا ديده نشده است

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، باقري لنكراني در پاسخ به اين كه چه اقداماتي در زمينه پيشگيري از ورود وبا به ايران از مرز تركيه انجام شده است، گفت: با توجه به اين كه فصل وبا در كشور ما ديرتر از ساير كشورها آغاز مي‌شود در حال حاضر موردي از وبا در اين فصل ديده نشده است.

وي با اشاره به اين كه وبا در كشور ما از حدود 40 سال پيش در برخي از نقاط كشور اندميك بوده است، بيان كرد:‌ در آن نقاط نمونه‌هايي از اين بيماري ديده شده است از جمله طبق آمار در سال‌هاي اخير حدود 10 هزار نفر مبتلا به وبا شده‌اند. براي مثال در سال گذشته حدود يكهزار و 100 نفر مبتلا شدند كه شروع زودتر از حد وبا در كشور قابل توجه بود. در حالي كه اپيدمي وبا در اواخر فصل تابستان آن هم در استان‌هاي شرقي كشور بيشتر است.

وي تصريح كرد: اپيدمي وبا در سال گذشته در خردادماه شروع شد و از مهاجرت‌هاي غير قانوني، استفاده از فاضلاب در آبياري بعضي از مزارع ناشي مي‌شد. از اين نظر امسال در ورود مهاجرين دقت بيشتري اعمال شد و از سوي وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و نيرو هشدارهاي لازم به كشاورزان داده شد اما هنوز از سوي برخي از افراد اين هشدارها به ويژه عدم آبياري مزارع با آب فاضلاب جدي گرفته نمي‌شود كه با اين افراد برخورد قانوني انجام مي‌شود.

وزير بهداشت در ادامه افزود: رعايت اصول بهداشتي كه هميشه مورد تاكيد است به خصوص در استفاده از ميوه و سبزيجات، شستن دست و عدم استفاده از آب‌هاي مشكوك در پيشگيري از ابتلا وبا از اهميت بالايي برخوردار است و با توجه به اين كه ميزان رعايت اين اصول افزايش يافته است با گذشت 25 روز از فصل تابستان مورد مشكوكي به وبا ديده نشده است.

وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه با توجه به اين كه آبياري مزارع با آب فاضلاب نوعي عامل ميكروبي وبا روي جسم خود گياه است ولي وجود فلزات سنگيني كه در آب فاضلاب است به مرور ايجاد سرطان مي‌كند، اظهار كرد: وزارت بهداشت در مورد آب‌هاي آلوده چه اقدامي انديشيده است، تاكيد كرد: اين بحثي نيست كه تنها يك وزارتخانه قادر باشد به آن رسيدگي كند و در اين زمينه خوشبختانه هم وزارتخانه‌هاي كشور، جهاد كشاورزي، نيرو، بهداشت و سازمان حفاظت از محيط زيست در اين زمينه همكاري مي‌كنند علاوه بر اين كه همكاري مردم نيز در پيشگيري از ابتلا به وبا و افزايش آموزش‌هاي عمومي در اين زمينه الزامي است.

باقري لنكراني تصريح كرد: وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت مردم در اين زمينه پيگير است و به محض اطلاع هرگونه آلودگي به وبا در كشور از سوي اين وزارتخانه اعلام مي‌شود و همين اعلام عمومي مردم از مصرف سبزيهاي آلوده باز مي‌دارد با توجه به اينكه در حال حاضر نيز مشكل حادي در اين زمينه وجود ندارد.

وي در مورد آلودگي با فلزات سنگين خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه ديده شده در برخي از نقاط فلزات سنگين خاك مقداري از حد مجاز افزايش پيدا كرده است از عرضه محصولات آن نقاط جلوگيري شده و به اين افراد تذكرداده شده و كشور ما در حال حاضر از وضعيت بهتري در اين زمينه نسبت به كشورهاي اروپايي برخوردار است و تلاش لازم در اين زمينه انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۵ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8504-13645
  • خبرنگار : 71216