گفت‌وگو با گوينده‌ي زن برتر راديو ايران انتقاد فاطمه آل‌عباس به لودگي در ادبيات برخي از برنامه‌هاي راديو

فاطمه آل‌عباس، گوينده‌ي خوب و موفق را اهل مطالعه و روزنامه خوان معرفي كرد كه به تبع مطالعه‌ي به روز خود از خط قرمزها آگاهي داشته و خود را وارد مرز ابتذال نكند. اين گوينده‌ي برتر راديو ايران در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا، گفت: شناخت خط قرمزها، علاوه بر تفكرات قوي گوينده، برنامه‌ريزي دقيق سردبير و نويسنده و ساير عوامل تعيين مي‌شود. وي در اين گفت‌وگو درباره‌ي اهميت به كارگيري ادبيات فاخر و درست در راديو به ايسنا گفت: زبان ادبيات راديو براي مخاطب امروزي سنگين و ثقيل است. به همين خاطر تغييرات صورت گرفته در آن باعث ايجاد لودگي در كلام و رفتار شده است. فاطمه آل‌عباس، ضمن انتقاد به جايگزيني لودگي به جاي طنز در ادبيات برخي از برنامه‌هاي راديويي، دليل اصلي آن را تغيير رويه‌ي بي‌فكر زبان و ادبيات راديويي دانست و افزود: ‌راديو وارد ادبيات تازه‌اي شده، كه كمي مبتذل است. اين گوينده‌ي منتخب زن، شخصيت و كاراكتر گوينده‌ي راديو را حقيقت خود گوينده خواند و يكي از عوامل موفقيت خود را شيوه‌ي ارتباطش با مخاطب دانست. وي تقليد صدا را اشتباه‌ترين امر در راديو بيان كرد و از صداي ماندگاري چون «مريم نشيبي» سخن گفت و ادامه داد: براي كسب موفقيت استفاده از تجربيات پيشكسوتان در حالي حائز اهميت است كه گوينده شخصيت خود را زير سوال نبرد. آل عباس، فقدان گويندگان زن در برخي از برنامه‌ها، همچون برنامه‌هاي ورزشي را نداشتن تخصص در اين امر دانست و ابراز كرد: با ورود شبكه‌ي ورزشي و به تبع پرورش گويندگان متخصص در اين زمينه، همچنان تهيه كنندگان در انتخاب مجري در اين بخش با مشكل مواجه هستند. اين گوينده در پايان اين بحث خاطرنشان كرد: به عنوان مثلا، من هيچ وقت جسارت گويندگي در برنامه‌هاي ورزشي را به علت نداشتن آگاهي از واژه‌هاي تخصصي ورزشي و اسامي بازيكنان ندارم. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8503-16928
  • خبرنگار :