رييس شوراي شهر اصفهان: خيابان باغ گلدسته براي عبور مترو بهجاي چهارباغ آزادسازي ميشود
رييس شوراي شهر اصفهان از تملك برخي ساختمانها در مسير خيابان باغ گلدسته كه مجاور چهارباغ عباسي است، براي عبور مترو از آن مسير خبر داد. عباس حاجرسوليها در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان گفت: آزادسازي مسير خيابان باغ گلدسته توسط شهرداري اصفهان در حال انجام است كه در صورت آزادسازي، مسير مترو را از زير اين خيابان ميتوان عبور داد. وي هزينهي آزادسازي و تملك خيابان باغ گلدسته را 30 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: تاكنون 70 درصد پروژهي آزادسازي و تملك برخي ساختمانها در اين خيابان انجام شده است. رييس شوراي شهر اصفهان دربارهي اينكه چرا تاكنون در اينباره سكوت شده بود، تصريح كرد: اين تصميم در دومين شوراي شهر اصفهان گرفته شد و شهرداري در آن زمان توان مالي نداشت؛ اما اكنون توان مالي دارد و اين مسير را خريده است. وي اضافه كرد: طرح خيابانسازي نيز در اين مسير قرار دارد كه در صورت آزادسازي هم براي خيابان و هم براي عبور مترو مناسب است. او عبور مترو را از خيابان شمسآبادي بهدليل وجود تاسيسات آب، برق و گاز در آن غيرممكن دانست و ادامه داد: نظر شخصي من عبور نكردن مترو از مسير چهارباغ و عبور آن از مسير باغ گلدسته است. البته تا يكماه آينده همه چيز در اينباره مشخص ميشود. عليرضا خواجويي ـ مدير ادارهي مرمت و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به نامهي وزارت كشور به مجري قطار شهري اصفهان كه عبور مترو را از بافت تاريخي چهارباغ منوط به تاييد ميراث فرهنگي دانسته است، پس از آن هر گزينهي ديگري بايد در شوراي عالي ترافيك كشور تصويب شود. لذا ميراث فرهنگي عبور مترو از چهارباغ را بهدليل اهميت تاريخي خيابان چهارباغ رد و مخالفت خود را كتبا اعلام كرده است. وي دربارهي اينكه رييس شوراي شهر اصفهان گزينهي باغ گلدسته را براي عبور مترو پيشنهاد داده است، اظهار داشت: فاصلهي باغ گلدسته در هر صورت نسبت به چهارباغ بيشتر است و نظر سازمان در اينباره نيز مثبت است و اين گزينه مسائل و مشكلات چهارباغ را ندارد؛ هرچند هنوز هم گزينهي اصلح براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شمسآبادي است. وي با بيان اينكه عبور مترو از محور چهارباغ هزارجريب ـ چهارباغ بالا ـ از بين رفتن تعدادي از درختهاي اين خيابان را سبب شده است، اضافه كرد: رويش اين درختها ديگر امكانپذير نيست و احداث ايستگاهها و هواكشها نيز تخريب اين خيابان را موجب ميشود. پيش از اين نيز ما بارها اعلام كرده بوديم كه آسيبي نبايد به خيابان چهارباغ بالا وارد شود. خواجويي مطرح شدن گزينهي باغ گلدسته را منوط به تصميم مسوولان قطار شهري اصفهان دانست. سيفاللهي ـ مجري قطار شهري اصفهان ـ نيز دربارهي گزينهي باغ گلدسته براي عبور مترو بهجاي چهارباغ عباسي گفت: اگر رييس شوراي شهر اين مسير را پيشنهاد داده، حتما دربارهي آن مطالعه شده و با كارشناسي بوده است. وي دربارهي كارشناسي اين مسير توسط سازمان قطار شهري افزود: كارشناسيهايي دربارهي مسير باغ گلدسته انجام شده و مطرح شدن آن در شوراي عالي ترافيك به درخواست استانداري منوط است. استاندار اصفهان نيز در اينباره اعلام كرد: منتظريم تا هيات كارشناسي نظر نهايي خود را بيان كند تا تصميمهاي نهايي گرفته شود. مرتضي بختياري در گفتوگو با خبرنگار ايسنا دربارهي طرح رييس شوراي شهر اصفهان مبني بر عبور مترو از زير خيابان باغ گلدسته گفت: در نشستي با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مقرر شد، يك هيات كارشناسي تشكيل شود و مسالهي عبور مترو از چهارباغ يا شمسآبادي يا گزينههاي ديگر را بررسي كند كه تاكنون اين هيات اعلام نظر نكرده است. او تاكيد كرد: مترو يك كار تخصصي است و نظرات مختلفي كه در سطح شهر اعلام ميشوند بايد بر اعلام نظر كارشناسان مبتني باشند. انتهاي پيام