تهديد مدرسه‌ي چهارباغ يا تحويل دوماه زودتر مترو؟ مدير گروه معماري سازمان نظام مهندسي اصفهان: خسارت مدرسه‌ي چهارباغ را ديگر با كاشت درخت نمي‌توان جبران كرد

مدير گروه تخصصي معماري سازمان نظام مهندسي استان اصفهان تاكيد كرد: مدرسه‌ي چهارباغ، ميراثي جهاني است كه خسارت آن‌را ديگر با كاشتن چند درخت نمي‌توان جبران كرد! محمود درويش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: مدرسه‌ي چهارباغ با هيچ چيزي قابل جايگزيني نيست و پذيرش هر نوع ريسكي درباره‌ي آن حتا اگر يك در ميليون هم باشد، معنا و مفهوم ندارد. زماني درباره‌ي ميزان ريسك يك عمل مي‌توان بحث كرد كه مقياسي براي خسارت‌هاي آن وجود داشته باشد؛ ولي در اين‌باره خسارت به مدرسه‌ي چهارباغ هميشگي، دائمي و غيرقابل برگشت خواهد بود. وي ادامه داد: هزينه‌هاي مادي را براي حفظ مدرسه‌ي چهارباغ بايد كشور و مردم اصفهان پرداخت كنند؛ تا چنين اثري حفظ شود. رييس انجمن مهندسان معمار و شهرساز استان اصفهان اعتقاد دارد كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان بايد درباره‌ي عبور مترو از چهارباغ عباسي حركتي جدي انجام دهد؛ تا انجمن‌هاي دوست‌دار ميراث فرهنگي و ارگان‌هاي غيردولتي كه قدرت اجرايي ندارند از آن حمايت و ديدگاه‌هاي كارشناسان را جمع‌آوري كنند. او درباره‌ي شرايط كنوني مترو اصفهان توضيح داد: مترو از دروازه‌ي دولت تا سي‌وسه پل و از آنجا تا دروازه‌ي شيراز ادامه دارد كه قسمت سي‌وسه پل تا دروازه‌ي شيراز در دست اجرا است. مهم‌ترين مرحله‌ي ساخت مترو از دروازه‌ي دولت تا سي‌وسه پل است كه به‌دليل وجود مدرسه‌ي چهارباغ هنوز اقدامي درباره‌ي آن انجام نشده ست. اكنون مترو تا دروازه‌ي دولت يعني نزديك‌ترين فاصله‌اي كه مي‌توانسته جلو آمده است و از اين قسمت به بعد بايد خم‌هايي در آن ايجاد شود و از خيابان شمس‌آبادي يا چهارباغ عباسي عبور كند. درويش مقطع كنوني را حساس‌ترين زمان ارزيابي و اظهار كرد: كارشناسان ميراث فرهنگي معتقد بودند كه مترو از چهارباغ بالا هم نبايد عبور كند؛ ولي اكنون اين عمل انجام شده است و درخت‌هاي خيابان هم براي ايجاد ايستگاه بريده شده‌اند. باغ‌هاي صفوي در دو طرف خيابان چهارباغ بالا وجود دارند و تا باغ هزارجريب مي‌رسند؛ اما اكنون مهم‌ترين مساله، مدرسه‌ي چهارباغ و خطري است كه عبور مترو براي آن مي‌تواند ايجاد كند. مدير گروه معماري سازمان نظام مهندسي استان اصفهان، تصريح كرد: با توجه به حركت آب‌هاي زير زميني، نوع خاك و لرزش‌هاي مستمري كه در صورت عبور مترو ايجاد مي‌شوند، بايد از خيابان كمكي چهارباغ يعني شمس‌آبادي استفاده شود. البته به‌جاي عبور از چهارباغ بالا نيز مي‌توانستند از ادامه‌ي شمس‌آبادي عبور كنند. وي در پاسخ به اين پرسش كه مسوولان مترو چه دلايلي براي استفاده از محدوده‌ي خيابان چهارباغ عباسي به‌جاي خيابان شمس‌آبادي دارند، گفت: آنها به‌شكل بسيار غيرحرفه‌يي برخورد مي‌كنند؛ گزارش‌هايي كه چاپ كرده‌اند بر اين مبنا هستند كه در صورت عبور از چهارباغ امكان دارد مترو دوماه زودتر تحويل داده شود؛ در حالي كه بسياري از پروژه‌هاي در كشور ما سال‌ها به تعويق مي‌افتند و حتا در تحويل يك واحد مسكوني هم مدت دوماه قابل ملاحظه نيست. به گفته‌ي درويش مشاوران مترو نيز اقرار كرده‌اند كه عبور مترو از چهارباغ در مقايسه با شمس‌آبادي زيان بيشتري دارد. در مجموع نيز هيچ كارشناس فني نمي‌تواند تضمين كند كه به مدرسه‌ي چهارباغ زيان وارد نشود و ضرر آن مسلم است. وي با اشاره به برگزاري سميناري با محوريت مترو اصفهان در سال گذشته، اضافه كرد: متخصصاني از حوزه‌هاي محيط زيست، زمين‌شناسي، آب‌شناسي، شهرساز و ميراث فرهنگي در آن سمينار حضور داشتند و در نهايت قطع‌نامه‌اي صادر شد كه عبور مترو را از چهارباغ عباسي غيركارشناسي مي‌دانست. درويش در پايان پرسيد: چرا اكنون مقام‌هاي اجراي برخلاف نظر متخصصان عمل مي‌كنند؟ انتهاي پيام
  • شنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8503-10640
  • خبرنگار : 71063