براي حضور ايران در عرصههاي جهاني بايد از هر فرصتي استفاده كرد و انتخاب اولويتها بايد بر مبناي بررسي مبتني بر هزينه و فايده باشد.
محمد نهاونديان ـ رييس مركز مطالعات جهاني شدن ـ در گفتوگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا گفت: ما در مورد همسايگان از مزيت نسبي جغرافيايي و كاهش هزينه حمل و نقل برخورداريم لذا در همكاريهاي منطقهاي مثل اكو ميتوانيم از تعرفههاي ترجيحي و شرايط مساعدتر برخوردار شويم.
به گفته او همكاريهاي منطقهاي ايران با كشورهاي عضو اكو ميتواند زمينه فوري براي گسترش تجارت جهاني براي كشور را ايجاد كند.
نهاونديان بيان كرد: براي حضور در بازارهاي جهاني نيز ميتوانيم از كشورهايي كه مشتركات فرهنگي مانند كشورهاي مسلمان هستند، استفاده كنيم.
رييس اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: البته در زمينه فناوريهاي پيشرفته بايد ساير كشورها مناسبهاي قويتري داشته باشيم لذا استراتژي تفصيلي بايد به تمام اين فرصتها بپردازد به طوري كه در استراتژي كشور بايد به اصل توسعه حضور در اقتصاد جهاني توجه شود.
او گفت: نبايد اجازه دهيم كه برخي كشورها انزوا را بر ما تحميل كنند و ما نيز نبايد به هيچ وجه به استقبال اين انزوا نيز برود.
نهاونديان افزود: با توجه به اين كه پيشبينيهاي قرن بيست و يكم رشد اقتصادي قابل توجهي را در آسيا به خصوص در اقتصاد چين و هند را گزارش ميكند، گسترش روابط تجاري با اين كشورها ميتواند آينده خوبي براي ايران به دنبال داشته باشد.
رييس مركز مطالعات جهاني شدن درباره تعيين رييس گروه كاري ايران براي مذاكرات پيوستن به WTO بيان كرد: اميدوارم در آينده نزديك در مورد اين مطلب تصميمگيري شود كه زمان تعيين اين پست را بايد از وزارت بازرگاني و امور خارجه پرسيد.
انتهاي پيام